Winnende ploeg Creativiteitsmarathon bedenkt wasproces van de toekomst

Zeven leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar secundair onderwijs bedachten in opdracht van Christeyns N.V. (Gent) een originele oplossing voor het wasproces van de toekomst. Het team “Bollievers” kwam als beste uit de bus van zestien teams van in totaal honderd leerlingen die aan de Creativiteitsmarathon deelnamen. Dat is een initiatief van essenscia Vlaanderen, de federatie van de chemische industrie, kunststoffen en life sciences, in samenwerking met de Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en Flanders DC.

Essenscia Vlaanderen organiseerde voor de vierde keer de Creativiteitsmarathon voor jongeren van de laatste jaren van het secundair onderwijs. Het was de eerste editie van een reeks die de sectororganisatie en Vlajo de komende twee jaar in alle Vlaamse provincies zullen organiseren.

Tijdens de tweedaagse marathon in de provincie Oost-Vlaanderen kregen honderd leerlingen uit negen scholen de opdracht om in gemengde teams een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de chemische industrie, kunststoffen en life sciences.

Winnaar werd het team “Bollievers” dat, in opdracht van Christeyns, het wasproces van de toekomst bedacht. Christeyns, opgericht in 1946, is uitgegroeid tot een internationaal georganiseerde detergenten- en chemicaliëngroep met 500 medewerkers (waarvan 120 in Gent), actief in twintig landen.

De producten van het bedrijf vinden hun afzet in onder meer de professionele markt van de wasserijen, de oleochemie, de consumentenmarkt en de bouwsector.