Sogeti: “Van IT-generalist naar multi-specialist”

17/05/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
IT-dienstenleverancier Sogeti Belgium N.V. (Brussel), onderdeel van de Franse beursgenoteerde Capgemini-groep, heeft een nieuwe structuur uitgetekend. Zowel de beoogde doelgroepen als de activiteitenpijlers worden daarin heel nauw omschreven. Bedoeling is zodoende een scherpe bedrijfsfocus neer te zetten en zich binnen de markt de status van aanbieder van totaaloplossingen af te dwingen. De bijzondere expertise die Sogeti op vlak van IT-testing heeft, wordt daarbij vaak als marktdifferentiator gehanteerd. Binnen de nieuwe structuur eist de technologie van de alliantiepartners Microsoft en IBM een vooraanstaande rol op. Enkele jaren terug kondigde Sogeti aan die partnerships verder te willen uitdiepen. Rita Verreydt, chairman Sogeti Belux, verschaft tekst en uitleg. “Sogeti BeLux schuift van IT-generalist op naar de status van multi-specialist”, vat zij kernachtig samen.

Rita Verreydt, licentiaat geschiedenis, is één van de weinige vrouwen aan de top van het Belgische ICT-landschap.Twintig jaar terug vatte zij haar carrière aan binnen de IT-sales om door te dringen tot de algemene leiding van het toenmalige Gitek N.V., dat via het Nederlandse Volmac uiteindelijk in de Capgemini-groep belandde.

Gitek was voornamelijk actief in application services en beperkt in infrastructuur-services.In de tweede helft van de jaren ’90 werd het dienstenportfolio met IT-testing verruimd.De vergelijking met het huidige Sogeti is, zoals blijken zal, niet ver weg.In 2000 integreerde het toenmalige Cap Gemini Ernst & Young Consulting.Vier jaar later volgde een re-branding op groepsvlak: Capgemini zag het daglicht.

Vandaag de dag is Capgemini actief met vier bedrijfstakken, met name Capgemini Consulting, Capgemini Outsourcing, Capgemini Technology Services en Local Professional Services.Die laatste divisie is bedrijvig als Sogeti.

“De entiteiten onder Capgemini-merknaam richten zich, vanuit een matrix-structuur en een gemeenschappelijke methodologie op grote bedrijven, vaak wereldwijd gestructureerd.De lokale marktsegmenten worden toevertrouwd aan Sogeti, dat zijn pijlen richt op de bovenkant van het middensegment,” schetst Rita Verreydt.

De merknaam Sogeti werd in 2001 terug uit de kast opgediept.In 1967 richtte Serge Kampf, vandaag nog steeds referentie-aandeelhouder van Capgemini, in Frankrijk SOciété de GEstion des entreprises et de Traitement de l’Information (SOGETI) op.

“Sogeti benadert de markt vanuit een totaal andere insteek dan Capgemini.Vanuit een eerder praktijkgerichte technologiefocus bieden we professional IT-services aan de beoogde doelgroep,” schetst de chairman BeLux.

Vandaag heeft Sogeti zowat 20.000 medewerkers wereldwijd.Het zwaartepunt ligt nog steeds in Europa.Met de opstart van Sogeti Finland, eerder dit jaar, is de IT-dienstenleverancier actief in vijftien landen.Naast Finland, zijn dat België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk Ierland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.De onderneming is ook vertegenwoordigd in de VS (1.800 medewerkers) en in het Indiase Bangalore (1.000 medewerkers), waar een belangrijk development-center is gehuisvest.

Sogeti BeLux, dat een 1.000-tal personeelsleden telt, heeft vestigingen in Antwerpen, Brussel en Bertrange (Groothertogdom Luxemburg).Zowat 450 onder hen zijn in het Groothertogdom bedrijvig.

Geconsolideerd boekte Capgemini in 2010 een omzet van 8,4 miljard euro (- 3,9%).De Sogeti-groep zag zijn inkomsten met ruim 8% afkalven.

