MAC² biedt zee- en binnenschepen oplossing voor afval en bevoorrading

23/10/2013 OM 08:48 - Luc Willemijns
30df9857b0965028bbdf1ed652f3949a
Emiel Philipsen en Patrick Vanden Abeele komen aan het roer van MAC² te staan
Group Machiels en Maritime Antwerp Cleaning (MAC) hebben hun krachten inzake ophaling en verwerking van industriële afvalstromen en reststromen uit zee- en binnenschepen, reiniging van tanks en scheepsbevoorrading gebundeld. Met MAC² creëren de twee familiale groepen naar eigen zeggen de onbetwiste koploper op die markt. Vanuit Antwerpen bedient de fusiemaatschappij ook de havens van Gent en Zeebrugge.

Group Machiels brengt in de fusiemaatschappij zijn twee gespecialiseerde dochters Marpobel en BOS (Belgian Oil Services) in. De Limburgse groep nam eerder dit jaar de participaties over die van Gansewinkel in die twee bedrijven bezat, nadat die afvalverwerker besloot zich terug te plooien op zijn kernactiviteiten. Machiels ging op zoek naar een nieuwe partner en vond die in MAC, een andere speler van formaat op de Antwerpse markt.

Nieuwe joint-venture

Samen richten ze de nieuwe 50/50 joint venture MAC² op (waarbij de naam ook verwijst naar de beginletters van Machiels).

“Door het samenbrengen van de know-how en de middelen van de drie bedrijven en de schaalvergroting die daaruit voortvloeit, zal MAC² aan efficiëntie winnen en garant staan voor een nog betere dienstverlening. Niemand kan een even breed service-pakket bieden. Beide partners zijn dan ook erg complementair. MAC stond vooral sterk in de maritieme sector en BOS/Marpobel in tank cleaning en verwerking,” verzekerden afgevaardigd bestuurder Patrick Vanden Abeele en bestuurder Emiel Philipsen unisono bij de officiële lancering van het nieuwe bedrijf.

In de activiteiten van MAC² zal een belangrijke focus op het maritieme liggen, met diensten aan zee- en binnenschepen toe. Maar ook aan landzijde zal de onderneming bedrijvig zijn, in het bijzonder wat de industriële cleaning van tankwagens en -wagons betreft. Qua ophaling staat het fusiebedrijf voor een jaarvolume van om en bij 120.000 ton reststoffen, waarvan het overgrote deel uit oliehoudende reststromen bestaat.

MAC² beschikt onder meer over een vloot van twaalf schepen: acht tankschepen met een gezamenlijke capaciteit van zowat 3.000 ton, drie eenheden voor de bevoorrading van schepen en de levering van onderdelen en het multifunctionele vlaggenschip “Supermac²”. Dat kan een ruime waaier aan taken aan, van ophaling en reiniging tot bestrijding van olielozingen en levering van elektriciteit.

“Twee van onze tankers zijn dubbelwandig. Wettelijk is dat nog geen verplichting, maar steeds meer klanten - in de eerste plaats raffinaderijen maar in toenemende mate ook rederijen - eisen dat. We werken dan ook in een sector waar de normen inzake veiligheid en duurzaamheid steeds hoger komen te liggen,” aldus Patrick Vanden Abeele.

Thuisbasis Antwerpen

De site van het vroegere Antwerp Shiprepair, waar MAC actief was, wordt niet behouden. De activiteiten zullen geconcentreerd worden op de site van BOS/Marpobel aan het Vierde Havendok in Antwerpen.

De terminal op die locatie biedt een kaailengte van 1.300 meter (met ook wachtkaaien voor schepen) en ruime opslag- en verwerkingsmogelijkheden. Daar staat tevens een tank cleaning-station, waar maandelijks een duizendtal tankwagens, - wagons en -containers worden gereinigd. Die bedrijvigheid wil MAC² verder uitbreiden om het hoofd te bieden aan de toenemende vraag, maar concrete plannen in die richting zijn er nog niet.

De joint-venture zal ook actief zijn in Gent en Zeebrugge. Afval dat daar wordt opgehaald, wordt momenteel naar Antwerpen getruckt, maar op korte termijn zou dat soort transporten ook per schip kunnen gebeuren.

“Dat is een van de voorbeelden van een optimalere inzet van onze middelen die de fusie tussen MAC en BOS/Marpobel mogelijk maakt,” zei de afgevaardigd bestuurder nog. "Maar vestigingen in de twee andere havens overweegt MAC² niet. Daarvoor is de afstand te klein”.

Closing the circle

Emiel Philipsen vindt MAC² perfect passen in de bedrijfsvisie van Group Machiels.

“De rode draad die door het verhaal van Group Machiels loopt, is samen te vatten in de baseline: closing the circle. Als bedrijf zijn wij actief in duurzaam vastgoed, milieu, recyclage en energie-gerelateerde activiteiten. Wij geloven niet meer in een lineaire economie, maar veeleer in een duurzame circulaire economie waarbij aan alle producten die aan het einde van hun levenscyclus zijn gekomen, een nieuwe nuttige en economisch waardevolle herbestemming kan worden gegeven. Die filosofie past naadloos bij MAC². We geven aan oliehoudende afvalstoffen uit de maritieme en industriële sector een meerwaarde zodat ze als nieuwe grondstoffen kunnen gebruikt worden in de economie”, luidt het.

De baseline “Closing the circle” is voortaan trouwens ook die van MAC².

30df9857b0965028bbdf1ed652f3949a
Emiel Philipsen en Patrick Vanden Abeele komen aan het roer van MAC² te staan
D3f428f94ded705eb3d576a635ea2939
De polyvalente “Supermac²” is het vlaggenschip in de vloot van het nieuwe fusiebedrijf

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.