Vier apps verantwoordelijk voor 82% mobiel dataverbruik iOS

11/09/2013 OM 11:00 - Luc Willemijns
1f072d93a32437e5d732f30f4b796fce
Media Player, Safari, App Store en Facebook zijn samen verantwoordelijk voor 82% van het wereldwijde mobiele dataverkeer op iOS-apparaten. Dat blijkt uit het Mobile Analytics Report van Citrix. Het onderzoek is bedoeld om meer inzicht te krijgen in het mobiele datagebruik van consumenten en de impact die dit gedrag heeft op de netwerken van de service providers.

De App Store van Apple bevat momenteel ruim 850.000 verschillende apps. Opvallend is dat vier toepassingen - 0,0005% van het aanbod - verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van het dataverkeer. Drie van deze vier grootverbruiker-apps zijn eigendom van Apple en worden standaard op een iPhone, iPad of iPod meegeleverd.

Daarnaast nemen deze vier apps samen 52% van het totale aantal aan wereldwijde mobiele data-uitwisselingen voor hun rekening. Safari, de browser van Apple genereert met 42% het hoogste aantal transacties. Op afstand komt Facebook, met 6% gevolgd door Media Player (2%) en App Store (2%). Met een aandeel van 1% is eBay de eerste e-commerce app in de lijst. Instagram, Maps (Apple en Google), Tumblr, Twitter en Pinterest vormen de Top 5 van de overige 47%.

Streamen van audio steeds populairder

Uit het onderzoek blijkt ook dat de mobiele dataconsumptie door het beluisteren van muziek sterk toeneemt. Vooral Internet-radio, zoals Spotify en LastFM, groeit in populariteit. Het streamen van muziek is op dit moment goed voor 12% van het dataverbruik in Noord-Amerika en voor 4% van dit volume in de rest van de wereld. Met de komst van het recent aangekondigde iRadio wordt verwacht dat dit percentage nog sterk zal gaan toenemen.

Video is nu nog verantwoordelijk voor het grootste deel van het mobiele dataverbruik, gevolgd door het dataverbruik door mobiele browsers. Muziek komt op de derde plaats.

YouTube domineert, Netflix verbruikt meeste data

Met 82% is YouTube wereldwijd grootaandeelhouder op het gebied van mobiel video entertainment. De Internet-gigant, gespecialiseerd in het delen van video’s, heeft hiermee een straatlengte voorsprong op nummer 2, Netflix. Deze dienst is goed voor 6%.

Wel worden er tijdens een kijksessie gemiddeld vijf keer meer data verbruikt bij Netflix dan bij YouTube. Dat komt waarschijnlijk door het verschil in aanbod van de twee diensten. Op Netflix zijn voornamelijk films en series te bekijken. YouTube moet het vooral van kortere filmpjes hebben.

Steeds meer zoeken onderweg

Voorts toont het onderzoek aan dat we steeds meer mobiele zoekopdrachten uitvoeren. Tijdens het eerste halfjaar nam het aantal mobiele zoektransacties met 25% toe. Google is betrokken bij 87% van al deze zoekopdrachten, Yahoo bij 8% en Bing bij 2%. De overige 3% is voor rekening van de andere aanbieders.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.