Nieuwbouwpand bezorgt Cop groeistoot

08/01/2014 OM 09:45 - Luc Willemijns
35bace77e5dbfe9d6b0f4fec6f29f57f
Het nieuwe bedrijfspand van Cop, na een administratieve lijdensweg van 12 jaar
Gereedschappenspeciaalzaak Cop huldigde begin vorig jaar zijn nieuwe vestiging in Boom in. Dit na een administratieve lijdensweg van twaalf jaar. Sinds de opening noteerde de KMO een omzettoename met 40%. Tegen eind volgend jaar mikt de familiale KMO op een omzetverdubbeling. In een wereld die evenmin ontsnapt aan consolidatie, wil Cop autonoom blijven doorgroeien, dit met de steun van aankooporganisatie Asamco en op basis van een hoogkwalitatieve dienstverlening. Niet uitgesloten is dat het bedrijf zijn verkoopteam op de baan in de nabije toekomst verder uitbreidt.

Cop werd in 1951 door de ouders van huidig zaakvoerder Augustijn Cop opgericht in hartje Boom. Met zonen Glenn en Cliff Cop staat momenteel de derde generatie aan het roer van de onderneming. Die groeide in de voorbije jaren uit van een eenvoudige ijzerenwarenwinkel van 20 m² tot een professioneel gerunde gereedschappenspeciaalzaak voor de professionele vakman.

De groei noopte de quinquaillerie al snel tot uitwijken naar een andere centrumlocatie, die in drie fasen tot 250 m² werd uitgebreid. Gebrek aan plaats en parkeerruimte en problemen met de toegankelijkheid zetten Augustijn Cop er in 1986 toe aan in de Colonel Silvertopstraat te Boom een verouderd pand op een bedrijfsterrein van 5.000 m² van de overstag gegane Scheepswerf Delsaux aan te kopen. Zowat 1.600 m² werd intussen verkocht aan een projectontwikkelaar, die er een flatgebouw optrok.

Nachtmerrie

Cop bracht zijn activiteiten in de Colonel Silvertopstraat aanvankelijk onder in een grotere, maar verouderde accommodatie. Eind de jaren ’90 besluit de gereedschappenspeciaalzaak tot een grootscheepse nieuwbouwoperatie. Voor Cop brak toen een heuse nachtmerrie aan. Het duurde maar liefst twaalf jaar vooraleer alle vergunningen bij elkaar konden worden gesprokkeld. De familiale KMO stond zelf in voor de bodemsanering, die nochtans van historische aard was.

“Uiteindelijk klokte de hele investering 40% boven budget af. Met inbegrip van de grondbehandeling, liep het prijskaartje uiteindelijk op tot 3,5 miljoen euro,” herinnert Augustijn Cop zich.

In januari dit jaar kon Cop eindelijk zijn nieuwe accommodatie inhuldigen. Het geheel omvat een totale verkoopsoppervlakte van 2.300 m², verdeeld over twee verdiepingen, met inbegrip van 600 m² magazijnen en 300 m² functionele kantoorvloer op de eerste verdieping.

Augustijn Cop: “Als handelsbedrijf trekken we uitsluitend de kaart van de kwaliteits- en merkartikelen. Het assortiment is opgebouwd rond werkkledij, elektrische en mechanische gereedschappen, handgereedschappen, ijzerwaren, tuin, chemische producten (reinigingsmiddelen, lijmen, oliën, vetten en detergenten), sanitair & koppelingen, met inbegrip van pompen dat tot een specialisatie werd uitgediept”.

Opmerkelijk is overigens dat Cop er op pompenvlak nog een eigen fabricage-activiteit op nahoudt. Zo produceert de KMO elektronische niveauschakelaars voor dompelpompen in eigen beheer. Dat gebeurt ook voor niveausystemen (lees: voor rioleringstoepassingen, nvdr.), waarbij met twee pompen wordt gewerkt.

“Vijftien jaar terug besloten we die productie-activiteit op te starten omdat betaalbare en betrouwbare vlotter-schakelaars niet voorhanden bleken. Onder eigen merknaam zijn we pompsturingen gaan ontwikkelen, conform de vigerende normen,” zo nog onze gesprekspartner.

De Cop-pompsturingen worden in Vlaanderen en Nederland door een aantal groothandels verdeeld. Aanvankelijk assembleerde Cop zelfs de print-circuits, maar die productie werd inmiddels uitbesteed aan een buitenlands bedrijf. Op jaarbasis monteert Cop een 250-tal dubbelsystemen in eigen beheer.

Knokken tegen grote spelers

Samen met de derde generatie, zet het echtpaar Cop-De Bock resoluut in op autonoom doorgroeien. De KMO, die acht medewerkers telt, heeft pas sinds kort een buitenverkoopdienst aan de slag. Volgend jaar staat de opstart van een on-line shop in de steigers.

“Op prijzenvlak kunnen we de concurrentie met de multinationale spelers of ketens aan dankzij ons lidmaatschap van aankoopgroepering Asamco, die een vijftigtal leden in Vlaanderen en Wallonië telt, en onze focus op de professionele vakman. Als kleine familiale speler getuigt Cop van een heel snel reactievermogen en een hoge dosis flexibiliteit. We staan garant voor snelle uitlevering en herstelling in eigen atelier. Permanente bijscholing, zowel technisch als commercieel, vertaalt zich in een hoge productkennis bij alle medewerkers,” getuigt Gerda De Bock.

Klanten van Cop zijn bouwbedrijven, metaalverwerkende bedrijven, schrijnwerkers, sanitair installateurs, dakbedekkingsbedrijven, … in zowat een straal van dertig kilometer rond Boom. De focus ligt in hoofdzaak op KMO’s met vijf tot tien medewerkers.

Recent legde de gereedschappenspeciaalzaak de eerste schuchtere contacten met grotere bedrijven. Dat naarmate men als aanbieder hoger in de markt opschuift, men vrede met lagere marges moet nemen, is Cop niet onbekend en maant aan tot omzichtigheid. Toch lijkt de KMO vastbesloten in de nabije toekomst zijn extern verkoopsteam uit te breiden.

“Bedrijven zijn steeds minder bereid om zich te verplaatsen voor aankoopdoeleinden. Op die tendens zullen we inspelen door commercieel proactief te handelen en onze logistieke organisatie verder te perfectioneren,” besluit Augustijn Cop.

35bace77e5dbfe9d6b0f4fec6f29f57f
Het nieuwe bedrijfspand van Cop, na een administratieve lijdensweg van 12 jaar
D290be57814a879d3b7bf04c667f672f
Augustijn Cop en Gerda De Bock gaan samen met de derde generatie resoluut voor autonoom doorgroeien

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.