Crisis roept personeelsverloop halt toe

29/04/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Recent onderzoek door HR-dienstverlener Securex toont een significante daling van het vrijwillig verloop en een spectaculaire toename van het onvrijwillig verloop in 2009, ten opzichte van de vorige jaren. De economische crisis ligt zonder twijfel aan de basis van deze bevindingen. Vooral de percentages verloop door contractbeëindigingen, contractbreuken en faillissementen zijn opmerkelijk gestegen.

Zo blijkt 19,70% van de Belgische werknemers in 2009 zijn organisatie te hebben verlaten.

Dat is beduidend meer dan in 2008 toen het percentage totaal verloop 17,26% bedroeg.

Het vrijwillig verloop (lees: geïnitieerd door de werknemer zelf, nvdr.) kromp tussen 2008 en 2009 van 8,02 tot amper 6,62%.

“Opzeg door de werknemer” is nog steeds de meest voorkomende soort van vrijwillig verloop.

Het is ook vooral deze opzeg die voor een forse daling van het vrijwillig verloop in 2009 zorgde (van 6% in 2008 naar 4,40% in 2009).

Het onvrijwillig verloop (d.i. verloop waar de werknemer zelf geen inspraak in heeft) is in 2009 significant aangezwollen: 12,70% van de Belgische werknemers heeft in 2009 onvrijwillig zijn organisatie verlaten (8,79% in 2008).

De stijgingen van het onvrijwillig verloop situeren zich voornamelijk in het vlak van contractbeëindigingen (van 2,52% naar 4,16%), contractbreuken (van 3,03% naar 4,05%) en faillissementen (van 0,24% naar 0,73%).

In 2008 vertegenwoordigde het onvrijwillig verloop 50,93% van het totaal verloop. In 2009 was dat maar liefst 64,48%.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.