Storytelling

13/03/2011 OM 11:43 - Dirk Hermans
Placeholder
NULL

Storytelling is blijkbaar het nieuwste woord aan het worden in business approach. En terecht, want wie op een boeiende manier het juiste verhaal kan vertellen, neemt een communicatieve en dus commerciële voorsprong op de anderen.

Ik ben al heel mijn beroepsleven een professioneel verhalenverteller. Als leraar Geschiedenis trachtte ik mijn leerlingen te boeien met verhalen die op een bevattelijke manier moesten verklaren hoe de mechanismen van godsdienst, politiek, wetenschap en handel – wat we makkelijkheidshalve geschiedenis noemen – mekaar en dus de hele wereld beïnvloeden.

Als journalist vond ik het mijn taak om de mensen met mijn reportages een tiental minuten te boeien.

Als uitgever zorg ik ervoor dat anderen hun verhaal op een zo goed mogelijke manier vertellen en uitgegeven zien.

En als copywriter en communicatieconsultant vertel ik het verhaal van het bedrijf, de personen, het product of de evenementen van mijn klanten.

En dat is nodig want veel bedrijfsleiders zijn niet alleen bedrijfsblind, ze kénnen het verhaal van hun bedrijf of product niet. Of ze hebben ontzettend veel moeite om het verhaal naar boven te halen en op een bevattelijke manier te verwoorden. Terwijl dit van levensbelang is. He”t begint met dfe elevator pitch en het eindigt … nergens. Het is een continu proces dat door de inzet van de social media in het bedrijfsleven steeds belangrijker en omvangrijker wordt.

Ik heb talloze bedrijfsreportages geschreven. Op de vragen “Wat doét u nu eigenlijk?” of “Waarom zou ik met u zaken doen en niet met uw concurrenten?” kreeg ik heel vaak geen of onsamenhangende verhalen. Als het al verhalen waren. Een reden om met hen in zee te gaan was vaak: “Omdat wij kwaliteit leveren.”

???

Iederéén levert kwaliteit. Als je dat niet hebt mag je niet meespelen. Dat is net als niet kunnen zwemmen en aan de 50 meter schoolslag willen deelnemen. Kwaliteit is een tafelpoot, net zoals snelle levering of een goede service. Als je dat niet hebt, lig je eruit.

Mensen verwachten een geïnspireerd verhaal: wat doe je, waarom doe je dat, wat hebben zij er aan en welke waarden staat jouw bedrijf voor? Dát zijn dingen die mensen interesseren. Ok, het draait regelmatig ook om prijs. De ervaring leert echter dat je met een iets hogere prijs maar een sterk verhaal, tóch kan scoren.

Er zijn talloze voorbeelden van verhalen die een bedrijf, een product of zelfs een marktsegment veranderd hebben. Kijk naar een van de grootste communicerende ondernemingen in de wereld: The Coca Cola Company. Elke publi is een klein verhaal dat je doet glimlachen, dat je een goed gevoel geeft, dat je doet kopen. Coca Cola vertelt Fairy Sales.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.