Aantal Belgische e-commerce sites groeit met 13%

10/03/2014 OM 10:27 - Luc Willemijns
Placeholder
Met een stijging van meer dan 13% in het aantal bedrijven dat aanwezig is op het Internet, maar ook en vooral een groei van meer dan 34% in het aantal e-commerce websites, leverde België in 2013 een flinke inspanning. Ten opzichte van de buurlanden, haalden we zo een historische achterstand op vlak van on-line aanwezigheid in. Ook op social media-vlak tekende zich een buitengewone groei van bijna 900% af. Zo blijkt uit de nieuwe Internet-barometer van Email-Brokers.

Terwijl de crisis aanhoudt, schieten de Belgische bedrijven in actie en investeren ze massaal in hun on-line aanwezigheid via e-commerce websites of social media. Hoewel het aantal actieve websites in België de kaap van 755.000 heeft gerond, is er nog veel werk aan de winkel. Door een slechte kennis van de sector, het gebrek aan opleidingen, aan gepaste reflexen, aan informatie over de wettelijke verplichtingen en aan overheidssteun, riskeren deze groei en zijn verwacht positieve gevolgen beknot te blijven, heet het.

Nagenoeg 79% van de Belgische websites is illegaal en neemt het niet zo nauw met de geldende wetgeving. 26.787 van de actieve websites heeft zelfs geen contactgegevens.

Om het hoofd te bieden aan de groeiende concurrentie gaat 14% van de Belgische bedrijven (tegenover 9% in 2012) veel verder dan louter een aanwezigheid op het web en investeren ze voortaan in dynamische web-pagina’s. Bovendien hebben vele onder hen zich ook resoluut gelanceerd in de ontwikkeling van een e-commerce strategie. De enorme sprong van 34% is wellicht te verklaren door een duidelijke mentaliteitswijziging, de wil tot diversificatie en consolidatie van de verkoopskanalen, alsook om zijn inkomsten te doen aangroeien in tijden van crisis.

Het aantal organisaties dat geïnvesteerd heeft in een e-commerce oplossing groeide het sterkst in de secundaire sector (52%) en bereikte het ongeziene aantal van meer dan 15.000 sites of 38% van alle e-shops in België. De tertiaire sector op zijn beurt behoudt de leiding met 59% van de websites, tegenover slechts 3% voor de primaire sector.

Een extra-indicatie van de bewustwording van de markten, zo nog Email-Brokers, is ook de explosie van het aantal bedrijven dat op social media aanwezig is. Op één jaar tijd is het percentage van bedrijven met een Facebook-pagina gestegen van 2,4% naar 18,16%.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.