Nieuwe Volkswagen Golf GTI …

… en intrede van de XL1

De nieuwe Volkswagen Golf GTI is voor het eerst beschikbaar in twee vermogensversies. Hij wordt aangedreven door een turbomotor van 2,0 liter met rechtstreekse benzine-injectie (TSI). Voor het eerst in de geschiedenis van dit sportieve icoon biedt Volkswagen af-fabriek twee vermogensversies aan, met 162 kW (220 pk) of 169 kW (230 pk) voor de GTI “Performance”. Ongeacht de versie levert de motor een indrukwekkend koppel van 350 Nm.

De Golf GTI accelereert in 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 246 km/u (6,4 seconden en 250 km/u voor de GTI “Performance”).

Beide beschikken over een stop/start-systeem en beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnorm, die in 2014 van kracht wordt. Gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak laten ze een identiek gemiddeld verbruik (DIN) van 6 liter/100 km optekenen. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van 139 gram/km. Zo kon het gemiddelde verbruik van de GTI met 1,3 liter/100 km of 18% verlaagd worden tegenover dat van de vorige, minder krachtige (155 kW/210 pk)-generatie.

De XL1 vertegenwoordigt de derde fase in de strategie van Volkswagen voor de ontwikkeling van een “1-literwagen”. Met een gemiddeld verbruik van 0,9 liter/100 km is de XL1 de zuinigste auto ter wereld. Dankzij de plug-in hybridetechnologie kan deze tweezitswagen ook tot 50 km ver puur elektrisch en dus volledig emissievrij rijden.

De XL1 weegt 795 kilogram en heeft een perfect aërodynamische lijn (Cw 0,189) en een laag zwaartepunt (voertuighoogte 1.153 mm). Daardoor volstaat een vermogen van 6,2 kW (8,4 pk) om moeiteloos een constante snelheid van 100 km/u aan te houden.

De maximum snelheid is elektronisch begrensd op 160 km/u. De nieuwe Volkswagen XL1, die grotendeels uit koolfstofvezelversterkte kunststof is gebouwd, stoot gemiddeld amper 21 gram CO2/km uit. De XL1 wordt vandaag al gebouwd in de VW-fabriek van Osnabrück.