Nissan lanceert NT400 Cabstar
In het bedrijfswagensegment tekent de Japanse constructeur momenteel steile groeicijfers op. Tussen 2008 en 2012 nam de verkoop van Nissan-bedrijfswagens met maar liefst 44% toe (van 3,41 miljoen tot 4,9 miljoen eenheden).
“Die groei tekenen we voornamelijk op in het fleet-segment, inzonderheid bij bedrijven met een vloot van één tot vijftig eenheden,” aldus Gert Hendrickx, director Corporate Sales & LCV bij Nissan Belgium.
In Europa verkocht Nissan in 2012 75.000 bedrijfswagens, goed voor een marktaandeel van 3,5%.
“Dat cijfer ligt al boven de doelstelling die voor boekjaar 2014 op 3,38% werd vastgelegd,” zo nog Hendrickx.
In België en Luxemburg flirt Nissan momenteel met de grens van het 3%-marktaandeel op de bedrijfsvoertuigenmarkt. Niet slecht, zo luidt het, in een jaar zonder bedrijfswagensalon en zonder de lancering van nieuwe modellen. Dit jaar wordt anders met de introductie van de nieuwe NT400 Cabstar, de NT500 als vervanger van de Atleon en de e-NV200, de elektrische versie van de NV200.
De NV200 staat overigens symbool voor de nieuwe insteek die de Japanse constructeur voor de LCV-markt hanteert. De nieuwe NT400 vervangt de Cabstar. Nissan vermarkt zijn bedrijfswagens voortaan als NV (Nissan Vans)- en NT (Nissan Trucks)-modellen.
Nieuwe NT400 Cabstar en Nissan NT500
De nieuwe NT400 Cabstar krijgt een 2,5 liter viercilinder-turbodiesel mee. De drie varianten voldoen alle aan de Euro 5B+-emissienorm, dankzij de toepassing van een roetfilter, een oxidatiekatalysator, uitlaatgasrecirculatie en een diagnosesysteem van de uitlaatgassen. Het nuttig laadvermogen van het model is met 30 kilogram verhoogd.
“Met een nuttig laadvermogen tot 1.840 kg, scoort de NT400 Cabstar best in zijn categorie,” zo nog Hendrickx.
De nieuwe motorvarianten schroeven het verbruik met 15% terug. De onderhoudsintervallen zijn van 30.000 tot 40.000 kilometer verhoogd.
Met de lancering van de volledig nieuwe en uiterst moderne middelzware vrachtwagen NT500, de opvolger van de Atleon (dat als merknaam verdwijnt), zet Nissan zijn ambities kracht bij om door te groeien tot een belangrijke speler in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen.
Het voertuig biedt een brede waaier aan wielbasissen met een maximaal toegelaten massa (MTM) van 3,5 tot 7,5 ton. Hij is verkrijgbaar met twee ZD30-dieselmotoren (met 150 en 177 pk, beide Euro 6) en twee transmissies. Dankzij onderhoudsvrije wiellagers stijgt het onderhoudsinterval van de NT500 van 30.000 tot 40.000 km.
Net als de NV400 Cabstar wordt de NT500 in het Spaanse Avila gebouwd. Nissan assembleert overigens 80% van zijn voor Europa bestemde wagens in Europa. Ter voorbereiding van de introductie van de NT500 investeerde Nissan 100 miljoen euro in de fabriek van Avila. Verwacht wordt dat er elk jaar zowat 2.500 eenheden zullen worden geassembleerd voor de Benelux, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje.
NISSAN BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.