VIL-project rond dal- en nachtdistributie van start

26/03/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Op 1 maart jongstleden werd de kick-off gegeven voor het Collectieve Onderzoeksproject Dal- en Nachtdistributie. Tien bedrijven, waaronder een sterke vertegenwoordiging uit de retail-sector, zullen hieraan actief deelnemen.

Met het project wil het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) kosten- en tijdsbesparingen realiseren bij de bedrijven en de CO2-uitstoot terug dringen.

Op vraag van de logistieke sector startte het VIL in oktober 2009 met de voorbereiding van het Collectieve Onderzoeksproject Dal- en Nachtdistributie.

Doel is om een deel van het goederenvervoer uit de spits te halen en te verschuiven naar dal- en nachtperiodes om zo tot een vlottere, meer betrouwbare en duurzame logistiek bij te dragen.

Verladers, vervoerders en distributeurs werden benaderd om hun noden in kaart te brengen en om te peilen naar hun interesse om actief aan het project deel te nemen.

Tien bedrijven stapten in het project in en verklaarden zich bereid tot co-financiering.

Concreet gaat het binnen de retail-cluster om Mars, P&G, Unilever, Colruyt, Carrefour en vervoerders Eurobrokers, DHL Freight en G. Snel.

Deelnemers binnen de cluster fijnmazige distributie (zoals bijvoorbeeld service parts) zijn DHL Express en Taxipost.

Het project kan tevens rekenen op de steun van de beroepsverenigingen SAV, Febetra, Fedis, BABM (Belgilux Association of Branded Product Manufacturers) en van de VVSG (Vereniging van de Vlaamse Steden en Gemeenten).

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.