“Sogeti BeLux hield goed stand en liet een status-quo optekenen. Dat heeft vooral te maken met de opdrachten voor rekening van de publieke sector, met de Europese overheidsinstellingen voorop, en de uitbouw van een duidelijk dienstenportfolio in infrastructuur-services, net voor het uitbreken van de crisis. Exponent van dat aanbod is de “Optimum”-dienst, die sterk focust op kostenbesparing en op geen beter moment kon worden gelanceerd,” bekent een eerlijke Rita Verreydt.

Local professional services in driepijlersysteem

Rita Verreydt: “Sogeti BeLux heeft net een nieuwe structuur opgezet, die de focus binnen de local professional services nog sterker aflijnt. De hele organisatie wordt daarop afgestemd. Binnen die nieuwe context, is het onze ambitie van generalist tot een multi-specialist uit te groeien”.

Over de hele organisatie worden de partnerships met alliantiepartners Microsoft en IBM (waarmee wereldwijd wordt samengewerkt, nvdr.) verder uitgediept.Eerste pijler van het dienstenportfolio is infrastructuur-services, met als subsegmenten Destination z, Desktop Desktop/Unified Communications en Cloud computing & datacenter optimization.

In Destination z blijkt de lotsverbondenheid met IBM overduidelijk.Onder de noemer Destinaton z bundelt Sogeti BeLux alle dienstverlening rond de mainframe-omgeving.De nieuwe “Optimum”-dienst situeert zich binnen dat aanbod.

“Optimum biedt de klanten uitzicht op verdere kostenrationalisatie op een no cure/no pay-basis. Virtualisatie en cloud computing zijn daarbij technologieën die steeds vaker worden geïmplementeerd. Met partners als Citrix en VMware focussen we momenteel heel sterk op de infrastructuurkant, maar het laat zich raden dat die dienstverlening snel ook richting applications zal opschuiven,” aldus onze gesprekspartner.

Sogeti Belux, dat zijn ondersteuning intussen in zeven talen verzorgt, had overigens al PaaS- (Platform-as-a-Service)-, IaaS (Infrastructure-as-a-Service)- en SaaS- (Software-as-a-Service)-oplossingen in de markt vooraleer het cloud-model als dusdanig bekend raakte, zo luidt het.

Voor Dexia Technology Services loopt intussen een driejarig Optimum-programma dat de IT-infrastructuur- en ICT-kosten met zowat 15% moet terug schroeven.

Volgend segment binnen het aanbod infrastructuur-services is Desktop/Unified Communications, dat is opgebouwd rond Microsoft BPOS (Business Productivity Online Suite), SOA (service-oriented architecture), open systemen, …

Laatste subsegment is Cloud computing en datacenter optimization, die onder meer de expertise van de twee voornoemde domeinen bundelt. Sogeti BeLux baat een service delivery-center onder eigen dak uit, dat de klantenbehoeften desgewenst rond-de-klok (24/7) verzorgt.

“Tot het aanbod hoort ook cloud hosting, dat momenteel aan een echte doorbraak toe is,” aldus Verreydt.

In België werkt Sogeti BeLux overigens nauw samen met InterXion en COLT.Tweede centrale pijler binnen het portfolio local professional services is application services, die eveneens in drie subsegmenten is ingedeeld.Het eerste segment spitst zich toe op alles wat met business intelligence (BI) enerzijds, business analytics (BA) anderzijds te maken heeft.

Rita Verreydt: “Sogeti heeft in Luxemburg een uitgebreide ploeg van statistici aan de slag, die heel nauw samenwerken met Eurostat. Hun expertise wordt gekoppeld met die van een team BI-specialisten. Een en ander vindt onder meer zijn beslag in het eigen expertisecentrum ViNT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, zeg maar het Sogeti Group Innovation Lab), dat kennis ontwikkelt op basis van een verregaande data-analyse”.

Op BI-vlak werkt Sogeti Belux onder meer samen met gereputeerde spelers als SAS Institute, IBM, Microsoft en Business Objects. Enkele maanden terug zette het bedrijf ook een samenwerking op met TARGIT Benelux (Utrecht).

Volgend subsegment binnen application services is het ECM (enterprise content management)-aanbod.Binnen dat service-portfolio trekt Sogeti heel sterk de kaart van MS SharePoint.

