Seine-Schelde EESV opgericht
Om de aanpassing van de Europese waterwegverbinding Seine-Schelde voor grote schepen te coördineren, hebben de Franse, Waalse en Vlaamse waterwegbeheerders Voies navigables de France (VNF), Service Public de Wallonie (SPW) en Waterwegen en Zeekanaal N.V. (W&Z) in Brussel een Europees Economisch Samenwerkingsverband opgericht (EESV).
Met als objectief duwkonvooien van 4.400 ton te kunnen ontvangen, heeft het project Seine-Schelde tot doel, tussen Compiègne en Gent, het bekken van de Seine te verbinden met het meer noordelijk gelegen waterwegennetwerk.
Door het project wordt een belangrijke bottleneck (missing link) opgeheven.
Zodoende wordt een betere verbinding mogelijk tussen de voornaamste industriële, logistieke en commerciële centra van het noorden van Europa met de grote zeehavens van de Atlantische Oceaan, het Kanaal en de Noordzee.
Dat is een belangrijk element in de ontwikkeling van het Europese waterwegennetwerk, waarop het Grote Parijse Bekken zal aangesloten worden.
Gesitueerd in het centrum van deze verbinding, vormt het kanaal “Seine-Nord Europe” een essentieel onderdeel van het Europese beleid inzake ontwikkeling van de binnenvaart, om op duurzame wijze de uitdaging van een onafgebroken groei van het goederenvervoer te beantwoorden.
De oprichting van het EESV Seine-Schelde past in de voortzetting van het partnership tussen Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië sinds 2004 en is een gevolg van de oprichting van de Intergouvernementele Commissie (IGC) Seine-Schelde, die eind 2009 tot stand kwam.
Het voorwerp van deze commissie is het geheel van de vragen te volgen in verband met de voorbereiding en het uitvoeren van de Europese waterwegverbinding.