IKO-groep neemt 50%-belang in Metrotile

01/02/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De Canadese IKO-groep (Alberta), actief in de productie en distributie van voornamelijk bitumineuze dakbedekkingsproducten, heeft een 50%-belang genomen in Metrotile Europe N.V. (Tongeren). IKO begeeft zich aldus voor het eerst op de markt van gegranuleerde metalen dakpanelen voor residentiële toepassingen. Metrotile New-Zealand, dat zijn aandelenpakket naar IKO (45%) doorschoof, plooit zich, onder impuls van zijn nieuwe aandeelhouders, volledig terug op zijn thuismarkt Nieuw-Zeeland. De 10% aandelen in handen van het management, werden over IKO en Metrotile Europe verdeeld, zodat de twee partners elkaar momenteel netjes in evenwicht houden. “Metrotile Europe hoeft zich in de toekomst niet langer van de Amerikaanse en Nieuw-Zeelandse markt afzijdig te houden,” geeft Sergio Canini, managing director van Metrotile Europe, aan. Dat Metrotile Europe in de toekomst van het wereldwijde distributienetwerk van IKO gebruik zal maken, hoeft geen betoog. Gezamenlijke productontwikkeling wordt evenmin uitgesloten.

Metro-Tile Europe werd in 1997 in Borgloon opgericht als joint-venture tussen het toenmalige Euro-Construction N.V. en Metrotile Int. Ltd. (Auckland).

Een jaar later bracht het bedrijf zijn productie-activiteiten over naar de Industriezone-Oost in Tongeren. In diezelfde zone werd in 2008 een 10.000 m2 groot nieuw bedrijfspand in gebruik genomen.

“Bedoeling is volgend jaar de bestaande accommodatie met nog eens 12.000 m2 uit breiden,” aldus Canini, die de bijhorende investering op “enkele miljoenen euro’s” begroot.

Belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Metrotile Europe binnen de nieuwe constellatie is dat in Tongeren de kennisexpertise van de groep schuilt.

Andere vestigingen binnen de groep zijn Metro Roof Products (Oceanside, Californië) en Metrotile New-Zealand, die respectievelijk de Amerikaanse en Nieuw-Zeelandse markt bedienen.

“Metro-Tile Europe is de grootste van de drie bedrijven. Zowat 99% van de productie voeren we af naar West-Europa (30%), Oost-Europa (25%), het Midden-Oosten (10%) en het sterk groeiende Afrika 35%),” zo nog Canini.

Met 49 medewerkers boekte Metrotile Europe vorig jaar een omzet van 21,1 miljoen euro (24,2 miljoen euro in 2009, nvdr.). Ter vergelijking: in 2003 bedroeg de omzet zowat 9 miljoen euro.

De Limburgse KMO heeft inmiddels participaties in distributiebedrijven in Kameroen, Senegal, Rusland, Portugal, Marokko, Roemenië, Wit-Rusland, Slovakije, Ghana, Nigeria, Polen, Denemarken, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Groeifinanciering

Dat Metrotile Europe, gezien de ontwikkelingen binnen de groep, op zoek ging naar een partner, heeft uiteraard met de nood aan groeifinanciering te maken.

In de Canadese IKO-groep vond men een eveneens sterk groeigerichte, familiale onderneming.

Aan de bakermat van de onderneming stond Israël Koschitzky die in 1951 in Canada met de productie van bitumineuze dakproducten van start ging.

In 1972 zette het bedrijf de stap naar Europa met de oprichting van IKO Sales International N.V., dat in de industriezone Ravenshout te Ham de productie van bitumineuze shingles (leien) voor dakbedekkingsdoeleinden opstartte.

Sinds de val van de Berlijnse muur, kwam de Europese ontwikkeling in een stroomversnelling.

Belangrijke evolutie in Noord-Europa was de overname van Ruberoid Plc. waardoor in België ATAB en Asphaltco binnen de invloedssfeer van IKO kwamen te vallen.

“In het derde kwartaal van dit jaar neemt IKO een nieuwe in aanbouw zijnde productie-eenheid in het Slovaakse Senica in gebruik. Met die investering gaan enkele tientallen miljoenen euro gepaard,” aldus Michel Petitjean, general manager van IKO Sales International.

Het bedrijf boekte in 2009, met een 130-tal medewerkers, een omzet van 48,4 miljoen euro (58,2 miljoen euro in 2008).

IKO Sales heeft buitenlandse vestigingen in Duitsland, Polen, Tsjechië, Slovakije, Hongarije en Roemenië.

“Net als Metrotile Europe, is IKO Sales International ook sterk exportgericht. 95% van de inkomsten worden op de buitenlandse markten gegenereerd. Door in Metrotile Europe te stappen, breiden we ons productenportfolio overigens voor het eerst uit met metalen dakelementen. Niet alleen productmatig is er tussen beide ondernemingen een grote complementariteit. Dat is ook het geval op geografisch vlak. Vooral in Afrika dankzij het netwerk van Metrotile Europe, maar ook in Centraal-Europa waar IKO dan weer sterk aanwezig is,” besluit Petitjean.

De nieuwe partners stellen wederzijds hun distributiekanalen voor elkaars producten open. Maar dat de samenwerking in de toekomst nog hechtere vormen zal aannemen, getuigt de uitlating dat gemeenschappelijke ontwikkeling van nieuwe producten eveneens tot de mogelijkheden hoort.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.