Met Citan boort Mercedes kleinste bestelwagensegment aan

09/03/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Mercedes’ nieuwe stadsbestelwagen werd Citan gedoopt, een samentrekking van “City” en “Titan”. De Citan wordt een nieuwe uitbreiding van de bestelwagenfamilie van Mercedes-Benz. Hij sluit in de onderkant van het bestelwagengamma aan op de Vario (6,0 tot 8,2 ton), Sprinter (3,0 tot 5.0 ton) en Vito (2,77 tot 3,2 ton).

Tot medio de jaren ’90 was het kleine bestelwagensegment een echte nichemarkt in Europa. Dat groeide inmiddels uit tot een segment waarin jaarlijks zowat 700.000 eenheden worden verkocht.

Mercedes-Benz stelt zich tot doel binnen dit nieuwe segment een marktaandeel van 4 tot 5% in te pikken.

De Citan, die in verschillende uitvoeringen beschikbaar zal zijn, wordt hierin instrumentaal. De Citan wordt dit najaar op de markt gelanceerd.

In West-Europa is Mercedes-Benz marktleider in het segment van de middelgrote en grote bestelwagens.

De constructeur bouwt bestelwagens in Düsseldorf (Sprinter), Ludwigsfelde (Sprinter en Vario) en Vitoria (Spanje, Vito), maar eveneens in de Verenigde Staten, Argentinië en China.

Via een partnership met GAZ, Rusland’s grootste bouwer van bedrijfswagens, neemt Mercedes zich voor zijn positie op de Russische markt te versterken.

Op middellange termijn zal de GAZ-fabriek, in de buurt van Nizhny Novgorod, zowat 25.000 Sprinters per jaar bouwen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.