Devan Chemicals werkt zich binnen vizier textiel-retailers

03/03/2013 OM 09:00 - Luc Willemijns
Devan Alain
NULL
Devan Chemicals N.V. (Ronse), producent van chemicaliën voor bijzondere toepassingen in de textielindustrie, schoeide zijn distributiestrategie op een nieuwe leest. Naast zijn directe afnemers in de textielverwerkende nijverheid, boorde de Oost-Vlaamse KMO een tweede distributiekanaal aan, met name de retail-sector. Daarvoor ontwikkelde Devan Chemicals een eigen merkenportfolio van producten, die specifiek ingrijpen op de karakteristieken van het textielproduct. Resultaat: vorig jaar namen 70% van de Europese textiel-retailers hun toevlucht tot producten van Devan Chemicals. Die strategische ommezwaai vertaalt het bedrijf naar de buitenwereld met een nieuwe corporate identity.

Devan Chemicals is inderdaad niet langer een verdeler van chemische textielhulpmiddelen, maar een internationaal producent van hoogtechnologische en duurzame producten voor de textielindustrie.

Met de nieuwe baseline “Bringing Textiles to Life” vat de KMO zijn nieuwe bedrijfsmissie kernachtig samen. “Devan Chemicals blijft evenwel een chemiebedrijf,” aldus marketing manager Alain Langerock, die het bedrijf daarmee differentieert van de wereld van de “smart textiles”, die zich veeleer in het elektronisch kader situeert.

Sinds 1990 staat Devan onder de hoede van Rudy De Keyzer en Patrice Vandendaele, zonen van respectievelijk Roland en Gaston die het bedrijf in 1977 boven de doopvont hielden. Op vandaag is Devan in handen van vier familiale aandeelhouders, waaronder Rudy De Keyer en Patrice Vandendaele, die samen 52% van de aandelen aanhouden. Het saldo is in handen van risicokapitaalverschaffer Sofindev die in 2003 intrad.

Internationale structuur

In 2005 nam Devan Chemicals in het Britse Derby PPT Chemicals Ltd. over, dat als specialist in het krimpvrij maken van wol gold. Twee jaar later volgde de integratie van twee lokale spelers (Tikom en Cepea), die zich toespitsten op de productie van brandvertragende textieladditieven. In 2008 volgde de integratie in Porto van een universitaire spin-off, Micropolis, dat gespecialiseerd was in phase changing materials (PCM) en micro-encapsulatie.

“Devan Chemicals zweert bij natuurlijke groei. Alle acquisities situeren zich binnen een technologie- en innovatie-insteek, waarbij de technologieën heel snel in het bestaand klantennetwerk kunnen worden geïntegreerd,” zo nog Langerock.

Devan Chemicals, dat sinds 2010 door twee externe managers wordt aangestuurd, opende in 2010 een verkoopskantoor in Charlotte (North-Carolina). Met uitzondering van Devan US, profileren de andere vestigingen zich als engineering-bedrijf rond een specifiek kenniscentrum. In België schuilt de expertise in home textiles (meubelstoffen, tapijt, beddengoed, …) terwijl de Britse en Portugese labs respectievelijk focussen op apparel of kledij en micro-encapsulatie.

Met 49 medewerkers, verspreid over de vier vestigingen, boekte Devan Chemicals vorig jaar een omzet van zowat 12,8 miljoen euro (10,5 miljoen euro in 2011). “Jaarlijks mikken we voortaan op een groei van telkens zowat 10%,” onthult de marketing manager. Zowat 10% van de omzet wordt in R&D geïnvesteerd.

Dit jaar alleen heeft Devan Chemicals, in nauwe samenwerking met kennisinstellingen, 11 R&D-projecten met Vlaamse en Europese steun lopen. De KMO heeft inmiddels zes patenten op zak. Nog eens vijf patentaanvragen zijn hangend.

