Ondernemersplanwedstrijd Bizidee diept doelgroepenwerking verder uit

14/11/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Vorig jaar organiseerde Ondernemingsplanwedstrijd V.Z.W. voor het eerst Bizidee onder de koepel “De Ondernemingsplanwedstrijd van de Vlaamse overheid” van Agentschap Ondernemen (AO). Met succes, want de nieuwe aanpak met extra aandacht voor een aantal doelgroepen mondde uiteindelijk uit in 78 geselecteerde business-plannen. Dat was ruim boven de beoogde vijftig. Bizidee trekt bijgevolg de kaart van de doelgroepenwerking verder, met een bijkomend accent op originaliteit. Met als resultaat een nieuwe “BiZZ-BiZZ”-award, die zowel op het einde van Fase 1 als Fase 2 wordt uitgereikt. Die bekroont die kandidaat die opvalt door zijn intrinsieke kwaliteiten en vernieuwende visie en die op een maatschappelijk verantwoorde manier de toekomst mee vorm wil geven. Kandidaat-deelnemers aan Bizidee kunnen voor Fase 1 tot uiterlijk 20 november a.s. (middernacht) op slechts twee A4-tjes hun ondernemingsplan op www.bizidee.be indienen.

De Vlaamse overheid besloot vorig jaar het disparate landschap van de ondernemingsplanwedstrijden te rationaliseren. Onder de koepel “De Ondernemingsplanwedstrijd van de Vlaamse overheid” van het Agentschap Ondernemen werden, naast de ondernemingsplanwedstrijd Bizidee, ook Plan(k)gas en Battle of Talents van Flanders District of Creativity (FDC) voor het luik studenten ondergebracht.

Vlaanderen maakte over een periode van drie jaar 1,5 miljoen euro voor de ondernemingsplanwedstrijden vrij. Daarvan gaat 825.000 euro naar Ondernemingsplanwedstrijd Vlaanderen V.Z.W. dat onder de noemer Bizidee op het breed publiek focust, met aandacht voor specifieke doelgroepen..

De ondernemingsplanwedstrijd Bizidee loopt over twee fasen, met name een idee-fase en eeb business-plan-fase.

“Opdracht was vorig jaar minimaal vijftig deugdelijk bevonden business-plannen te halen. Het werden er uiteindelijk 78. Fase 1 sloten we af met maar liefst 299 ondernemingsplannen terwijl we initieel op 280 mikten. Dit jaar hopen we het minstens even goed te doen ondanks de tegenvallende economische context,” aldus Ineke Bogaert, project manager Bizidee.

Breed publiek met aandacht voor specifieke doelgroepen

De project manager schrijft het succes van de vorige editie voornamelijk toe aan de samenwerking met organisaties die doelgroepen vertegenwoordigen. Bijzondere aandacht ging naar 45-plussers, allochtonen, vrouwen, laaggeschoolden (lees: houders van een diploma middelbaar onderwijs, nvdr.) en kandidaat-gazelllen. Zowat 60% van de geselecteerde ondernemingsplannen kwamen uiteindelijk uit de geviseerde doelgroepen.

“De nieuwe focus op doelgroepen betekent evenwel niet dat de door de jury gehanteerde kwaliteitscriteria werden versoepeld. Bizidee blijft zijn insteek naar kwalitatief hoogstaande dossiers getrouw,” beklemtoont de project manager.

Dit jaar trekt Bizidee het concept van de doelgroepwerking nog verder door.
“Innovatie blijft uiteraad nog heel belangrijk. Voor de tiende editie van Bizidee voegen we echter een extra-dimensie toe, met name originaliteit,” zo nog onze gesprekspartner.

Daarmee poogt de organisatie de eenzijdige perceptie van zuiver innovatiegerichte ondernemingsplandossiers te doorbreken. Door extra gewicht te verlenen aan originaliteit (lees: afgelegde traject, maatschappelijke waarde van het project, creativiteit, …) hoopt men op deelnemers uit de beoogde doelgroepen extra aantrekkingskracht uit te oefenen. Op het einde van Fase 1 en Fase 2, zal Bizidee voor het eerst de “BiZZ-BuZZ”-awards uitreiken ter bekroning van het meest originele ondernemings- en business-plan.

Ook de samenwerking met organisaties allerhande die zich op de ondersteuning van doelgroepen toespitsen (Mabizz, BRIDEE, Syntra, NFTE, VDAB, activiteitencoöperaties, Bryo, BAN-Vlaanderen, …), wordt onverkort voortgezet.

De tweeledige doelstelling van Bizidee blijft wat ze is, met name enerzijds ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen een eigen onderneming opstarten, anderzijds “awareness” rond ondernemerschap creëren, ook binnen de beoogde doelgroepen.

“Gelijktijdig is het er ons om te doen om, naast de coaching, kandidaat-ondernemers ook voor sociale drama’s te behoeden. Dat gebeurt door hun zakelijke ambities voorafgaand aan de (economische) realiteit af te toetsen,” zo nog onze gesprekspartner.

Deadline: 20 november 2012

Nog tot middernacht 20 november aanstaande kunnen de ideeën voor Fase 1 bij Bizidee worden ingediend. Ook studenten kunnen dat, voor zover hun plan niet met hun studie of opleiding is gerelateerd. Een onafhankelijke jury screent de ingediende dossiers. De drie beste plannen worden bekroond met een geldprijs van respectievelijk 2.000, 1.500 en 1.000 euro. Voor de gerangschikten van vier tot tien liggen prijzen in natura weggelegd.

De tweede fase, die van de deelnemers het neerleggen van een goed gestoffeerd business-plan verwacht, loopt tot uiterlijk 15 april 2013. De uiteindelijke prijsuitreiking vindt plaats op 30 mei 2013. Dat is iets vroeger dan vorig jaar om ook studenten de kans te geven onder voornoemde voorwaarden aan Bizidee deel te nemen. De eindlaureaat van Bizidee krijgt een geldprijs van 25.000 euro. De nummers twee en drie kunnen met respectievelijk 7.500 en 3.000 euro huiswaarts. Mogelijk kunnen de laureaten ook een “wild card” krijgen om hun business-plan aan het netwerk van BAN-Vlaanderen voor te stellen.

“Toch blijft Bizidee in eerste instantie een ondernemingsplanwedstrijd. Deelnemers kunnen later bij ons evenwel altijd te rade voor advies, maar in de meeste gevallen zullen we ons tot een zuivere doorverwijsfunctie beperken,” besluit Ineke Bogaert.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.