S&OP: de kortste weg naar optimale bedrijfsprocessen, klantenservice èn winstgevendheid

Veelal kunnen S&OP-uitdagingen geïdentificeerd worden in volgende situaties:
- Er is geen coherente communicatie omdat er steeds verschillende versies van uw data zijn.
- U ondervindt moeilijkheden om uw operationele planning te linken aan uw bedrijfsstrategie.
- U vindt het moeilijk om uw bedrijfsstrategie om te vormen naar een effectief actieplan
- Zelfs na enkele specifieke initiatieven zijn uw “fill rates” nog steeds niet verbeterd.
- Dalende marges en inkomsten
- Dalende klanttevredenheid waardoor u zelfs klanten verliest
Hoe pakt u deze problemen nu het best aan? De oplossing is het aanschaffen van een functionele S&OP-oplossing waarbij zowel vraag als aanbod in balans zijn, wat dan weer het financieel plan ten goede komt. Omdat de leveringssnelheid gelijke tred houdt met de vraag, roteert uw voorraad ook veel sneller.
Klanten krijgen daardoor precies wat ze willen, wanneer ze het willen. Uw werkkapitaal kan efficiënter benut worden, uw marges stijgen, en uw bedrijf groeit in het algemeen alsook de waarde voor uw aandeelhouders.
Onmisbare ingrediënten
Om een aantrekkelijke S&OP-oplossing te creëren, heeft u twee hoofdingrediënten nodig: een effectief operationeel proces en de juiste technologie. Het proces moet werken op niveaus die er echt toe doen zoals SKU (Shelf Keeping Unit)-niveaus, opdat de strategie ook tot de gewenste resultaten zal leiden.
Overweeg het opmaken van een testomgeving zodat u een aantal SKU’s kan testen. Verzamel uw sales-, marketing-, supply chain- en manufacturing-partners en koppel de vraag aan het aanbod. Tracht uw SKU’s te balanceren tussen een minimum en maximum aantal weken dat ze beschikbaar zijn.
Vervolgens kunt u focussen op uitzonderingen die voorkomen op deze SKU-niveaus, en wat de redenen daarvoor precies zijn. Dan komt het erop aan om te beslissen wat er moet gebeuren met deze uitzonderingen. Naarmate de weken vorderen, worden de voorraadaantallen geüpdated zodat de balans behouden blijft.
Om het voorraadaantal voor de komende week vervolgens te bepalen kan volgende formule gebruikt worden:
VOORRAAD - SALES + PRODUCTIE/AANKOOP = VOORRAADAANTAL VOOR VOLGENDE WEEK
Overweging van technologie
Met een eenduidige visie kunnen leidinggevenden en hun teams zich concentreren op het selecteren van een applicatie dat het proces ondersteunt van het volledige leverings- ,productie-, vraag-, en voorraadplan tot het financieel plan. U als bedrijf heeft een systeem nodig dat krachtig genoeg is om een “drill-down”-analyse op te zetten - dynamisch per segment - van uw forecasting en historische data.
Vervolgens wilt u uw SKU’s kunnen analyseren per geografische ligging, marges, bedrijfs- of business-unit en productfamilies om ze nadien te kunnen refereren aan de financiën per maand, kwartaal en jaar. De keuze van het samenwerkingsplatform moet één versie van de waarheid bieden voor iedereen met inbegrip van marketing-, sales- en supply chain-partners, zodat iedereen dezelfde informatie krijgt en dusdanig ook dezelfde conclusies bereikt.
Selectie van uw partner en oplossing
De keuze van een bekwame implementatiepartner is vitaal voor uw succes. Hun bekendheid met de distributiesector kan de S&OP-implementatie versnellen. Eenmaal de partner geselecteerd werd, moet de overgang vooral het proces benadrukken boven technologie.
Vervolgens ontwikkelt u een financieel uitgangspunt waarbij uw financiële doestellingen bepaald worden en de potentiële risico’s gedefinieerd worden. Test het proces voor enkele SKU’s via de testomgeving die eerder al werd gesuggereerd. Weeg de resultaten af tegenover uw doelstellingen en bediscussieer ondertussen wat het team leert uit dit proces. Dankzij dit initiatief gelooft uw team ongetwijfeld meer in het project.
Op lange termijn verbetert uw mogelijkheid om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, met als eindresultaat een marktgedreven systeem dat opportuniteiten maximaliseert, risico’s vermindert en de vraag stimuleert zodat u een verbeterde financiële prestatie kan leveren op lange termijn.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met IBS).
Meer info: 09/280.22.22 of www.ibs.net.
INTERNATIONAL BUSINESS SYSTEMS N.V. - IBS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.