Archief is plaatsrovend

26/11/2014 OM 08:07 - Luc Willemijns
290316d24e178164b917452b7879653e
Het archief is voor veel bedrijven veelal een bron van dagelijkse ergernis. De directie weet er vaak geen blijf mee. Het is niet productief, is oorzaak van wrevel en veroorzaakt soms moeilijk te bepalen en te verdelen kosten. Dat in dit opzicht de wettelijke bepalingen veelal niet worden nagevolgd, is vandaag zelfs maar een bijkomstigheid. Niemand wil de nek uitsteken om te bepalen wat vernietigd mag worden of langer bewaard moet blijven. Het gaat er om dat het archief na al die jaren zo onoverzichtelijk groot is geworden dat er binnen de onderneming zelfs helemaal geen plaats meer voor is. Bedrijven komen er dan zelfs toe om hun bedrijfsdocumenten ergens in vochtige kelders op te slaan of gewoon weg te steken in muffe ruimtes waar al die jaren geen kat meer komt. Zeker als het om papieren documenten gaat, is de chaos vaak onoverzichtelijk.

In al de wrevel om de groeiende papierberg wordt dan vaak besloten om het archief maar liever elders onder te brengen. Liefst zo ver mogelijk van de directielokalen vandaan. Het probleem wordt op die manier alleen maar verplaatst. Dat de verantwoordelijkheid over het papieren verleden dan bovendien vaak wordt doorgeschoven naar een moegestreden werknemer vergroot de chaos alleen maar.

Digitale opslagcapaciteit niet onbeperkt

In de digitalisering van het bedrijfsleven zijn de problemen nog groter geworden. De digitale opslagcapaciteit is nu eenmaal niet onbeperkt. Bovendien lopen nogal wat mensen vaak hopeloos verloren in de wirwar van magnetische en optische dragers. In die mate dat wanbeheer door ondeskundigen de ellende nog veel groter maakt. Waar je de loonadministratie van enkele jaren geleden moet terug vinden, is dan vaak een onoplosbaar vraagstuk.

Uitbesteden beste optie

Het uitbesteden van het archiefbeheer aan derden lijkt in dit opzicht de enige oplossing. Niet alleen beschikken gespecialiseerde aanbieders over de nodige fysieke ruimte om vele kilometers aan papieren documenten op te slaan. Ze beheersen bovendien de technieken om de toegang tot de digitale documenten leesbaar te houden. Elk archiefstuk kan op die manier met een foutenmarge van 0% opgehaald worden in een minimum van tijd. Zowel als fysiek document dan wel ingescand.

Papieren documenten worden bij de klant aan huis opgehaald om te worden ge(her)conditioneerd, geïnventariseerd, opgeslagen in een licht- en luchtgecontroleerde opslagplaats en veilig beheerd. Wie voor elektronische archivering kiest kan zijn documenten laten digitaliseren, inventariseren, indexeren en naderhand ook consulteren. Bepaalde aanbieders zorgen ervoor dat de gedigitaliseerde documenten vervolgens naadloos worden geïntegreerd in de DMS-, CRM- of ERP-systemen van de klant.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Merak N.V (Mechelen)).

Meer info: 078/15.31.61 of www.merak.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.