Goede website moet ook gevonden worden

04/10/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Een heel laagdrempelige en effectieve manier om uw bedrijf on-line te promoten is het inzetten van Search Engine Advertising (SEA). Daarbij krijgt iemand die een bepaalde zoekterm ingeeft in een on-line zoekmachine niet alleen de zoekresultaten te zien, maar ernaast of erboven ook enkele advertenties. On-line adverteren laat u toe om heel gericht te adverteren, zodat enkel uw doelgroep de advertenties te zien krijgt. U kan met weinig middelen heel veel bezoekers aantrekken tegen kosten die u vooraf kent en dus ook in de hand heeft.

Maar bezoekers aantrekken is niet voldoende. Het is de uiteindelijke bedoeling om zoveel mogelijk bezoekers om te zetten in prospecten, klanten of abonnees.

Telkens een bezoek resulteert in een door u gewenste actie, zoals een inschrijving op uw nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of een aankoop op uw web-winkel, spreken we van een conversie.

Door het aantal conversies te verhogen, realiseert u een hogere omzet. Dit kan enkel door een goede opvolging tijdens de aanmaak van uw materiaal en door te zorgen voor een consistentie tussen uw advertentie en uw desbetreffende landingspagina. Een partner met kennis van zaken is hier zeker van toegevoegde waarde.

Conversiepercentage optimaliseren

Onderstaand reiken we enkele tips aan om voornoemd conversiepercentage te optimaliseren.

1. Investeer in een blijvende meerwaarde

Conversie-optimalisatie vereist wat werk, maar het is de investering waard. Stel dat 1% van de bezoekers van uw web-winkel effectief iets koopt. Dan lijkt een groei naar 1,5% die u realiseert door conversie-optimalisatie op het eerste gezicht niet veel, maar toch kan dit resulteren in anderhalve keer meer omzet. En dit effect blijft duren, waardoor een eenmalige investering in optimalere conversies jaar na jaar zijn vruchten blijft afwerpen.

2. Haal meer rendement uit uw marketing-inspanningen

Buiten de investering van uw tijd of die van een specialist in conversie-optimalisatie betaalt u niets extra. U haalt immers meer conversies uit hetzelfde aantal bezoekers, wat betekent dat u geen extra advertenties moet betalen om die extra omzet te realiseren. Het gaat puur om efficiëntie en het verwijderen van virtuele obstakels: meer bezoekers worden klanten en u haalt dus een hogere return on-investment (ROI) op uw website.

3. Vertaal uw doel naar een “Call-to-Action”

Om uw bezoekers te verleiden tot de door u gewenste actie, moet u hen hiertoe oproepen met een call-to-action. Maak u er niet vanaf door uw bezoekers gewoon naar de startpagina van uw website of een andere algemene pagina te brengen. Maak een speciale landingspagina waarop bezoekers terechtkomen als ze op uw advertentie klikken. Op deze pagina benadrukt u de voordelen die voor deze nieuwe bezoekers belangrijk zijn en spoort u hen aan om iets met de informatie te doen, zoals een formulier invullen om hen te contacteren of hen in te schrijven op een nieuwsbrief. Laat deze call-to-action opvallen, bijvoorbeeld een knop "Bestel vandaag nog" of "Maak een gratis account aan".

4. Beloon conversies

Een bezoeker zal meer geneigd zijn om op uw call-to-action in te gaan als hij er iets voor terugkrijgt. Beloon daarom conversies. Dat kan bijvoorbeeld door iemand die via uw advertentie op uw web-winkel terechtkomt gratis verzendingskosten aan te bieden, of door een kortingsbon of welkomstgeschenk weg te geven. Vermeld de beloning ook in de call-to-action, zodat de bezoeker weet dat hij beloond zal worden.

5. Maak meerdere landingspagina's

Uw bedrijf heeft uiteraard altijd meerdere doelen. Maak voor elk doel een daarop toegespitste advertentie en landingspagina, die specifiek met de gekozen zoekwoorden gerelateerd is en enkel relevante informatie voor die advertentie toont. Uw advertentietekst creëert specifieke verwachtingen en deze moet u op de landingspagina zo snel mogelijk inlossen. Laat de bezoeker onmiddellijk concrete informatie zien en spoor hem aan met een call-to-action zoals een bestelknop. Hier ook weer is de hulp van een on-line partner niet overbodig om te zorgen dat de landingspagina met uw informatie vlot wordt gevonden.

6. Maak het uw bezoekers gemakkelijk

De gebruiksvriendelijkheid van uw website is ook een belangrijke factor voor het conversiepercentage. Wie op een onoverzichtelijke website terechtkomt zal het al vlug beu zijn dat hij zelf moet uitzoeken waar de gewenste informatie te vinden is. Op Internet heeft niemand geduld, help daarom uw bezoekers door hen te sturen naar wat ze zoeken aan de hand van een duidelijk gestructureerde website.

7. Leer uit de rapporten

SEA zorgt ook voor rapporten, de zoektrechters. Deze worden zo genoemd omdat ze tonen hoe bezoekers als het ware door een trechter gaan vanaf het moment dat ze op uw advertentie klikken tot ze na een aantal stappen een conversie genereren. Zo krijgt u in rapporten te zien wat de meest gebruikte paden zijn die uw bezoekers volgen om tot een conversie te komen. Uw on-line advertising partner is de meest geschikte om u hierin wegwijs te maken en zodoende uw investering optimaal te laten renderen.

8. Experimenteer, meet en evalueer

Conversiepercentages hangen soms van de kleinste details af. Dit kan u slechts te weten komen door te experimenteren, wijzigingen aan te brengen en te meten wat het effect is. Waar uw call-to-action knop staat, welke kleur de knop heeft, hoeveel in te vullen velden uw bestelformulier heeft, het heeft allemaal zijn effect.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Google en Goudengids.be. Meer info: www.google.be/adwords of www.goudengids.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.