Belangrijkste marketing trends voor 2011

Unica, leverancier van on-line marketing software-oplossingen en onderdeel van IBM, ontwaart elf belangrijke marketing-trends voor het lopende jaar. Een en ander is het resultaat van een bevraging van driehonderd marketeers. Zij werden bevraagd over onder meer het gebruik van klantgegevens voor marketing-acties, het voordeel van interacties geïnitieerd door de klant en het belang van e-mail. Onderstaand kort de gedetecteerde trends.
1. Het is tijd om kennis uit analyses te vertalen in marketing-acties, door klantgegevens uit verschillende kanalen te integreren in meer gepersonaliseerde campagnes en aanbiedingen.
2. Steeds meer klanten nemen het initiatief voor contact en marketeers zullen daarop inspelen door bestaande kanalen daarvoor in te zetten, zoals de website, het call center en de winkel.
3. Marketeers zien meer en meer de waarde van klantgegevens via het web, zoals on-line gedrag, voor het nemen van beslissingen over marketing-campagnes.
4. Om te zorgen dat e-mails relevant blijven en onderdeel zijn van een continue dialoog met klanten, zullen marketeers hun campagnes integreren met klantgegevens en -gedrag uit andere communicatiekanalen, zoals social media en mobile.
5. Met het gebruik van search- en web analytics-systemen die geïntegreerd kunnen worden met de andere marketing-systemen in de organisatie, zullen marketeers inzicht krijgen in de waarde van hun klanten.
6. Met de opkomst van de smartphones neemt het aantal communicatiekanalen toe en zullen marketeers steeds vaker moeten bepalen en evalueren of een kanaal al dan niet relevant is voor het behalen van hun doelstellingen.
7. Marketeers zullen een meer strategische en geïntegreerde benadering hanteren van social media en de toepassing in hun marketing-actviteiten.
8. Het besef zal ontstaan onder marketeers dat de mobiele telefoon meer dan één marketing-kanaal biedt, zoals SMS, mobiele websites en mobiele applicaties als Foursquare.
9. Het integreren van on-line-, social - en mobile marketing-kanalen in een interactieve marketing-strategie stelt marketeers in staat om dialogen over meerdere kanalen aan te gaan met klanten.
10. Met het gebruik van meerdere marketing-kanalen hebben marketeers een centraal overzicht van de specifieke tactieken nodig die elk bijdragen aan het succes van hun activiteiten en campagnes.
11. De interesse voor geïntegreerde marketing-tools groeit met de behoefte aan meer strategische controle en integratie van marketing-activiteiten in verschillende marketing-kanalen.
Conclusie
Marketeers zullen steeds meer in staat zullen zijn om klantgegevens te vertalen naar gepersonaliseerde, relevante marketing-acties, concludeert Unica.
Met het gebruik van meerdere, off- en on-line, marketing-kanalen zal de behoefte ontstaan aan integratie in een centrale, interactieve marketing-strategie.
De interesse voor een geïntegreerde aanpak zal hierdoor groeien.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.