Eurotuin breidt uit naar West-Vlaanderen
Rudi De Kerpel, zoon van een azaleakweker uit Lochristi, is een “serial entrepreneur”. Zo stond hij samen met zijn broer aan de wieg van één van de eerste bedrijven die azalea’s naar het Verre Oosten ging uitvoeren. In 2004 richtte hij mee Europochette op, dat inmiddels aan een investeringsmaatschappij werd verkocht. Op een bepaald ogenblik zette hij zelfs een uitzendkantoor voor senioren op, dat door wettelijke beperkingen evenwel niet van de grond raakte. Nadat hij zes jaar aan het hoofd van een bloemenveiling had gestaan, stapte hij op zijn 34ste opnieuw in het zelfstandig ondernemerschap. In 1998 richt hij op de site van een overstag gegane bloemenkwekerij in Merelbeke Eurotuin als tuincentrum op.
“In de bloemenveiling had ik gemerkt dat tuincentra een sterk groeiend klantensegment waren,” herinnert De Kerpel zich. “Echter, tuincentra waren toen niet meer dan veredelde kwekerijen, die naast bloemen ook wat randbenodigdheden (potgrond, bestrijdingsmiddelen, potten, …) verkochten. De echte professionalisering van de tuinbouwsector kwam pas goed tien jaar terug op gang,” luidt het.
Noodgedwongen op eigen kracht
Precies om mee de professionalisering van de sector op gang te trekken, zette De Kerpel met Tuinvisie een aankoopgroepering op die na een jaar veertig leden telde. Met Groenhuis nam hij het initiatief om een franchise-organisatie voor tuincentra op te zetten.
“Samenwerking bleek binnen de sector echter bijzonder moeilijk te liggen. Ik besloot het missionariswerk op te geven en voor eigen rekening te rijden,” aldus De Kerpel.
Eurotuin Merelbeke was intussen uitgebouwd tot een volledig gerenoveerde en moderne winkel, met een verkoopsoppervlakte van 9.500 m². In 2004 slorpt Eurotuin Van Kerrebroeck in Deinze op. De kwekerij van weleer met thuisverkoop van seizoens- en decoratie-artikelen werd intussen tot het 2.500 m² grote Eurotuin Deinze omgeturnd.
Acht jaar later volgt de overname van branchegenoot Brambroek in Ophasselt (Geraardsbergen). Dat tuincentrum werd volledig gestript, gerenoveerd en tot Eurotuin Ophasselt uitgebouwd, groot 4.500 m².
Met zowat een jaar vertraging opende Eurotuin Roeselare zopas zijn deuren. Het is het eerste winkelpunt van de groep in West-Vlaanderen. Bovendien betreft het ook de eerste nagelnieuwe vestiging binnen Eurotuin Groep.
Rudi De Kerpel: “Investeerder Frank Deceuninck trok in het Rolariuspark langsheen de Brugsesteenweg een maatspecifiek pand casco op. Zelf investeerden we om en bij het miljoen euro in de inrichting van het geheel. De hele site beslaat 4.300 m², waarvan 3.800 m² overdekt”.
Geconsolideerd mikt Eurotuin Groep dit jaar op een omzet van 11 miljoen euro. Eens Eurotuin Roeselare op kruissnelheid, moet dat cijfer naar 15 miljoen euro doorstoten. De tewerkstelling zwelt aan tot een 70-tal eenheden.Bovendien ligt het vervolg van het groeiscenario al klaar.
“Momenteel loopt een vergunningsaanvraag voor de opening van een bijkomende vestiging in West-Vlaanderen. Ambitie is Eurotuin Groep blijvend in Oost- en West-Vlaanderen te verankeren. Ook buiten die regio is eventuele doorgroei niet uitgesloten. We staan open voor alle mogelijke opportuniteiten (samenwerking, overname, franchising-model, …)”, aldus onze gesprekspartner.
Met de inhuldiging van Roeselare als vierde winkelpunt meent Eurotuin Groep alvast voldoende schaalgrootte te hebben om bepaalde producten in eigen beheer rechtstreeks vanuit het Verre Oosten en Oost-Europa te importeren. In thuisbasis Merelbeke werd alvast een magazijn vrijgemaakt dat als nationaal distributiecentrum zal fungeren.
Markt in volle omwenteling
Rudi De Kerpel schrikt niet terug voor een forse investeringsstrategie in een marktsegment dat in volle omwenteling verkeert. Zo tekent zich enerzijds een consolidatiebeweging af, anderzijds wordt de grens met bijvoorbeeld de dierenspeciaalzaken of doe-het-zelf sector alsmaar dunner. Bovenop ent zich de transformatie van het traditionele “brick & mortar”-winkelpunt naar het e-commerce gebeuren.
“Nu al staan bepaalde productgroepen, zoals BBQ’s of kinderzwembaden, fors onder druk omwille van het e-commerce verhaal. De verschuiving van een deel van het assortiment naar de on-line markt is al volop bezig. In de eerstvolgende drie jaar zullen we wellicht 40% van het bestaande assortiment verliezen aan de zogenaamde “disrupters” (lees: nieuwe marktspelers met een vernieuwend business-model, nvdr.). Voeg daarbij dat een aantal producten tegen het eind van zijn economische levenscyclus aanschurkt. Kortom, tegen 2020 zal het assortiment van Eurotuin er totaal anders uit zien dan vandaag,” voorspelt de bedrijfsleider.
Voor een tuincentrum als Eurotuin zal een verbreding van het assortiment zich derhalve opdringen om voornoemde verliezen te compenseren. Omtrent de richting waarin dat zal uitgaan, wil De Kerpel nog niet gezegd hebben. Wel laat hij zich ontvalllen dat “het tuincentrum van vandaag de huis- en tuinwinkel van morgen wordt”.
Bedoeling van Eurotuin Groep is in februari volgend jaar zich krachtdadig op de e-commerce markt te begeven. Bij wijze van experiment heeft het bedrijf momenteel een on-line bloemenaanbod lopen dat door een eigen logistiek concept wordt ondersteund.
“Om de strijd met de “disrupters” aan te binden, zullen we zelf innovator worden. In februari pakken we, samen met een externe partner, uit met een vernieuwend concept voor de hele tuinsector dat maximaal inspeelt op de behoeften van de klant,” kondigt De Kerpel aan.
Om met die klant voeling te houden zit de bedrijfsleider op zondag zelf aan de kassa van één van de Eurotuin-vestigingen.
EUROTUIN ROESELARE B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.