Flightcare rationaliseert inzet GSE-apparatuur

03/09/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Dankzij een nauwkeurige positiebepaling van zijn GSE (Ground Support Equipment-)-apparatuur zet luchtafhandelingsbedrijf Flightcare op de luchthaven van Zaventem een grotere operationele efficiëntie meer. Het met succes bekroonde pilootproject bleef in eerste instantie beperkt tot de Nose Wheel Lifters. Het voorbeeld van slimme logistiek, dat inhaakt op het daartoe door POM Vlaams-Brabant opgezette project, uit zich bovendien in gunstiger ecologische parameters. Niet uitgesloten is dat Flightcare de door Essensium (Heverlee), een spin-off van imec, toegeleverde LOST-technologie breder gaat inschakelen.

In 2010 zetten de POM Vlaams-Brabant, Flightcare Belgium en Essensium een samenwerkingsakkoord op met het oog op de introductie van Vlaamse innovatietechnologie op Brussels Airport. Samen investeerden ze 150.000 euro in het pilootproject.

Essensium, dat aanvankelijk als spin-off van imec als fabless chip-leverancier van start ging maar zich later specialiseerde in hard- en software voor geïntegreerde draadloze producten, nam zich voor aan de vliegtuigafhandelaar een oplossing te bieden voor de opvolging in real-time van de status en de bewegingen van zijn Ground Support Equipment.

Bedoeling was aldus het gebruik van gemotoriseerd rollend materieel voor de afhandeling van vliegtuigen te optimaliseren. Door dat materiaal efficiënter te benutten, dalen bovendien het brandstofverbruik en de onderhoudskosten.

Essensium, vandaag in handen van de Maleise risicokapitaalverschaffer AQSB, imec en het management, spitste zich binnen het wireless networking aanvankelijk toe op indoor-localisatie. In Zaventem werd de technologie voor het eerst in buitenomgeving geïmplementeerd.

De met de steun van het IWT en UGent ontwikkelde LOST (LOcation for Sensor Tracking)-technologie maakt gebruik van een gepatenteerde "Wide-over-Narrowband" RF-technologie die zowel een hoge precisie als een groot bereik combineert, zowel binnen in gebouwen als in open lucht.

Geïntegreerde GPS-componenten waarborgen de bepaling van de positie binnen het brede luchthavengebied (Brucargo uitgezonderd, nvdr.) terwijl de LOST(TM)-tracking componenten met grote reikwijdte worden gebruikt voor de gebieden waar een verhoogde nauwkeurigheid is vereist of waar geen adequaat GPS-bereik mogelijk blijkt.

Nose Wheel Lifters

Essensium rustte in eerste fase Flightcare’s twaalf Nose Wheel Lifters (NWL) toe met mobiele nodes (tags) zodat, via tracking & tracing, hun exacte locatie en operationele verrichtingen vanaf afstand kunnen worden ingelezen.

Siemens Enterprise Communications bouwde op de luchthaven 10 vaste RF-bakens, maximaal 800 meter van elkaar verwijderd, die de uitgestuurde signalen van de NWL’s opvangen en doorsturen naar een centrale applicatie, die - na identificatie - via het Internet toegankelijk is.

“In 95% van de gevallen waarborgt LOST een accuratesse in de locatiebepaling van minder dan 1 meter,” aldus Frederic Stubbe, cto van Essensium.

“De Wide-over-Narrowband RF-technologie maakt het mogelijkheid de parameters nauwkeurigheid en afstand met elkaar te verzoenen. GPRS-technologie is minder nauwkeurig en sterk onderhevig aan interferentie,” wordt daaraan toegevoegd.

Voor Geert Oliebos, directeur Purchases & Support Services van Flightcare, loste het pilootproject alle verwachtingen in. Niet alleen de visibiliteit van de operaties werd voor de dispatching behoorlijk verbeterd, bovendien kan de vloot optimaler worden ingezet en oogt het centrale datamanagement veel transparanter.

Heilzame gevolgen zijn een hogere kwaliteit van de dienstverlening, een optimalisatie van de onderhoudskosten, een beter inzicht in de toekomstige vlootnoden alsook een reductie van de ecologische voetafdruk.

“Twee maanden proefdraaien resulteerden in een verlaging met 50% van de wachttijden en met 35% van de transfertijden,” aldus Oliebos.

“Voorts draaiden alle motoren samen 40% minder dan voorheen, met als gevolg een gunstige impact op onderhoud, brandstofverbruik en emissies. Extrapoleren we die resultaten op jaarbasis, zal alleen de NWL-vloot van Flightcare in zijn huidige vorm elk jaar 162 ton CO2 minder uitstoten,” wordt daaraan toegevoegd..

Voldoende marktpotentieel

Het proefproject maakte alvast duidelijk dat slimme logistiek alleen al voor de luchthaven gigantische troeven inhoudt. Nu kan Flightcare in de toekomst de LOST-technologie ook op andere hardware implementeren. Ook andere luchthavengebruikers, zoals catering-, fueling- of special assistance-bedrijven, kunnen via hetzelfde platform van de technologie gebruik maken.

Oliebos is ervan overtuigd dat het oordeelkundig inschakelen van de technologie tot slimmere luchthavenoperaties in het algemeen kunnen leiden. Een grotere efficiëntie van de operaties kan bijvoorbeeld al leiden tot meer on-time departures en een optimalisatie van het gebruik van slots.

Bij Essensium luidt het intussen dat het bedrijf werk maakt van de ontwikkeling van goedkopere “tags” die voor alle rollend materieel kunnen worden toegepast.

“In people tracking en asset tracking schuilen voor de LOST-technologie gigantische marktopportuniteiten,” voorspelt Frederic Stubbe.

FLIGHTCARE BELGIUM

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

ESSENSIUM N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

IMEC

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.