Nieuwe kabeldraagsystemenproducent Trayco huldigt innovatiestrategie

17/10/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

In Oudenaarde heeft de nieuwe kabeldraagsystemenproducent Trayco zijn productie officieel opgestart. Dat gebeurde met de steun van Vento International, dat in de productie van profielen voor rechthoekige luchtkanalen en geperste hulpstukken voor ronde luchtkanalen is gespecialiseerd. Het nieuwe Trayco-pand paalt aan dat van Vento terwijl een deel van de opslagruimte gemeenschappelijk wordt benut. Trayco investeerde voor de opstart van zijn activiteiten 4 miljoen euro. “In vijf jaar tijd mikken we op een marktaandeel van zowat 10%,” onthult managing director Geert Ballet.

Geert Ballet, een oudgediende van Vergokan, stond samen met Peter Tsjoen, gedelegeerd bestuurder van Vento International, aan de wieg van Trayco. Het bedrijf begeeft zich in een markt die verzadigd heet te zijn en zwaar afhankelijk van buitenlandse producenten is.

Zo wordt de grootte van de Belgische markt van de kabeldraagsystemen op om en bij de 45 miljoen euro op jaarbasis geraamd. Belgische producenten moeten momenteel met 25% van de marktkoek vrede nemen. Bedoeling van Trayco is daar verandering in te brengen.

“Aan de producten van het Trayco-gamma werden ontzettend veel kleine veranderingen doorgevoerd. Dat maakt dat de kabelsystemen niet alleen bijzonder stevig en veilig zijn maar bovendien ook vlot kunnen worden geplaatst. Bestaande producenten die dergelijke wijzigingen willen doorvoeren kunnen dat enkel na dure aanpassingen van hun productie-apparaat”, aldus Ballet.

Binnen Trayco bundelden Ballet en Tsjoen ruim 25 jaar sectorervaring. Resultaat is een nieuwe onderneming die ernaar streeft de meest optimale oplossing te bieden om elektrische kabels, computerkabels of andere via een draagstructuur te ordenen en doorheen gebouwen te kanaliseren.

Trayco investeerde 4 miljoen euro in de bouw en uitrusting van een nieuw 5.000 m² groot bedrijfspand, dat productie- en opslagruimte omvat.

Op de referentielijst van de onderneming staan een duizendtal referenties, waaronder zowat 350 hoofdproducten.

Marktaandeel inpikken bij buitenlandse producenten

Trayco, dat momenteel een tiental medewerkers telt, focust zich in eerste instantie op de Benelux. Ballet en zijn team maken zich sterk de afhankelijkheid van de Belgische markt van de buitenlandse kabeldraagsysteemproducenten te zullen inperken.

“We zullen heel bewust inspelen op hun tekortkomingen, met name de trage bevoorrading, de geringe productinnovatie, de beperkte productkennis veroorzaakt door de schaalvergroting en integraties die tot verlies van marktspecialisatie leiden en, ten slotte, de ontbrekende marktkennis,” zo luidt het.

Dat alles moet ervoor zorgen dat Trayco in de komende jaren doorgroeit naar een omzet van ruim 5 miljoen euro.

Innovatie is derhalve het ordewoord bij de nieuwe marktspeler. Zo stelt Trayco vooralsnog de enige leverancier in het land te zijn met een on-line shop, gekoppeld met een achterliggend performant ERP-pakket. Ingeval van sneltransport of afhaling ter plaatse worden klanten via SMS verwittigd van het (mogelijke) tijdstip van levering.

Het hele productenassortiment van Trayco is getest en gekeurd volgens de Europese richtlijnen. Het 2.500 m² grote productie-atelier is toegerust met onder meer een snijmachine, CAD-gestuurde plooimachine en ponsbank.

“Per minuut kunnen we momenteel 30 meter polyvalente kabelbaan aanmaken,” beklemtoont Ballet.

Ruim assortiment

Hoofdproduct van Trayco zijn de (geperforeerde) kabelgoten. Testen wezen uit dat Trayco’s kabelgoten tot 20% meer draagkracht bieden dan de concurrentie. Bij de productontwikkeling focuste het bedrijf sterk op de noden van de industriebouw.

Zo werd onder meer een kabelbaan ontwikkeld met zijkant in I-vorm in combinatie met een stevige bodemdoordruk, met als gevolg een goot met hogere draagkracht. Qua afwerking en overlapping (met een grotere sterkte op het koppelpunt) scoort Trayco beter, zo heet het.

Ook draadgoten en ladders (licht en zwaar) horen tot het aanbod, net als bevestigingsmateriaal (wandsteunen, C-steunen en zwaardere steunen), dat vooral qua draagkracht doorgaans hoger scoort dan tot op heden gebruikelijk.

Voor heel specifieke toepassingen commercialiseert Trayco voorts scheepsgootjes. Tot slot verdeelt het bedrijf ook energiezuilen (met stopcontacten en data-aansluitingen), die weliswaar niet onder eigen dak worden vervaardigd.

Klanten van Trayco zijn de installateurs en elektrotechnische groothandels. Voorts neemt de KMO zich voor zijn pijlen ook te richten op studiebureaus en voorschrijvers actief in uiteenlopende markten (tertiaire sector, petrochemie, alternatieve energie, datacenters, kantoren, parkings, openbare gebouwen, offshore, tunnels, elektriciteitscentrales, automatisering, machinebouw, waterzuivering, …).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.