DMG lijft Morres in voor 9,4 miljoen euro

26/11/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De Mandemakers Groep (DMG, Waalwijk) heeft Morres Wonen (Hulst, Nederland) overgenomen voor 1,7 miljoen euro. Voor het onroerend goed van de Morres Groep betaalde DMG zo’n 7,7 miljoen euro. Bijkomende investeringen staan op het programma en de expansiehonger van DMG lijkt zeker nog niet gestild.

DMG, opgericht in 1977, is een uit de kluiten gewassen familiebedrijf. Tweeëndertig jaar geleden richtte gedelegeerd bestuurder Ben Mandemakers een keukenwinkel op in het schuurtje van zijn vader.

Vandaag, na vele overnames van andere winkels in zowel Nederland als daarbuiten, telt de groep zo’n 400 meubel- of keukenwinkels.

“In 2009 verwachtten we een omzet van 1,1 miljard euro met 5.000 medewerkers te halen,” zegt de gedelegeerd bestuurder. Dat is een groei van vijf procent.

“Niet slecht als je weet dat de markt met 25 procent inkromp,” meent Mandemakers.

Internationale groep

Naast zijn thuisland is DMG actief in Tjechië, Duitsland, België en, sinds dit jaar, Polen.

“In Duitsland sloten we een aantal jaren geleden een joint-venture met een Duitse fabrikant. Inmiddels hebben we er een 150 winkels in beheer,” aldus Mandemakers.

Zowat vijf jaar terug begon DMG, naast de keukenwinkels, een keten van meubelzaken te openen. Bedoeling is dat de klant in elk segment zijn gading vindt bij DMG. Inmiddels heeft de groep 60 meubelwinkels in zijn portfolio.

Morres

DMG nam medio dit jaar Morres over voor zo’n 9,4 miljoen euro. Morres Groep, ook genoegzaam bekend bij het Belgische publiek, had sinds 2005 te kampen met serieuze omzetverliezen.

Een omzetdaling van 75 miljoen in 2005 tot 46 miljoen in 2008 leidde tot een faillissement. DMG was er als de kippen bij en betaalde 1,6 miljoen euro voor de overname en 7,7 miljoen voor het onroerend goed in Hulst. De naam Morres bijft behouden.

“Het is een sterk merk. Doorgaans verkiezen we bij de overname van andere bedrijven de naam te behouden. We beheren vandaag zo’n 25 verschillende namen in alle segmenten,” vertelt Ben Mandemakers.

Uitbreidingsinvestering op til

De Nederlandse onderneming wil in Hulst een woonboulevard creëren waar de consument alles voor de inrichting van de woning (binnen en buiten) kan kopen.

“Het komende jaar investeren we een extra 3,5 miljoen euro, waarvan 1 miljoen in de winkel en 2,5 miljoen in de buitenomgeving,” aldus Mandemakers. Voor de inrichting buiten de woning gaat DMG op zoek naar externe aanbieders.

Ambitie van DMG is zo snel mogelijk (lees: binnen de drie jaar, nvdr.) terug een omzet van 75 miljoen euro te halen.

Met de overname van Morres mikt DMG voortaan ook duidelijk op de Belgische markt. Vandaag komen evenveel Nederlanders als Belgen winkelen bij Morres.

De meubel- en keukenketen verwacht dat binnen een paar jaar de Belgische klanten 75 procent van het cliënteel zullen vertegenwoordigen.

Uitbreiding naar België sluit de groep niet uit.

“We praten voortdurend met andere partijen zowel in binnen- als buitenland om alle mogelijkheden te bekijken,” geeft een expansiehongerige Mandemakers met een glimlach aan. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.