DHL Express pakt uit met nieuw dienstenaanbod

Met de toenadering tussen UPS en TNT Express, krijgt DHL Express er een te duchten concurrent bij. Laatstgenoemde laat zich door die nieuwe evolutie niet beïnvloeden en zet zijn focusstrategie onverkort door, aldus Danny Van Himste, ceo van DHL Express Belux (Diegem). Kernpijler van die focusstrategie is een verdere uitdieping van het dienstenaanbod, met onder meer een aantal nieuwe KMO-diensten en de introductie van een hoogperformante nieuwe rond-de-wereld dienst, die Hongkong, Los Angeles en Leipzig verbindt. Intussen scoort DHL Express Belux bijzonder goed binnen het internationale “GoGreen”-programma van moederbedrijf Deutsche Post.
Deutsche Post sprak in 2008 de ambitie uit om tegen 2020 zijn ecologische voetafdruk met 30% wereldwijd te verlagen. Met een reductie van 10% vorig jaar, lag de groep lichtjes voor op schema. DHL Express Belux, onderdeel van de express-divisie van Deutsche Post DHL, noteerde eind 2011 een vermindering van 23,6% van zijn ecologische voetafdruk ten opzichte van referentiejaar 2007, aldus Van Himste.
Een meer milieubewust personeelsbeleid bracht die gunstige tendens op gang. Maar de voornaamste resultaten sproten voort uit ingrepen in het voertuigen- en gebouwenpark.
Vijf jaar terug voegde DHL Express de eerste vijf CNG-voertuigen aan zijn bedrijfsvloot toe, in weerwil van de beperkte tankmogelijkheden. In 2010 kocht het bedrijf nog eens zestien dergelijke eenheden aan. Op de terreinen van zijn vestiging in Aartselaar werd een eigen fast fill-installatie voor CNG-voertuigen geplaatst. Vandaag rijdt de hele vloot van Aartselaar uitsluitend op compressed natural gas.
“Thans hebben we opnieuw 16 CNG-voertuigen in bestelling. Voor het eerst worden die niet langer gekoppeld aan een bepaalde vestiging. Ze zullen worden ingezet op routes met in de buurt voldoende tankmogelijkheden. Hun oplevering is gepland vanaf deze zomer,” stelt de ceo.
Op een totale vloot van zowat driehonderd bestelwagens, heeft DHL Express Belux straks een 37-tal CNG-voertuigen op de weg. Meegenomen is dat de CNG-voertuigen aan een operationele kost draaien die 10% lager ligt dan hun tegenhangers in dieseluitvoering.
Indirect verwacht Van Himste dat de CNG-voertuigen ook de bedrijfscontinuïteit van DHL Express ten goede zullen komen.
“Eens bepaalde regio’s verkeerscirculatie gaan inperken omwille van de overschrijding van de fijn stof-norm, kunnen onze CNG-bestelwagens blijven rijden omdat ze geen fijn stof uitstoten,” klinkt het.
De ingrepen op gebouwenvlak drongen tijdens de referteperiode de CO2-uitstoot van de DHL Express-panden met 29% terug. Alle 13 vestigingen van DHL Belux draaien inmiddels op groene stroom.
Het regenwater wordt gerecupereerd voor sanitair water en het wassen van de voertuigen. Bedoeling is ook alle panden met LED-verlichting toe te rusten. Dat is inmiddels het geval in het hoofdkantoor en het grootste service center te Diegem alsook in de vestigingen van Awans, Wevelgem en Opglabbeek.
Klanten van DHL Express hebben de mogelijkheid om hun zendingen GOGREEN te versturen. Via compensatie van de uitstootrechten, krijgt de afzender de garantie dat zijn pakje CO2-neutraal werd verstuurd.
Partnership met UNIZO en fijnmazig netwerk
Danny Van Himste: “95% van de klanten van DHL Express zijn KMO’s. Ze tekenen voor zowat de helft van de omzet. DHL Express probeert zich van de concurrentie te differentiëren door de geboden toegevoegde waarde voor kleine en middelgrote ondernemingen te maximaliseren. Al was het maar omwille van het gebrek aan logistieke kennis dat vaak onder hun dak schuilt, in tegenstelling tot multinationaal gestructureerde ondernemingen”.
DHL Express Belux sloot zopas een samenwerking met UNIZO Internationaal, waarbij eerstgenoemde zijn logistieke expertise en know-how ten dienste stelt van UNIZO-leden met internationale ambities.
