Lexmark drukt nieuwe stempel op printers

03/03/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Lexmark is definitief de stap aan het zetten van printer-producent naar aanbieder van totaaloplossingen voor het integraal beheer van de documentenstroom die dagelijks op de particulier of de ondernemer afkomt. Het Amerikaanse technologiebedrijf vergeet daarbij zijn core business niet en lanceert een aantal nieuwe producten die bijkomende functies koppelen aan een verhoogde gebruiksvriendelijkheid en een soms vooruitstrevend design.

“In vele landen zijn we een goede nummer twee op het stuk van A4-printers en een stevige nummer drie in tal van andere marktsegmenten. Wij willen die positie verstevigen en uitbouwen en ons daarbij niet alleen toeleggen op input en output van documenten, maar ons profileren als leverancier van end-to-end oplossingen voor documentenbeheer”, stelde Patrick Van Ingelgem, Benelux large accounts manager, op de persconferentie die Lexmark onlangs organiseerde om de lancering van een aantal nieuwe producten kracht bij te zetten en de recente overname van het Amerikaanse bedrijf Perceptive Software, een speler in de wereldwijde Top tien inzake ECM (enterprise content management), voor het voetlicht te plaatsen.

De uitdaging die de Amerikaanse groep voor ogen houdt, is printen, scannen, faxen en de interactie van dit alles met computer, mail en web eenvoudiger, efficiënter, goedkoper en meer betrouwbaar te maken voor de klant, trad Ramona Chilalau, EMEA product marketing manager Imaging Solutions and Services, hem bij.

Daarvoor legt Lexmark zijn oor geregeld te luisteren bij de eindgebruiker van zijn producten, waarvan de onderneming “customers for life” wil maken.

“Klanten haten bijvoorbeeld afval. Zij willen geen tijd, geen inkt, geen geld verliezen. Productinnovatie moet op die vragen en problemen een antwoord brengen,” zo luidt het.

Nieuw paradepaardje

Technologische vooruitgang is één zaak, maar het oog wil ook wat. Lexmark heeft in het sterk groeiende inkjet-segment een nieuw paradepaardje klaar staan met de Genesis S815, een “all-in-one” printer met een look die schril afsteekt tegenover het uitzicht van de huidige print-toestellen.

Lexmark mikt met dit nieuw product in het bijzonder op “high-end users” (waaronder KMO’s).

“Wij hebben de beste technologie geïntegreerd in een cool en innovatief vertikaal design, met oog voor een gemakkelijke toegang tot alle onderdelen en een grote zorg voor print-kwaliteit en details die de gebruiksvriendelijkheid ten goede komen”, aldus Chilalau.

Robert Eskridge, program manager R&D, lichtte het concept toe. “Neem nu het scannen van documenten. De juiste instellingen programmeren is vaak een tijdrovende zaak. Met onze FlashScan en zijn digitale camera hebben we de zaken fors vereenvoudigd. Het duurt amper drie seconden voor het document opgeslagen is en bewerkt kan worden. Bovendien zijn er geen beweegbare delen meer en kan de printer op die manier veel compacter worden en neemt hij beduidend minder plaats in. De basisidee is: maak het gemakkelijk. Als het moeilijk is, is er geen toegevoegde waarde en zullen mensen de aangeboden functies niet gebruiken.”

Want printers zijn niet langer “een saai stukje bureau-uitrusting”. Het zijn toestellen geworden die - hoe langer hoe meer draadloos zoals de Genesis dat doet - constant moeten interageren met al wat in hun omgeving aan informatie en documentatie beweegt en in staat moeten zijn de gebruiker een sterk gepersonaliseerde ondersteuning te geven.

Zo kan de nieuwe Genesis S815 bijvoorbeeld ook de agenda bijhouden, mails versturen, voor de klant interessante nieuws-sites opvolgen en op zijn touchscreen een slide show van zijn eigen foto’s laten defileren of live twitter-berichten volgen.

“Copier killer”

In het op bedrijven gerichte laser-segment lanceert Lexmark eveneens een resem nieuwe producten die zijn marktpenetratie - “van kleine kantoren tot zeer grote maatschappijen” - moeten versterken. Want ook in dat segment staat de tijd niet stil.

Audrey Culic, EMEA product marketing manager, tekende vier grote trends uit: een toegenomen multifunctionaliteit met productiviteit en kostenreductie tot doel; de nood om die groeiende complexiteit hand in hand te laten gaan met een groter gebruiksgemak; de fusie van de print- en kopieermarkt waarbij de klemtoon steeds meer komt te liggen op dienstverlening en het aanbieden van totaalpakketten; en de eis om bij dit alles ook steeds milieuvriendelijker te zijn (en bijvoorbeeld minder energie te verbruiken).

Lexmark brengt onder meer nieuwe reeksen A3-printers uit voor klanten die tot 10.000 pagina’s per maand verwerken.

Met die toestellen, die “aan alle behoeftes van KMO’s kunnen voldoen”, wil het merk resoluut de strijd aanbinden met de A3-kopieermachines die op veel kantoren te vinden zijn en omwille van hun hogere capaciteit en afwerkingsopties aangekocht worden, ook al zal het betrokken bedrijf vaak slechts af en toe documenten op A3-formaat afprinten of kopiëren.

De groep gelooft daarom sterk dat de A4-printer in vele gevallen een afdoend antwoord biedt op de printer-noden van ondernemers en ondernemingen.

“Er is een duidelijke verschuiving merkbaar van A3 naar A4. Multifunctionele A4-printers waren in 2004 goed voor 60% van het aantal verkochte eenheden. In 2008 was dat al 76% en de verwachting is dat ze volgend jaar 80% van het totaal zullen uitmaken. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: minder dan 3% van de uitgeprinte pagina’s zijn A3’s. Bovendien is de gemiddelde print-opdracht niet groter dan drie bladzijden”, zo nog Culic.

De Amerikaanse producent noemt zijn nieuwe X792-printerserie dan ook onomwonden de “A4 colour copier killer” in de overtuiging dat kopieermachines steeds meer het veld zullen ruimen voor dit soort apparaten.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.