Gentse haven huldigt Kluizendok officieel in
Ruim veertien jaar na het heien van de eerste paal, kon Havenbedrijf Gent het Kluizendok officieel inhuldigen.
Na een totaalinvestering van 190 miljoen euro krijgt de haven aldus de beschikking over 600 hectaren bijkomende ruimte.
Een en ander kadert in het nieuwe strategisch plan 2010-2020 dat het havenbestuur uittekende. Dat zou in 2020 zijn hoogtepunt moeten bereiken met de ingebruikname van een nieuwe zeesluis in Terneuzen.
“Naast de traditionele industriële activiteiten, reserveert de Gentse haven vierhonderd hectaren voor logistieke - en distributie-activiteiten. Nog eens 80 hectaren worden ingeruimd voor de biogebaseerde chemiesector,” aldus havenvoorzitter Christophe Peeters, de klemtoon leggend op de niet onbelangrijke diversificatie van Gent dat tot op heden vooral als industriehaven bekend stond.
Verwacht wordt dat de bedrijven aan het nieuwe Kluizendok voor een jaarlijkse meertrafiek van 8 tot 10 miljoen ton zullen zorgen.
Met inbegrip van de het aanpalende bedrijventerrein De Nest (160 hectaren) en de nabij gelegen industriezone Rieme-Noord (100 hectaren), zwelt de totale beschikbare oppervlakte voor greenfield-investeringen aan tot 600 hectaren, “uniek in Vlaanderen”, aldus Daan Schalck, ceo van het Gentse havenbedrijf.
In totaal werden al 13 concessies toegekend voor terreinen aan het nieuwe Kluizendok, met name aan Hye, Trans-Beton, Aelterman, Heijmans, Mandelwerk, Ghent Transport & Storage (GTS), Zoutman Industries, Kesteleyn, CBL (Companhia Brasileira di Logistica), CBM (Compagnie Belge de Manutention, onderdeel van Sea-Invest), Van Hoorebeke-Sidoco, Ghent Container Terminal en Espabel Trading.
Voorts kijkt Gent als congestievrije haven aan zijn achterdeur met meer dan gewone belangstelling naar de verbinding met Parijs (Seine-Nord-verbinding).
“In de Parijse regio alleen vertegenwoordigt de bouwmaterialenmarkt een jaarlijks volume van 10 miljoen ton,” zo luidt het.
Aan de Gentse voordeur komt op termijn in Terneuzen een nieuwe zeesluis te liggen. Dat verklaart waarom aan de kop van het nieuwe Kluizendok vooralsnog geen kaaimuur werd gebouwd. Dat zou een eventuele verlenging van het dok in de toekomst alleen maar belemmeren.
HAVENBEDRIJF GENT N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.