Actief in 220 landen en regio’s wereldwijd verwerkt DHL Express dagdagelijks miljoenen douane-aangiften per dag, zodat het bedrijf goed geplaatst is om inzicht te verschaffen in uiteenlopende transportvragen en douanevoorschriften.
Een gemeenschappelijk onderzoek met UNIZO toonde vorig jaar aan dat ruim één derde van de Belgische KMO’s problemen ervaart bij de in- en uitvoer van goederen, met name door de complexe procedures en administratieve vereisten. Op de speciaal daartoe opgezette website www.dhl.be/kmo kunnen KMO’s terecht voor praktische tips en relevante info.
Dertien service centers, verspreid over het hele land, staan ter beschikking van het lokale KMO-weefsel.
“Die zijn optimaal gepositioneerd om de regionale KMO’s over het hele grondgebied vlot te servicen. Nabijheid bij de klant maakt een snelle en kwaliteitsvolle service (lees: ophalen en afleveren, nvdr.) mogelijk. Die regionale insteek wapent ons beter tegen de congestieproblematiek. Dedicated line hauls zorgen voor de verbinding met de centrale hub in het Brusselse voor en na de files,” schetst onze gesprekspartner.
Nieuwe KMO-diensten
Vorig jaar lanceerde DHL Express de COLLECT & RETURN-oplossing over heel Europa. Die oplossing werd specifiek ontwikkeld voor de high-tech sector en biedt een volledige end-to-end zichtbaarheid van de transportstromen tussen verschillende partijen via een specifiek eCom-platform.
Kern van de nieuwe dienst is het Express Logistics Platform (ELP), de eigen web-based toepassing van de logistieke dienstverlener. DHL COLLECT & RETURN beheert de volledige cyclus, van de ophaling van beschadigde of defecte goederen, het behandelen van internationaal vervoer naar een specifieke locatie voor reparatie en het opnieuw versturen van de producten naar de eindklant.
“Het eCom-platform is specifiek afgestemd op de noden van de KMO. Het platform gaat geschoeid op een transparante web-based applicatie die uiteenlopende functionaliteiten biedt, zoals bijvoorbeeld tracking & tracing,” verduidelijkt onze gesprekspartner.
Nagelnieuw is DHL JETLINE, dat DHL Express in het kader van zijn Same Day-service naar Londen op het getouw zet. Met DHL JETLINE kunnen zendingen uit België binnen de vijf uur in hartje Londen worden afgeleverd. De dienst richt zich tot klanten met dringende zendingen die nog de dag zelf in het bezit van de klant of de leverancier horen te zijn. De zending kan op elk tijdstip 24/7 worden geboekt. DHL Express, dat voor de service een samenwerking met Eurostar aanging, haalt de zending binnen de 60 minuten op.
In tegenstelling tot Day Definite (afleveringsdag gewaarborgd) en Time Definite (zo snel mogelijk, night service), is de Same Day-service rond-de-klok-operationeel. Het Same Day-dienstenportfolio wordt, desgewenst, heel maatspecifiek aangeboden.
Binnen Time Definite biedt DHL Express voortaan binnen het wegtransportproduct in Europa ook ECONOMY SELECT aan. De zendingen lopen over hetzelfde platform als de Time Definite-vracht en genieten dezelfde afhandeling.
“Enige verschil is de lead time. Minder tijdsgevoelige zendingen kunnen zodoende naar hun eindbestemming worden vervoerd tegen voorwaarden die zowat 30% voordeliger zijn dan binnen Time Definite,” weet Van Himste.
Eveneens nieuw is het smart sensor-product dat sinds kort optioneel voor zendingen afkomstig van of bestemd voor de farma- of medische wereld wordt aangeboden. Met de smart sensor worden temperatuurgevoelige zendingen gedurende het hele transporttraject gemonitored waarna alle data door de klant kunnen worden opgevraagd.
Voor zijn internationale zendingen puurt DHL Express dan weer voordeel uit de nieuwe Boeing 777-vrachtvliegtuigen van de jongste generatie, die op de route Hongkong-Los Angeles-Leipzig worden ingelegd.
“Die bieden momenteel de beste next day-service die op de markt beschikbaar is,” besluit de ceo van DHL Express Belux vertrouwensvol.
DHL EXPRESS BENELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.