H&L Services : logistieke hand- en spandiensten met resultaatsverbintenis

H&L Services C.V.B.A. (Antwerpen) stevent dit jaar op een omzet van 1,3 miljoen euro af. Maar zaakvoerder Walter Vandeperre raamt het marktpotentieel op 25 tot 30 miljoen euro. Het bedrijf is gespecialiseerd in het laden en lossen van containers en stukgoed tegen een vooraf afgesproken prijs en met resultaatsverbintenis. Dat is een totaal andere insteek dan de traditionele uitzendbedrijven, die zich qua productiviteit tot geen enkel engagement verbinden. Vooralsnog is H&L Services uitsluitend buiten de havenzones bedrijvig. Voor de neutrale waarnemer lijdt het echter weinig twijfel dat de onderneming anticipeert op de mogelijke afschaffing van de wet op de havenarbeid. “Die is totaal achterhaald en tot verdwijnen gedoemd,” voorspelt de zaakvoerder onomwonden.
Walter Vandeperre is gepokt en gemazeld in de logistieke sector. Van automechanicien en (internationaal) vrachtwagenchauffeur groeide hij door tot de hoogste logistieke management-regionen met uitgesproken terreinervaring.
Voor Katoen Natie was hij lange tijd actief in binnen- en buitenland. Het hoeft bijgevolg geen verbazing te wekken dat een uitzendkantoor in 2002 bij hem kwam aankloppen met plannen om, samen met het Antwerpse havenpatronaat, een uitzendkantoor voor de logistieke sector op te zetten.
In maart 2004 stapt hij als kantoorverantwoordelijke mee in Cepa Plus, dat een jaar eerder onder de paraplu van het toenmalige Plus Uitzendkrachten was opgericht.
Cepa Plus, opgezet als uitzendkantoor voor het logistieke contingent in de haven van Antwerpen, kende toen een bijzonder moeizame start. Dankzij zijn kennis van en connecties in het Antwerpse havenwereldje slaagt Vandeperre erin een snelle turnaround te bewerkstelligen.
Van bij zijn intrede breekt Vandeperre resoluut met het verleden door Cepa Plus meteen om te dopen tot Haven & Logistiek People, kort H&L, een divisie van Plus Uitzendkrachten.
In april 2004 wordt DvB-Services N.V., een vennootschap binnen de E-SO-groep (waartoe ook Plus Uitzendkrachten hoorde, nvdr.), tot H&L Services C.V.B.A. herdoopt. Vandeperre neemt een belang van 50% in het bedrijf.
In het najaar van 2005 wordt ook H&L People N.V. als afzonderlijke bedrijfsentiteit opgericht.
In juni 2010 weekt Vandeperre zowel H&L People als H&L Services los uit de invloedssfeer van de E-SO-groep en verwerft hij de integrale controle over beide vennootschappen.
H&L Services: vernieuwende dienstenleverancier
In tegenstelling tot H&L People, dat een zuiver uitzendkantoor is, positioneert H&L Services zich als vernieuwende dienstenleverancier.
Walter Vandeperre: “H&L Services spitst zich toe op het laden en lossen van containers en stukgoed tegen een vooraf afgesproken prijs en met resultaatsverbintenis. Het neemt daarbij de verantwoordelijkheid voor productiviteit, veiligheid en kwaliteit van de dienstverlening op zich. De focus ligt op niet-gepallettiseerde stukgoederen (zoals kartons gevuld met voedingsproducten, zakgoed (food en non-food), textiel, schoenen, …), zeg maar alle mogelijke goederen met uitzondering van palletgoed en bulkgoederen”.
H&L Services schakelt daarvoor ploegen in opgebouwd uit eigen, vaste medewerkers die met uitzendkrachten van H&L People worden aangevuld.
“Doorsnee-uitzendkrachten hebben doorgaans niet de (logistieke) know-how en expertise om dergelijke opdrachten tot een goed einde te brengen. Vaak gaat het om interventies die ook bepaalde uitsorteringen behoeven. Die uitzendkrachten hebben bijgevolg behoefte aan permanent toezicht en aansturing door een vertegenwoordiger van het opdrachtgevende bedrijf. Dat jaagt het kostenplaatje alleen maar de hoogte in. H&L Services neemt die verantwoordelijkheid op zich voor een vast afgesproken prijs per opdracht”.
