Rekruteren via social media :

11/10/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De helft van de werkzoekenden in Europa gebruikt sociale media om een geschikte job te vinden, maar slechts een minderheid solliciteert effectief via een sociaal netwerk. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van StepStone. Nagenoeg vier op tien bedrijven gebruikt sociale media om kandidaten te vinden, maar de return on-investment (ROI) van deze manier van rekruteren is heel laag.

Vijftig procent van de werkzoekenden in Europa gebruikt sociale media om een interessante job te vinden, maar slechts een minderheid reageert op jobadvertenties via sociale netwerken, zo blijkt uit voornoemd onderzoek.

37% van de Europese bedrijven maakt voor zijn personeelswerving gebruik van sociale media, in de eerste plaats om mensen te vinden die passen bij het profiel dat ze zoeken. Tweede belangrijkste reden voor het gebruik van sociale media is het controleren van de achtergrond van toekomstige werknemers.


Het publiceren van werkaanbiedingen via sociale media is voor werkgevers minder belangrijk. Deze reden staat zelfs pas op de vijfde plaats in het onderzoek naar de redenen waarom ze rekruteren via sociale media.

Bij de werkzoekenden reageert minder dan een kwart op jobberichten via sociale media. En wat het zoeken van informatie over sollicitanten betreft, vindt maar liefst 60% van de respondenten het maar niets dat werkgevers hun privé-profiel op sociale media doorsnuffelen.


“Door de razendsnelle populariteit en groei van sociale netwerk-sites, beginnen ook werkgevers steeds meer interesse voor deze media te tonen. Het geeft hen immers vrijwel gratis toegang tot miljoenen profielen. De meeste mensen gebruiken sociale media echter voornamelijk voor privé-doeleinden. Ze zijn dan ook niet zo geneigd om hun profiel open te stellen voor rekruteringsbedrijven. Privacy is voor hen nog altijd bijzonder belangrijk,” meet Jan Heiremans, country manager StepStone Belgium.

Povere rekruteringsresultaten

Sociale media blijven achter wat rekruteringsresultaten betreft. Zo heeft de helft van de rekruteringsbedrijven nog nooit kandidaten via sociale media gezocht.

Sociale media kunnen qua algemene rekruteringsresultaten nog niet tippen aan andere wervingskanalen. Job-sites scoren op dit vlak het best (met 3,59 op een schaal van vijf). Sociale media hinken helemaal achteraan met een score van 2,66.


“Om op succesvolle wijze gebruik te maken van sociale media voor personeelswerving, moet je als organisatie bereid zijn om hier heel wat tijd aan te spenderen. Naarmate je meer tijd investeert, nemen ook je kansen aanzienlijk toe: werkgevers die dagelijks gebruik maken van sociale media hebben vijftig procent meer kans bij het vinden van medewerkers dan bedrijven die dit slechts één keer per week doen. Bedrijven moeten zelf uitmaken hoeveel tijd ze willen spenderen aan dit medium en of het de meest kostenefficiënte manier is om mensen aan te werven,” besluit men bij StepStone Belgium.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.