Sogeti pakte in 2009 als eerste marktspeler uit met uitgebreide ondersteuning voor Microsoft SharePoint Server (MOSS), dat als out-of-the-box oplossing fungeert voor de integratie van verschillende subsystemen, waaronder document -, content - en record management met uitgebreide zoekfuntionaliteit.Ook met CA, Alfresco en EPiServer lopen lokale partnerships.

Internationaal zette Sogeti over de groep ter invulling van de eigen noden overigens TeamPark als eigen social collaboration-platform op.Dat is een combinatie van een interne Facebook-applicatie en een meer gestructureerde terbeschikkingstelling van de eigen bedrijfsdata.

“De generatie digital natives die er aan komt, wisselt informatie op een heel andere wijze uit. Social media en crowd sourcing geven de toon aan. Bedrijven moeten zich voorbereiden op een nieuw samenwerkingsmodel,” waarschuwt de chairman BeLux.

Laatste focusgroep binnen application services is Application management & modernization. In deze dienstverlening schuilen behoorlijk wat migratietrajecten naar, kan het anders, nieuwe IT-technologieën.

Rijke testing-expertise

Derde pijler in Sogeti’s service-portfolio is IT-testing.Binnen de nieuwe structuur werd zopas in het Groothertogdom Luxemburg een 15-koppig permanent testing team uitgerold.

Rita Verreydt: “Absolute toegevoegde waarde van Sogeti schuilt eveneens in de mogelijkheid tot het aanbieden van testing-expertise. Sogeti gaat daarbij een eind verder dan concurrerende dienstverleners die testing tools aankochten. Van heel groot belang is hoe die tools optimaal kunnen worden ingezet, hoe testware efficiënt kan worden ingeschakeld en hoe dubbele testing ingeval van software-upgrades kunnen worden vermeden. Testing is voor Sogeti een volwaardig onderdeel van het volledige IT-traject. Gelijk met het opzetten van een IT-project zetten we van meetaf ook een testing-project op. Kwestie van zo kostenefficiënt mogelijk te werken”.

Onze gesprekspartner meent overigens dat Sogeti op het stuk van IT-testing op een duidelijke marktvoorsprong kan terugvallen.Exponent van die expertise is TMap, dat onder eigen dak werd ontwikkeld en sinds 1995 tot een internationaal erkende standaard uitgroeide.

In 2007 werd met TMap NEXT® de tweede generatie van de gestructureerde testmethodiekoplossing geïntroduceerd.In 2008 nog lijfde Sogeti het Ierse Insight Test Services Ltd. (Dublin) in wat er op wijst dat de onderneming ook internationaal zijn test-expertise verder wil ontwikkelen.Niet eens anderhalf jaar terug introduceerde de test- en kwaliteitsstudio met Software Testing-as-a-Service (STaaS) een nieuwe dienst op basis van TMap NEXT®.

Kwaliteitsvolle dienst voor afgelijnde klantengroep

In zijn nieuwe strategische aanpak voerde Sogeti BeLux ook een nieuwe verticalisering in zijn beoogde klantendoelgroep aan.De afgelijnde klantensegmenten, met name Finance, Public Sector en Private, kunnen nu terugvallen op een transversale bedrijfsstructuur waarin alle competentieterreinen vlotter toegankelijk en beschikbaar zijn dan in het verleden.

“Voorheen zat de know-how van Sogeti’s zeven expertisedomeinen verdeeld over de departementen Infrastructure Services en Application Services. Dat is nu niet langer het geval. Aldus willen we Sogeti in de markt gaan positioneren als toonaangevend dienstverlener in elk van de actieterreinen waarin we actief zijn. Met de testing-expertise bovenop, bieden we de klant toegang tot een one-stop-shopping concept, dat vanuit een hoge kwaliteitsinsteek de markt benadert. Centraal daarin staat een sterke interactie tussen interne en externe klanten. Zonder goede kennis van de bedrijfsprocessen van de klant, maakt een traject als “Optimum” overigens weinig kans op slagen,” besluit Rita Verreydt.

SOGETI N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

CAPGEMINI N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

MICROSOFT B.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.