Companyweb voegt database marketing-tool aan aanbod toe
Companyweb (Machelen), dat zich sinds 2007 als een echte prijsbreker op de markt van de handelsinformatieleveranciers beweegt, breidt zijn portfolio uit met een nieuwe database marketing-tool. Andermaal gebeurt dat tegen bijzonder aantrekkelijke voorwaarden. Bovenop overgiet de KMO uit de hoofdstedelijke rand zijn nieuw aanbod met een aantrekkelijk innovatief sausje. Centraal in het aanbod staat de Companyweb Client Analyzer. Een meer dan aantrekkelijke toegift is de gratis Gezondheidstest, die ondernemingen de kans biedt hun klantenbestand aan een gezondheidsonderzoek te onderwerpen.
De nieuwe oplossing wordt verpakt in vijf blokken, waarvan Companyweb Client Analyzer de belangrijkste is. Andere blokken zijn Data Check (Onderhoud databestanden), Selectie (Selectie prospectiepbestanden), Starters (Aanschaf startersbestanden) en Faillissementen (Aanschaf failllementbestanden). Dat laatste blok wordt vermoedelijk pas tegen het jaareinde geactiveerd.
“Vooraleer zich aan database-marketing te wagen, is het voor een bedrijf van het allergrootste belang de eigen klanten goed te kennen. Hoe wil je de markt aanpakken als je de eigen klanten niet kent?,” vraagt zaakvoerder Patrick De Smet zich luidop af.
Voor de prijs van 199 euro op jaarbasis biedt Companyweb zijn nieuwe Client Analyzer-tool aan. Die stelt de gebruikers in staat hun klantenbestand diepgaand te analyseren. En dat blijkt geen overbodige luxe.
Heel veel B2B-bedrijven weten niet wie hun klanten zijn, hebben nauwelijks kijk op waar ze gevestigd zijn en wat hun respectieve belang voor de eigen onderneming is, benadrukt De Smet.
Companyweb Client Analyzer brengt het bestaande klantenbestand in kaart volgens drie criteria, met name geografisch, per criterium en per activiteit. Het volstaat vanuit de boekhoudapplicatie de BTW-nummers in een Excel-bestand in de Client Analyzer te importeren.
“Bij voorkeur gebeurt dat in combinatie met een ander cijfer (omzet, bruto-marge, aantal producten, aantal abonnees, …) zodat elke klant in het juiste perspectief binnen de totaliteit van het klantenportfolio kan worden gesitueerd,” zo nog Patrick De Smet.
Eens dat gebeurd maakt de Company Client Analyzer in één oogopslag duidelijk waar op de Belgische kaart (tot op postcodeniveau) de belangrijkste klanten zich bevinden. Daaruit kunnen meteen een aantal conclusies worden getrokken.
Zo kunnen de bevindingen bijvoorbeeld worden afgezet ten opzichte van de resultaten van de verkopers op het terrein. Of kan het regionaal gewicht in de totaalomzet worden afgebakend. Om de analyse te verfijnen kunnen bijgaande parameters worden toegevoegd (regio, verkoper, product, bedrijfsdimensie, beste klanten, …).
Criteria die standaard in Companyweb Client Analyzer liggen ingebed zijn juridische vorm, personeelsbestand, leeftijd van de onderneming, risicoprofiel (op basis van de Gezondheidsbarometer van Companyweb, die op basis van de achterliggende handeslinformatie wordt opgebouwd, nvdr.), omzet, bruto-marge en toegevoegde waarde.
Business intelligence tool
De Client Analyzer is derhalve een volwaardige business intelligence tool, die diepgaand inzicht biedt in onder meer de klantentypologie. Op basis van die bevindingen kunnen verkopers gericht en met een scherpe focus de baan worden opgestuurd.
Uit de analyse blijkt immers overduidelijk bij welk soort bedrijven en in welke sectoren de onderneming best scoort. En of het zinvol is het starterssegment met het bestaande productenportfolio te bewerken.
“Uniek is de gratis Gezondheidstest die gebruikers van de Companyweb Client Analyzer kunnen doorvoeren. Geen enkel ERP-pakket biedt een dermate diepgaand inzicht omdat dergelijke applicaties de brug met de achterliggende handelsinformatie niet slaan,” benadrukt Patrick De Smet.
Uiteraard mikt Companyweb op een maximale en wederzijdse kruisbestuiving tussen zijn nieuwe database marketing-tool en de activiteiten als handelsinformatieleverancier.
Van klanten met een negatieve Gezondheidstest wordt beduidend makkelijker de handelsinformatie opgevraagd.
Aanzet tot database marketing
Het is maar als men de klanten goed kent, dat men goed geplaatst is om zijn prospectie-inspanningen een maximaal rendement te bezorgen. Zo kan de voorgaande Companyweb Client Analyzer fungeren als basis voor een “Gouden Selectie”.
Zo kunnen via de applicatie bijkomende prospectie-adressen worden besteld op basis van de door de Client Analyzer ingezamelde informatie, die precies op dat klantenprofiel mikken dat de hoogste scoringskans biedt.
Bedrijven die al tot het klantenbestand horen, worden er automatisch uitgefilterd. Rond die Selectie-tool is de tweede blok van Companyweb’s database marketing-applicatie gebouwd.
Data Check biedt klanten dan weer de mogelijkheid om, op basis van het BTW-nummer, bijkomende data van een bedrijf op te vragen (naam zaakvoerder, personeelsbestand, risicoprofiel en eventuele datum van oprichting).
Kwartaal-updates zijn eveneens ter beschikking. Het blok “Starters” zorgt voor een overzicht van de startende ondernemingen die de interesse van het betrokken bedrijf wegdragen.
Opnieuw dient de Companyweb Client Analyzer zich aan als eerste instrument om de meest geschikte selectie van nieuwe starters te maken.
Het blok “Faillissementen”, ten slotte, wordt wellicht pas dit najaar geactiveerd.
COMPANYWEB B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.