GM-dealer Van der Haegen huldigt nieuwe showroom in

Van der Haegen N.V. (Aalst), vooral bekend als Opel- en Chevrolet-dealer, rondde zijn jongste uitbreidingsoperatie af. In de voorbije twee jaar bouwde de familiale KMO een bijkomend pand, dat inmiddels als showroom voor zijn aanbod tweedehandswagens is ingericht. Tevens werd de bestaande showroom voor de nieuwe wagens afgebroken en fors uitgebreid. Ook vonden er nieuwe kantoren een onderkomen. Hoewel de autodistributie kreunt onder de economische crisis en de impact van de nieuwe fiscale maatregelen, maken Michel en Henry van der Haegen, vader en zoon, zich sterk de verkoopsvolumes dit jaar te kunnen handhaven. Daarvoor rekent de familiale KMO inzonderheid op een grotere penetratie in de fleet-markt.
Aan de basis van het huidige Van der Haegen liggen de broers Eugène (vader van Michel) en Odilon van der Haegen die in 1929 in hartje Aalst van start gingen met een garagebedrijf en agentschap van Chevrolet, Cadillac en Buick.
Tevens verkochten ze het koel- en diepvrieskastaanbod Frigidaire, dat toen nog tot General Motors hoorde. Als één van de eerste GM-dealers van het land, bouwde van der Haegen zijn activiteiten stelselmatig uit.
Medio de jaren ’50 verkocht het bedrijf een 400- tot 500-tal auto’s op jaarbasis.
Plaatsgebrek noopte Van der Haegen in 1958 uit te wijken naar een 6.000 m² groot bedrijfsterrein met een zichtlocatie, met name aan de Kareelstraat, een drukke invalsweg van Aalst.
Op dat terrein werden een atelier, carrosserie, showroom (voor een achttal wagens) en kantoren opgetrokken. Na verloop van tijd werd achteraan een bijkomend, aansluitend bedrijfsterrein van 10 aren aangekocht.
Ook verwierf de KMO de eigendom over drie aanpalende huizen, die werden afgebroken om een betere toegang tot de werkplaats te verschaffen. Een deel van de bijhorende gronden werd als parking ingericht.
In de jaren negentig slaagde Michel van der Haegen erin nog eens 20 aren aan te kopen, zodat het hele bedrijfsterrein van de GM-dealer vandaag zowat één hectare beslaat.
Dubbele nieuwbouw
De onlangs ingehuldigde nieuwe showroom is het sluitstuk van een tweejarig investeringsprogramma.
Zo werd in 2010 een nieuw bedrijfspand opgetrokken met een grondoppervlakte van 1.000 m² en een nuttige vloeroppervlakte van 1.600 m², verdeeld over twee verdiepingen. Dat gebeurde in het licht van de geplande bouw van een nieuwe en grotere showroom.
“De bestaande showroom die in 1989 in oppervlakte werd verdrievoudigd, werd vorig jaar integraal afgebroken om plaats te ruimen voor een nieuwe showroom annex afleveringsruimte en kantoren van 1.500 m², met nog eens 300 m² bijkomende kantoorvloer op de bovenverdieping. Tijdens de werkzaamheden werden de bestaande showroomactiviteiten en kantoren tussentijds ondergebracht in het eerder opgetrokken bedrijfspand. Die werden inmiddels naar de nieuwe showroom overgeheveld. Het “oude” pand fungeert voortaan als showroom, verspreid over twee verdiepingen, van ons tweedehandsaanbod. Met beide bouwprojecten gaat een totaalinvestering van 2 miljoen euro gemoeid,” aldus gedelegeerd bestuurder Michel van der Haegen.
Het is meteen het tweede omvangrijke investeringsproject van Van der Haegen in een tijdsspanne van tien jaar.
Begin de jaren ’80 bouwde de GM-dealer langsheen de Brusselsesteenweg een tweede vestiging uit op een voormalige benzinestation-site. Die vestiging werd in 2001 vervangen door een nieuwbouwproject.
“Op vandaag bestrijkt de geografische actieradius van Van der Haegen Vlaams-Brabant en een deel van Oost-Vlaanderen,” schetst zoon en mede-gedelegeerd bestuurder Henry van der Haegen, inmiddels ook al twintig jaar binnen het familiebedrijf actief.
Zo werkt de GM-concessionaris ook nauw samen met zes subagenten, met name Garage VDCar (Wolvertem), CTC Moyson (Londerzeel), Garage De Bolle (Liedekerke), Garage Van Den Abbeele (Gijzegem), Garage Stevens (Denderhoutem) en Garage De Tandt Marc (Erpe-Mere).
Fleet-segment actiever aanboren
In België zijn een aantal grote groepen actief als Opel-dealer, al dan niet in multi-merkenomgeving. Als Opel-dealer bekleedt Van der Haegen in België de zesde of zevende stek in de rangschikking.
“Van der Haegen trekt volop de kaart van de mono-distributie, zeg de GM-merken Chevrolet, Opel, Cadillac en Corvette. In multi-merkendistributie zijn we niet geïnteresseerd. Om de eenvoudige reden dat dat een totaal andere marketing-technische aanpak vereist, met bovenop een resem aan bijkomende investeringsverplichtingen,” zo nog Michel van der Haegen.
Vorig jaar haalde de concessionaris een omzet van 24,6 miljoen euro (23,5 miljoen euro in 2010). Op de loonlijst staan 46 medewerkers (38 in Aalst en 8 in Asse). Jaarlijks verkoopt het bedrijf een 1.100 à 1.200 nieuwe wagens.
“Zowat 250 eenheden vinden een afnemer in de fleet-markt. Zowel de particuliere als de fleet-markt stevenen dit jaar op een daling af omwille van de crisis enerzijds, het taxatieregime anderzijds. We rekenen er dit jaar niettemin op onze verkoopvolumes te kunnen handhaven door actiever het fleet-segment te bewerken. Dit jaar mikt Van der Haegen op een minimale afname van 350 wagens in de bedrijfsmatige markt. De nieuwe fiscale ingrepen, de hang naar meer milieuvriendelijke voertuigen en de downsizing-trend brengen het aanbod van Opel en Chevrolet sterker in beeld in het ondernemingsweefsel. Daar hopen we dit jaar de vruchten van te plukken,” besluit Henry van der Haegen.
ETABLISSEMENTEN VAN DER HAEGEN NV
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.