UPS breidt airhub in Keulen andermaal uit

13/05/2014 OM 07:47 - Luc Willemijns
Abf485eb1173df20997206f3e1f0b1db
UPS nam in zijn Europese airhub te Keulen/Bonn 10.000 m² extra sorteerruimte in gebruik
UPS heeft zijn airhub op de luchthaven van Keulen/Bonn andermaal uitgebreid. Dat vergde een investering van 144 miljoen euro. De laatste uitbreiding dateerde van 2006 toen de integrator er zijn behandelingscapaciteit nagenoeg verdubbelde. Elke nacht doen 37 vrachtvliegtuigen en een driehonderdtal vrachtwagens en trucks van UPS de luchthaven aan. Met de uitbreidingsinvestering voert UPS zijn sorteercapaciteit met 70% tot 190.000 pakjes per uur op, hetzij 53 pakjes per seconde.

In 2001 landde ’s nachts nog een vliegtuig meer op de Duitse luchthaven. Nochtans zijn de vrachtvolumes er sindsdien fors toegenomen. Dat heeft zich vertaald in de inschakeling van steeds grotere vliegtuigen en een betere benutting van de beschikbare capaciteit. De luchthaven van Keulen/Bonn fungeert als Europese centrale hub binnen het luchtnetwerk van UPS. Vandaaruit bedient de integrator volgens het “spaak & naaf”-systeem gateways in Bologna, Warschau en Malmö. Met StarAir (Maersk) wordt sinds geruime tijd nauw samengewerkt. Zo kan de integrator bepaalde bestemmingen aanvliegen waarvoor een Amerikaanse carrier moeilijk wordt vergund.

E-commerce zorgt voor marktdynamiek

UPS, van oudsher een zuivere B2B-speler, focust ook steeds meer op e-commerce dat voor de grootste marktdynamiek in het pakjesvervoer zorgt. Met de overname van Kiala in 2012 positioneerde UPS zich krachtdadig in het B2C-segment.

Vorig jaar creëerde de express-vervoerder een topfunctie met het oog op de wereldwijde implementatie van Global UPS Access Points. UPS Access Points bieden drukbezette on-line shoppers de mogelijkheid om hun aankopen te laten bezorgen op een locatie die makkelijk bereikbaar is, zoals een supermarkt of een boekhandel. Dat model maakt deel uit van een bredere, wereldwijde UPS retail e-commerce strategie. Een en ander weerspiegelt de wereldwijde ambities in het B2C-segment van het bedrijf.

Drie focusdomeinen

“Voor verdere groei focust UPS op drie domeinen. Naast e-commerce, mikken we op de healthcare-sector en het express-palletvervoer,” benadrukt Karl Haberkorn, sinds kort country director van UPS Belgium N.V. (Diegem).

Recent lijfde UPS het Britse Polar-Speed (Leighton Buzzard) in. Dat is een innovatieve dienstverlener in temperatuurgevoelige supply chain-oplossingen voor de farmaceutische nijverheid. Polar-Speed is gespecialiseerd in de toelevering aan ziekenhuizen, apotheken, groothandels, operatiecentra en eindpatiënten van bestellingen onder actieve temperatuurcontrole. Het bedrijf beschikt voorts over bijzondere expertise voor de groeiende thuisverzorgingsmarkt met rechtstreekse toelevering aan de consument.

Met de overname van de Hongaarse logistieke dienstverlener CEMELOG in 2013 breidde UPS zijn dienstenportfolio uit voor klanten in de farma-, biotech- en wereld van de medische instrumenten, inzonderheid in Centraal- en Oost-Europa. In Mexico-City huldigde de integrator begin vorig maand drie bijkomende healthcare-hubs in om in te spelen op de groeiende farma- en healthcare-logistiek.

Uitbreiding berekend op toekomstige groei

Met de jongste uitbreiding met 10.000 m² beslaat het UPS-sorteercentrum in Keulen/Bonn voortaan ruim 105.000 m². De sorteercapaciteit stijgt met 70% tot 190.000 pakjes per uur dankzij de ingebruikname van acht nieuwe automatische sorteermachines. Het transportbandsysteem in de hub is zowat 40 kilometer lang, verdeeld over verschillende verdiepingen. Het bestaande sorteercentrum werd voorts uitgebreid met een nieuwe ruimte die deels voor het verwerken van grotere express-vrachtzendingen worden gereserveerd.

De express-vervoerder heeft zijn Europese luchtvracht-hub duidelijk voorbereid op de toekomst.

“Tegen 2025 wordt, in vergelijking met 2011, een toename van de wereldhandel met 73% tot 50 biljoen dollar verwacht. In de opkomende markten zal vooral de middenklasse voor bijkomende business zorgen. Bovendien tekent zich op logistiek vlak een steeds grotere nood aan sectorexpertise af, zoals bijvoorbeeld binnen de healthcare, high-tech, retail, automotive, …) en besteden bedrijven hun logistieke processen steeds vaker uit. Tot slot zal e-commerce in de komende jaren sterke groeiprestaties blijven neerzetten. Binnen dit segment verwachten analisten van onder andere Forrester en Euromonitor in de komende vijf jaar een jaarlijkse martkgroei van 13 tot 15% voor express-zendingen tussen Europa en de Verenigde Staten,” besluit Haberkorn.

Abf485eb1173df20997206f3e1f0b1db
UPS nam in zijn Europese airhub te Keulen/Bonn 10.000 m² extra sorteerruimte in gebruik
A83558b0d7394ee36fa12a6092db2d1f
E-commerce blijft voor de voornaamste groeidynamiek in het express-vervoer zorgen

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.