Nissan scherpt fleet-strategie aan

28/01/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met een Europees marktaandeel dat boven de 3% uitstijgt, wordt Nissan straks het eerste Aziatische merk in Europa, aldus Leon Dorssers, managing director Nissan Belgium N.V. (Aartselaar). In de voorbije twee jaar opende de Japanse constructeur maar liefst 127 nieuwe verkooppunten in Europa. Verheugende vaststelling eveneens is dat de gemiddelde verkoop per site in die tijdsspanne van 237 naar 266 auto’s klom (+ 12%). België rangschikt zich op de zevende plaats in Top 10 van de best presterende Europese landen voor Nissan.

Dorssers verhult niet dat het in de ambitie ligt om in België en Luxemburg de kaap van de 20.000 verkochte voertuigen op jaarbasis te ronden.

De Europese prestaties sterken hem in zijn overtuiging dat dat haalbare kaart is:

“In een krimpende tot stagnerende marktomgeving, klommen de Nissan-verkopen in Europa in 2010 met 17%,” zo luidt het.

Met een toename van de verkoopsvolumes met 26% in 2010 scoorde Nissan Belgium beduidend beter dan de markt (+ 16%).

Tussen 2007 en 2010 klom het marktaandeel van Nissan van 1,71% tot 2,81%. Het beoogde 3%-aandeel komt derhalve in ijltempo binnen bereik.

Om dat te halen scherpt de invoerder zijn fleet-strategie fors aan.

Het huidige marktaandeel van 2,81% is immers het resultaat van een marktaandeel van 3,8% in het particuliere segment en 1,6% in het bedrijfsmatige en het fleet-segment.

Fleet, LCV en used car manager Guy Van Gaever weet wat hem te doen staat.

“Het aandeel van leasing en fleet in de Belgische voertuigenmarkt bedraagt respectievelijk 9% en 16%. Nissan haalt in die twee deelsegmenten respectievelijk 2% en 7%. Vandaar dat we werk maken van een oordeelkundig aangestuurde inhaaloperatie,” luidt het.

Nieuwe fleet-strategie

Belangrijkste aandachtspunten in de nieuwe fleet-strategie van Nissan Belgium zijn de samenstelling van een vlootgericht “business-model” assortiment en het uitdiepen van een fleet-specialisatie in het netwerk.

Bijkomende richtpunten in de fleet-strategie is het verder uitbouwen van de relaties met de leasing-maatschappijen en het uitdiepen van het “used car”-programma (Nissan Collection).

Nissan Belgium heeft in 2010 bij verschillende dealers een “Nissan Collection Programme” opgezet.

Van Gaever weet als geen ander hoe belangrijk een extra-verkoopskanaal voor einde contract-voertuigen is.

Uitdaging is alvast tegen 2011 het marktaandeel van Nissan Belgium in het bedrijfsmatige segment tot 2,7% op te krikken op basis van een lange termijn-focus (lees: partnerships met leasing-maatschappijen, een nauwe samenwerking met de fleet-dealers en een gefocuste en volgehouden marketing-communicatie, nvdr.).

Steile ambities in LCV-segment

Nissan gaat onomwonden voor wereldwijd marktleiderschap in het segment van de lichte bedrijfswagens (LCV).

Tegen eind 2013 wil de constructeur jaarlijks meer dan één miljoen LCV’s verkopen.

Op het “Salon in Brussel” toont Nissan overigens de conceptauto “Townpod”, dat als antwoord op de toekomst van veelzijdige, functionele én emisseloze bestelwagens wordt gepositioneerd.

De NV200 en Cabstar tekenen voor 80% van Nissan’s verkoop in het LCV-segment.

“Het LCV-aanbod van Nissan Belgium blijft vooralsnog te weinig bekend bij de leasing-maatschappijen. Ook hier zal werk worden gemaakt van de uitbouw van een sterke merkidentiteit,” zo nog Van Gaever.

Tussen 2011 en 2013 introduceert Nissan drie nieuwe modellen in de bedrijfsvoertuigenmarkt.

Zo ontwikkelt de constructeur momenteel de naar verluidt eerste betaalbare elektrische LCV voor massaproductie.

Het merk bouwt daarbij voort op de ervaring en expertise die het opdeed met de ontwikkeling van de personenwagen Nissan LEAF.

Tegen 2013 hoopt Nissan emissievrije lichte bedrijfsvoertuigen in het wereldwijd stadsverkeer brengen.

Sterproduct voor de komende jaren in het LCV-segment moet de nieuwe NV400, de opvolger van de Interstar, worden.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.