Goed gewapend naar het buitenland

03/05/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De economische groei in de Europese Unie zal grotendeels van KMO’s moeten komen. Volgens de EU Grants Advisor - een fonds waarbij KMO’s terecht kunnen voor financiële steun - zijn er in Europa circa 22 miljoen KMO’s. Samen stellen ze maar liefst 120 miljoen mensen te werk en zijn ze goed voor 57 procent van het Europese BNP. Recente politieke en economische ontwikkelingen maken het hen veel gemakkelijker om ook buiten de landsgrenzen succes te boeken. Maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Op het vlak van informatica lijden veel KMO’s aan de “silo”-ziekte. Verschillende systemen bestaan er naast elkaar en niet geïntegreerd.

Ze kunnen onderling geen gegevens uitwisselen, wat negatieve gevolgen heeft voor de productiviteit en flexibiliteit van het bedrijf, en bovendien een risico inhoudt.

Er kunnen namelijk makkelijk fouten worden gemaakt bij het kopiëren van gegevens van één systeem naar een ander.

In de huidige, wereldwijde markteconomie is een solide en voldoende schaalbare IT-infrastructuur nochtans onontbeerlijk om competitief te blijven.

KMO’s die geografisch willen uitbreiden moeten hun groeiambities kunnen ondersteunen met een platform dat gemakkelijk kan worden aangepast aan de veranderende noden van het bedrijf.

Ze hebben er alle baat bij om gebruik te maken van gestandaardiseerde, vooraf geconfigureerde oplossingen die gebaseerd zijn op best practices uit hun sector.

Van Boom naar Indonesië

Een goed voorbeeld van een Vlaamse KMO die met succes aan een internationaal avontuur begonnen is, is Ethnicraft.

De twee oprichters importeerden in 1995 een container decoratie-artikelen, verkochten die vlot en breidden hun aanbod alsmaar verder uit. De decoratieve spulletjes werden omgeruild voor meubelen, die ze ook zelf lieten vervaardigen.

Ethnicraft heeft ondertussen, naast het hoofdkantoor in Boom, ook een vestiging in Frankrijk en voert zijn meubelen uit doorheen Europa. De productie gebeurt in Indonesië, Vietnam en Servië.

Op IT-vlak werden hun noden behoorlijk complex, bijvoorbeeld op logistiek vlak: hun leveranciers zitten aan de andere kant van de wereld en ze hebben magazijnen op twee verschillende locaties. Dat vergt verregaande coördinatie.

Actief zijn in zoveel landen betekende ook dat ze voldoende inzicht moesten hebben in al die lokale markten.

Met de IT-infrastructuur waarvoor ze hebben gekozen - een combinatie van een ERP-systeem, CRM-software en een warehousing-oplossing - kunnen ze dat echter de baas.

Profiteren van globalisering

Om internationaal succes te boeken, moeten bedrijven voldoende rekening houden met de eigenheid van elke markt waarop ze zich wagen.

Tegelijk moeten ze natuurlijk zoveel mogelijk hun uniforme aanpak en bedrijfsprocessen handhaven, zodat ze de voordelen van een eengemaakte IT-omgeving niet verliezen.

KMO’s zijn dus het meest geholpen met IT-platformen die enerzijds wereldwijd geldende “best practices” bevatten om tegemoet te komen aan alle wettelijke en financiële vereisten, en anderzijds toelaten om bedrijfsprocessen af te stemmen op lokale behoeften.

Om competitief te blijven, moeten KMO’s al hun creativiteit en vindingrijkheid in de schaal gooien, en met de meest innovatieve en originele producten en diensten voor de dag komen.

Terwijl ze daarmee bezig zijn, moeten ze kunnen vertrouwen op een IT-infrastructuur die uiteraard betrouwbaar moet zijn, maar tegelijk ook flexibel genoeg om te kunnen evolueren naargelang van de veranderingen in de markt.

KMO’s reageren vaak sneller op nieuwe uitdagingen of opportuniteiten en kunnen nieuwe ideeën sneller omzetten in producten of diensten.

Anderzijds zijn ze vaak minder onderlegd op het gebied van technologie. En dat is jammer.

Technologie speelt namelijk een belangrijk rol in het creëren van groei en biedt nog een grotere waarde als ze op een doordachte manier wordt toegepast.

KMO’s kunnen ook gebruik maken van de ervaring van grote ondernemingen die al langer internationaal actief zijn en daarbij hebben ondervonden welke technologiepartners hen het best konden helpen.

Globalisering is een trend die door velen als bedreigend wordt ervaren. Nochtans biedt het ook mogelijkheden aan bedrijven die er de vruchten van durven te plukken.

In de huidige economie staat hen niets meer in de weg om hun succes in het buitenland verder te zetten.

Wie voldoende oog heeft voor de eigenheid van die lokale markten en de technologie in huis heeft om erop in te spelen, maakt absoluut kans op slagen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met SAP Belgium-Luxembourg. Meer info: 0800/50.550.550 of www.sap.com/belgie/sme).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.