Wouters & Volon breidt on-line werving-tools uit

De off-line jobadvertentiemarkt deelde de voorbije jaren zwaar in de klappen. De markt van de arbeidscommunicatie schuift steeds nadrukkelijker op naar het on-line segment. Binnen die wereld werkt Wouters & Volon B.V.B.A. (Aalst), pas opgericht in februari 2008, zich in de kijker omwille van zijn innovatieve aanpak. Bijzonder is dat de onderneming zich exclusief focust op on-line werving van kandidaat-arbeidskrachten, waarbij de klemtoon op latent werkzoekenden ligt. Met Adver-Online zette het bedrijf de toon. Inmiddels werden daar met DirectCareerLink.be en HROffice.be twee bijkomende wervingsplatforms aan toegevoegd. Nieuwe initiatieven zitten in de pijplijn.
Samen met Annelies Wouters, richtte Christophe Volon Wouters & Volon op. Beide partners konden op ruime ervaring in de werving & selectie bogen.
Wouters & Volon verkreeg van het Nederlandse Adver-Online B.V. (Heemstede) de exclusieve licentie om het gelijknamige on-line wervingsmodel op de Belgische markt uit te rollen.
Adver-Online is gespecialiseerd in het optimaliseren van on-line werving voor de vacatures van een bedrijf of organisatie.
In België en Nederland tekent Adver-Online inmiddels voor zowat 2.500 klanten. Vorig jaar werden ruim 6.500 vacatures 95.000 keer geplaatst.
Adver-Online koopt met name “credits” aan bij de belangrijkste carrière-sites die in verpakte vorm aan de klant worden aangeboden.
De vacatures van de klant worden, door toedoen van Adver-Online, zodoende gelijktijdig op de belangrijkste carrière-sites van het land geplaatst.
Christophe Volon: “Adver-Online’s aanpak bewees intussen zijn deugdelijkheid. Sinds de opstart van de operaties werd een specialisatie ontwikkeld in de optimalisatie van on-line vacatures. Door het verhogen van de vindbaarheid, zichtbaarheid en de scores in de search engines, krikken we de slaagkans op”.
Zowat 70 à 80% van de werkzoekenden speuren on-line naar vacatures op basis van trefwoorden. Adver-Online verwerkt die wetenschap oordeelkundig in zijn business-model. Elke geplaatste vacature wordt met een uniek e-mail adres gekoppeld.
Adver-Online filtert alle binnenkomende reacties op spam, virussen en prospectie-mails om ze, geselecteerd op maximum drie criteria (rijbewijs, opleiding, woonplaats, …), naar de opdrachtgever door te sturen.
Het losbarsten van de financieel-economische crisis bezorgde Wouters & Volon een moeilijke aanzet. Sindsdien lijkt de starter echter op het goede spoor te zitten.
“Vorig jaar noteerden we een groei met 60%. Dit jaar zal dat percentage behoorlijk hoger liggen,” voorspelt Christophe Volon.
Markt migreert naar on-line
In België staat de on-line rekruteringsmarkt nog in zijn kinderschoenen. Wouters & Volon stelt een duidelijke tweespalt in de markt vast.
Aan bedrijfszijde blijven de verantwoordelijken voor de personeelsrekrutering nog vaak aan de off-line-markt (lees: de traditionele advertentiemarkt, nvdr.) trouw.
Kandidaat-werkzoekenden nemen voor hun zoektocht naar een job steeds vaker hun toevlucht tot de on-line markt.
Zonder de zin van dure HR-bijlagen in de weekend-edities van bepaalde off-line media luidop in twijfel te trekken, wijst Volon op studiewerk dat aantoont dat latent werkzoekenden vooral op maandag en dinsdag job-sites bezoeken.
Ook het alibi van employer branding wordt als onzin afgedaan.
“Bedrijven die hun personeelsbeleid op orde hebben, vinden in hun medewerkers de beste ambassadeurs. Waarom dan investeren in dure off-line imago-campagnes?”, luidt het.
Intussen blijkt dat on-line arbeidscommunicatie de off-line rekrutering in belang achter zich heeft gelaten. Voornaamste rekruteringskanaal blijft nog wel het eigen netwerk van de bedrijfsleider.
DirectCareerLink.be
Voor werkgevers die zelf het rekruteringsproces in handen nemen en zonder intermediair werken, zette Wouters & Volon DirectCareerLink.be op. Dat is in wezen een job-site die het bedrijf in eigen beheer runt, conform het Adver-Online-concept.
Voor een jaarlijks lidgeld kunnen bedrijven er zich profileren op de markt van de arbeidscommunicatie, onderling en met kandidaten netwerken en de vacatures linken met de webstek van de rekruterende bedrijven.
“Momenteel registreert DirectCareerLink.be een duizendtal bezoeken per maand. Zowat 80% van de bedrijven die van de dienst heeft gebruik gemaakt, doet dat opnieuw bij eventuele nieuwe vacatures,” aldus Volon.
Op de referentielijst staan alvast namen als TNT, Reynaers Aluminium, Arval, Grontmij, G&G International, Ineos, Katholieke Hogeschool Kempen, Sharp, Wynn’s, Sirris, Bosch, CWS-Boco, Melexis, Belisol, Inex, FedEx, De Witte & C°, Blickle, Hamal Signature en andere.
HROffice.be
Klanten die met Adver-Online en DirectCareerLink.be samen werken, krijgen met HROffice sinds kort een platform ter beschikking dat hen de mogelijkheid biedt hun vacaturebeleid op de tijdsas te beheren.
Blijkt een eerder aangekondigde of vergelijkbare vacature terug vrij te komen, kunnen kandidaten die voorheen interesse betoonden opnieuw en op transparante wijze worden gecontacteerd.
De vacature kan voorts terug uit het systeem worden opgediept en on-line gezet. Ook de communicatie met de kandidaten wordt geautomatiseerd.
WOUTERS & VOLON B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.