In eigen beheer produceert Devan Chemicals met een beperkte ploeg nog voornamelijk compounds (voor brandvertragende producten, biocides en PCM). Sommige productie-activiteiten gebeuren onder licentie bij diverse partners, zowel in Europa, de Verenigde Staten als in China, waar Devan Chemicals over een kwaliteitscontrolelab in Shanghai beschikt.

Niet uitgesloten is dat het bedrijf op termijn ook in de Verenigde Staten labo-activiteiten opzet. “De productie van textielchemicaliën voor de Amerikaanse markt verschuift immers stilaan van China naar Zuid-Amerika,” weet onze gesprekspartner.

Duurzaamheid

Strategische partnerships met doorgaans chemische bedrijven, interne research & development en technologie-acquisities ondersteunen Devan Chemicals’ constante zoektocht naar duurzaamheid. Niet alleen op vlak van corporate sustainability, maar ook wat product sustainability (lees: de producten groener maken dan die van de concurrentie, nvdr.) en concept sustainability (lees: textielproducten groener maken over de hele levenscylcus, nvdr.) betreft.

“Tachtig procent van de ecologische voetafdruk van textielproducten situeert zich binnen de onderhoudssfeer, het aandeel van de productie blijft tot 20% beperkt,” stelt Langerock overtuigd. Door toedoen van anti-microbiële producten kunnen bijvoorbeeld de wasbeurten voor bepaalde textieltoepassingen in frequentie worden teruggedrongen. Of door toevoegen van vochtafvoerbevorderende producten droogt kledij vlugger in de droogkast.

Voor een producent van sportkledij, die 20% op zijn basisgrondstof wil besparen, onderzoekt Devan Chemicals momenteel hoe, met behulp van een speciaal daartoe ontwikkeld polymeer, het anti-statisch effect van de kledij langer kan worden gevrijwaard.

Innovatie is bij Devan Chemicals dus nooit ver weg. Zo lag de KMO mee aan de basis van de “yoghurtmatras”, waarbij huisstofmijtallergenen worden afgebroken door het toevoegen van probiotische bacteriën aan het textiel.

Eigen “brands”

Toen Devan Chemicals als antwoord op de toenemende globalisering, zijn zuivere distributie-activiteiten inruilde voor een eigen productie-activiteit, ontwikkelde de KMO als eerste product onder eigen merknaam een brandvertrager. Inmiddels werd het portfolio uitgebreid tot een vijftiental eigen “brands”, waarmee de textiel-retailers worden benaderd. Een drietal nieuwe productintroducties verkeert in de pijplijn.

“In de toekomst willen we met de retailers nauwer gaan samen werken met het oog op de ontwikkeling van nieuwe producten”, zo nog Langerock.

Devan Chemicals deelt zijn oplossingen in vier toepassingsvelden in, met name Apparel (ondergoed, sokken, shirts, sportkledij), Home Textiles (bedding, bekleding, tapijt, handdoeken), Technical Textiles (medisch, outdoor, filtratie, werkkledij) en Foam (matrassen, sponzen, inlegzolen, …).

Horizontaal wordt het productaanbod gesegmenteerd in Comfort, Protection en Hygiene. Tot Comfort horen “brands” als liquid stretch (stretch recovery-technologie), Thermic (thermoregulatietechnologie), passerelle (vochtbeheertechnologie), aegis (anti-microbiële technologie), &fresh (multi-functionele anti-microbiële technologie) eSENTial (sensoriële management-technologie) en Dylan (krimpwerende technologie).

Het Health-aanbod omvat mædical i-LiNK (geavanceerde anti-microbiële technologie), purissimo (anti-huisstofmijtvezeltechnologie) en Probiotex (allergenencontroletechnologie). Het Hygiene-portfolio, ten slotte, omspant producten als eco-flam (vlamvertragende technologie), insecta (insectencontroletechnologie), @2spin (masterbatch-technologie), eco release (vlekverwijderingstechnologie) en permavel (after-wash appearance-technologie).

Devan Alain
NULL
Devan
NULL

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.