Euroports start shortsea consolidatieplatform

04/04/2011 OM 02:32 - Peggy Verbist
Placeholder
NULL

In het communicatie document “European Maritime Transport Space without barriers” (Europese Commissie, Com (2009)) wordt de aanbeveling gemaakt om in de havens fysisch een aparte ruimte(s) (“area”) te voorzien voor shortsea container- en roro trafiek. Het voordeel zou een rationeler management van de haventrafiek zijn en een snellere doorstroom tijd van de schepen in de havens. (…) Het zou ook het probleem van de prioriteit van de deepsea schepen oplossen en optimale, snellere “round trips” van shortsea schepen mogelijk maken.

Euroports speelt in op deze aanbeveling: op kaai 524 in de Antwerpse haven is een consolidatie platform opgezet. Het is de bedoeling om daar shortsea lading te consolideren aangevoerd via vrachtwagen, spoor en binnenvaart. Het Premium Barge System biedt de mogelijkheid om klokvast van andere terminals containers op te pikken. Ook vanuit andere havens kan lading samengebracht worden.

Euroports wil ook via binnenvaart vanuit het hinterland aanvoeren, vooral via het Albertkanaal. Vanuit Luik, Genk, Meerhout, Grobbendonk… worden containers aangevoerd met de containerlijndiensten.
“De finale bedoeling is om een kritische massa op kaai 524 te verzamelen en hierdoor de shortsea coasters de mogelijkheid te bieden om maar op 1 kaai te laden, een besparing van tijd en kosten”, aldus Ira Dierickx, commercial manager containers bij Euroports, “een perfect start- en aankomstpunt voor een Motorway of the Sea!”

Euroports – Ira Dierickx – tel + 32 3 204 93 28 – ira.dierickx@euroports.com
www.euroports.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.