In de praktijk bouwt H&L Services zodoende een productiviteitsgarantie in zijn dienstverlening in.
Door de ingeschakelde werknemers steeds een dagprijs uit te betalen, bouwt de onderneming automatisch een productiviteitsgarantie in.
Eens de klus geklaard, kunnen de ingeschakelde arbeidskrachten beschikken. Ze weten zich toch verzekerd van een vol dagloon.
De vaste medewerkers van H&L Services tekenen niet alleen voor het toezicht maar brengen ook hun logistieke expertise in.
Bij vaste klanten kennen ze overigens de bedrijfsomgeving en het dagelijkse reilen en zeilen. Dat zorgt voor de nodige continuïteit, wat met uitzendkantoren doorgaans niet het geval is.
“H&L Services zal dit jaar op deze basis zowat 7.000 tot 8.000 containers hebben afgehandeld,” zo nog onze gesprekspartner.
Vandeperre is overigens de mening toegedaan dat het concept van H&L vrij vernieuwend is.
“Sommige partijen beweren een soortgelijke dienstverlening in de markt te zetten, maar doorgaans gaat het om pure detachering,” zo luidt het.
Meegenomen ook is dat de door H&L Services ingeschakelde arbeidskrachten niet op de sociale balans van de opdrachtgever komen.
Actieterrein reglementair afgebakend
H&L Services biedt zijn business-model op geregelde tijdstippen aan opdrachtgevers aan in Antwerpen, Gent, Lot, Herentals, Grobbendonk, Kortrijk, … Belangrijke referenties zijn DSV (Gent), Forlog (Willebroek), Ethnicraft (Zwalm), Alpro (Wevelgem), Duvel-Moortgat (Breendonk), Colruyt (Halle), Bruggeman-Algist (Gent), Gosselin (Antwerpen), Blue Star (Melle), …
Het bestaande wettelijk kader verbiedt H&L Services zijn activiteiten binnen de havenzones te verrichten.
Uit de manier waarop Vandeperre zijn activiteiten uitbouwt laat alles vermoeden dat het bedrijf anticipeert op een mogelijke afschaffing van de wet op de havenarbeid.
Bekend is dat het bestaande aanwervingskanaal voor havenarbeiders, het zogenaamde “kot”, zwaar onder druk staat. De werkgevers willen immers elektronisch gaan aanwerven.
“Het systeem van het kot is op termijn onhoudbaar. Jonge havenarbeiders willen niet meer naar het kot. Die willen via mail, GSM of smartphone over hun werkopdrachten en rekrutering worden geïnformeerd. Het is toch onzinnig dat een havenarbeider, wonende in Vrasene, naar het kot in het Antwerpse stadscentrum een tewerkstellingsstempel moet komen halen om naderhand op de linker-Schelde-oever zijn werkzaamheden aan te vatten,” schetst de bedrijfsleider.
Gigantisch marktpotentieel
Uit wat voorafgaat blijkt waarom Vandeperre gewaagt van een gigantisch marktpotentieel voor de projectmatige dienstverlening van H&L Services.
H&L People stevent dit jaar op een omzet van zowat 3,5 miljoen euro af, H&L Services klokt wellicht af op ongeveer 1,3 miljoen euro.
“Federgon stelt dat per 100.000 tewerkgestelde arbeidskrachten, 18% in de logistiek aan de slag is. Op vandaag gebeurt dat binnen de klassieke uitzendaanpak, met name op uurbasis. Een bepaald percentage van die opdrachten komt echter in aanmerking om op een meer rendabele wijze (lees: tegen een vaste projectkost, nvdr.) te worden verricht. Op die basis kan het jaarlijks marktpotentieel op 25 à 30 miljoen euro worden geraamd,” besluit Walter Vandeperre.
Welk deel van die koek hij met H&L Services hoopt binnen te halen, laat hij wijselijk in het midden.
H&L SERVICES C.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.