Interieurbedrijf Dauby mikt op omzetverdrievoudiging

24/09/2014 OM 10:20 - Luc Willemijns
C32bc2e248e65f37a67fe690cea1199b
Medezaakvoerder Holger Nielsen en marketing manager Stephanie Van Mechelen van Dauby mikken op een omzetverdrievoudiging
Sinds een tweetal jaar draait de eigen “Pure”-lijn van Dauby N.V. (Wommelgem) op volle toeren. Een en ander vertaalde zich in een toenemend succes op exportmarkten als Duitsland en Nederland. Voor 2015 maakt het interieurbedrijf een topprioriteit van de ontginning van de Franse markt. Ook aan de verovering van Groot-Brittannië wordt luidop gedacht. Inmiddels neemt het bedrijf zich ook voor meer aandacht te besteden aan de voorschrijversmarkt (lees: architecten en projectontwikkelaars, nvdr.).

Dauby werd in 1978 opgericht als Serrurie d’Art Dauby S.P.R.L. in Héron. In 1994 verkocht oprichter Paul Dauby het bedrijf aan Annie Van Ingelgem en Holger Nielsen, die een evenwaardig belang in de onderneming aanhouden. Enkele jaren terug hevelde Dauby zijn activiteiten over van Ekeren naar Wommelgem, waar de kantoren, showroom en opslagplaats op één en dezelfde zichtlocatie langsheen de Uilenbaan werden gebundeld.

Op vandaag is Dauby actief in de import en export van deur-, meubel- en raambeslag. Strategische partners van de KMO zijn de Italiaanse deurkrukkenproducent Giara en Fama, dat in bronzen beslag is gespecialiseerd. Dat design-aanbod moest in de voorbije jaren echter plaats inruimen voor een hoogwaardig Retro-aanbod.

“De Chinese productie zette de design-markt sterk onder druk. Onder impuls van Giara, waarvoor we als hoofddistributeur in de Benelux optreden, verlegde Dauby bij het begin van dit millennium zijn focus naar het Retro-gebeuren. Die “shift” leidde tot een snelle expansie,” schetst marketing manager Stephanie Van Mechelen.

Gevolg is dat op zijn huidige locatie Dauby duidelijk te krap behuisd zit. Op een terrein van 1.400 m² beschikt de onderneming over 650 m² kantoorvloer en opslagruimte. Of dat zal volstaan om de beoogde groei te ondervangen, zal de toekomst uitwijzen.

“Pure”-lijn

In een recent verleden breidde Dauby zijn traditionele aanbod uit met metalen tegels alsook keuken- en badkameraccessoires. Dat laatste segment werd in de voorbije twee jaar sterk uitgebreid. Van strategisch belang is evenwel dat het bedrijf in 2009 binnen het Retro-assortiment uitpakte met een eigen “Pure”-lijn. Zo werden de keuken- en badkamersaccessoires ondergebracht in de “Pure Plus”-lijn. De metalen tegels werden binnen een “Pure Tiles”-lijn ondergebracht.

Vorig jaar en dit jaar verrijkte Dauby zijn “Pure Interiors”-strategie met Pure Lights (een lijn theelichtjes) en Pure Fragrance (een lijn etherische oliën).

“Elk van de vier productlijnen wordt gekenmerkt door een sterk artisanale inslag, in combinatie met duurzaam materiaalgebruik,” aldus de marketing manager. “Met die aanpak pogen we ons van de concurrentie te onderscheiden. Wat het beslag aangaat, trekken we bovendien elke productlijn over de hele breedte door. Dat houdt in dat een bepaald model zowel in deur- en raambeslag- als meubelbeslaguitvoering beschikbaar is,” zo nog Van Mechelen.

Vorig jaar boekte Dauby met een tiental medewerkers een omzet van 2,4 miljoen euro. Klanten van Dauby zijn groothandels, ijzerwarenhandels, schrijnwerkers, keuken- en badkamersinstallateurs.

“In de toekomst zullen we ook de voorschrijversmarkt intenser gaan bewerken, zowel in België als in het buitenland,” kondigt de marketing manager aan.

Toenemend succes op exportmarkten

De gunstige verhouding prijs/kwaliteit van het “Pure”-aanbod positioneerde Dauby de jongste jaren steeds sterker op de uitvoermarkten.

“Export is inmiddels goed voor 35% van de totaalomzet. Duitsland en Nederland zijn vooralsnog onze belangrijkste exportmarkten. Volgend jaar zullen we werk maken van de ontginning van de Franse markt. Ook Groot-Brittannië biedt duidelijk kansen,” stelt medezaakvoerder Holger Nielsen.

“Ambitie is de verhouding thuismarkt/export, die thans 35/65 bedraagt, in de komende tien jaar om te keren. Dat moet in die tijdsspanne leiden tot een omzet die in de buurt van de 10 miljoen euro komt te liggen,” besluit Nielsen.

C32bc2e248e65f37a67fe690cea1199b
Medezaakvoerder Holger Nielsen en marketing manager Stephanie Van Mechelen van Dauby mikken op een omzetverdrievoudiging
85dfeb8a41a5d3b53ce2e6940bdcb4f1
Volstaat Dauby’s huidige vestiging om het groeiscenario te ondervangen?

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.