Waterwegen & Zeekanaal onderzoekt doortocht Brugge
In Brugge liggen tien beweegbare bruggen over het kanaal Gent-Oostende op korte afstand van elkaar. Om het scheepvaartverkeer van en naar de havens van Zeebrugge en Oostende door te laten moeten deze bruggen regelmatig geopend worden. De binnenvaartinfrastructuur is bovendien verouderd en niet meer aan de huidige en toekomstige behoeften aangepast. Dat zorgt ervoor dat zowel het binnenvaart- als het wegverkeer grote moeilijkheden ondervinden.
Het project “Doortocht Brugge” wil op korte termijn (tegen 2020) een verbeterde binnenvaartontsluiting realiseren voor de zeehavens van Oostende en Zeebrugge. Daarbij worden in eerste instantie de grootste knelpunten op het kanaal Gent-Oostende in Brugge aangepakt zodat dit kanaal op korte termijn vlotter voor binnenvaartschepen bevaarbaar wordt.
Verder onderzoekt de studie ook een betere ontsluiting voor de haven van Zeebrugge voor grotere schepen. Het project gaat uit van een geïntegreerde benadering van de mobiliteitsaspecten, zowel van het waterweg- als het wegverkeer.
Zowel de Dampoortsluis als de ophaalbrug Steenbruggebrug vormen voor het waterweg- en wegverkeer een belangrijk knelpunt. De Vlaamse regering besliste eind 2013 om de realisatie van zes grote infrastructuurwerken voor te bereiden. De Dampoortsluis en de Steenbruggebrug staan op deze lijst. De studie van Waterwegen en Zeekanaal onderzoekt de vernieuwing van beide waarbij gestreefd wordt naar een aanzienlijke verbetering voor het verkeer op het water en de weg.
WATERWEGEN & ZEEKANAAL N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.