Coolblue huldigt conceptwinkel in Wilrijk in

27/06/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

On-line retailer Coolblue (Cappelle-aan-den-IJssel), gespecialiseerd in consumentenelektronica, heeft in Wilrijk een nieuw winkelconcept ingehuldigd. De e-tailer overweegt ook in Gent een winkelpunt te openen. “Met de fysieke winkelpunten spelen we in op reële vraag van de klant,” aldus mede-oprichter en directeur Pieter Zwart. In Eindhoven, Rotterdam en Groningen heeft het bedrijf al fysische winkelpunten in uitbating. Die tekenen voor 20% van de omzet.

Het in 2000 opgerichte Internet-bedrijf, dat inmiddels een 300-tal werknemers telt, onderscheidt zich in de e-commerce wereld door elk product binnen de consumentenelektronica aan een eigen webshop te koppelen.

Bij het ter perse gaan had Coolblue 163 web-winkels on-line, waarvan ruim zeventig in België. Maar dat aantal loopt stelselmatig op. Voorbeelden zijn PDAshop.be, MP3shop.be, Digicamshop.be, Smartphoneshop.be, Memoryship.be, GPSshop.be en dies meer. Met een omzet van 100 miljoen euro in 2011 noemt Coolblue zich de grootste on-line verkoper van consumentenelektronica in de Benelux.

“Voor 2012 mikken we op een omzet van 150 miljoen euro,” aldus Zwart, die geen omzetcijfers voor België vrijgeeft.

In 2011 brachten ruim 40 miljoen personen een bezoek aan een Coolbue-webshop.

De retail-strategie van Coolblue combineert service met specialisme. Zo wordt elke webshop onder meer gestoffeerd met filmpjes die relevante informatie rond de betrokken producten verspreiden. Met die specialisatie onderscheidt Coolblue zich als “pure player” bovendien van generalistische aanbieders als Amazon.com, Bol.com of Azur.be.

“Op service-vlak weigeren we compromissen te sluiten. Onze obsessieve focus op customer service uit zich onder meer in de eigen klanten-service afdeling. Klanten die Coolblue telefonisch contacteren komen niet in een anoniem call center terecht of worden niet met een automatisch keuzemenu geconfronteerd,” zo nog Zwart.

Voor de aflevering van de bestelde producten of voor eventuele retourzendingen, rekent Coolblue geen verzendingskosten aan. Bestellingen die voor 10 uur ’s avonds worden geplaatst, worden de volgende dag franco geleverd.

In Cappelle-aan-den-IJssel heeft Coolblue een distributiecentrum van 5.000 m² in uitbating.

Fysisch winkelnetwerk in uitbouw

Hoewel Coolblue ervan uitgaat dat een klant op zoek is naar een product, niet naar een winkel, heeft de e-tailer in Antwerpen-Wilrijk een fysisch verkooppunt geopend op een zichtlocatie. Het is vooralsnog Coolblue’s enige winkel in België. In Nederland zijn winkels operationeel in Rotterdam, Eindhoven en Groningen.

De Belgische 260 m² grote winkel is de eerste op basis van een nieuw, geoptimaliseerd winkelconcept. Klanten kunnen er terecht voor het afhalen van on-line bestellingen, advies of directe service na-verkoop. Hij vervangt de vestiging die Coolblue in 2007 aan de Antwerpse Ankerrui opende.

De winkel is georganiseerd rond een aantal podia, met een Service-podium als centraal ankerpunt. Daarnaast zijn specialistenpodia voorhanden rond Telefonie & Tablets, Camera’s, Laptops & PC’s en TV’s.

De winkels zijn niet enkel bedoeld als rechtstreeks aanspreekpunt voor de klant, maar ook om de naamsbekendheid van Coolblue op te krikken.

“In de Benelux bedraagt Coolblue’s naamsbekendheid amper 1%,” erkent Pieter Zwart. In de praktijk blijkt bovendien dat de winkelpunten voor een beduidend beter verkoopresultaat tekenen. “De winkels genereren meer on-line verkopen in de regio waarin ze zijn gevestigd. Bovendien handelen ze 40% van de retour-stromen af en zorgen ze voor een meerverkoop van 20% van accessoires,” luidt het.

Dat verklaart waarom Coolblue zijn winkelnetwerk in de toekomst verder wil uitbouwen. In Nederland is de e-tailer op zoek naar geschikte retail-locaties in Amsterdam en Utrecht, in België staat Gent hoog op het verlanglijstje.

De aandacht gaat daarbij uit naar goed bereikbare panden van minimaal 500 m² met parkeergelegenheid, die zich qua vorm lenen voor de uitrol van Coolblue’s nieuwe winkelconcept.

Opzet van het bedrijf is de fysische winkelpunten nog beter in de websites te integreren. In de praktijk blijkt immers ruim 90% van de winkelbezoekers eerst een Coolblue-website te hebben bezocht.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.