Bam® Bormet op zoek naar extra groei buiten de landsgrenzen

Michel Bormans en André Metten richtten in 1974 in Kozen Bormet op dat initieel focuste op beveiliging en elektriciteitswerken. Eind de jaren ’70 treden Ivan Schreurs, een buurjongen, en Piet Dayers, een neef van Bormans, als jonge krachten tot het bedrijf toe. In 1985 nemen Schreurs en Dayers, na het overlijden van Michel Bormans, het bedrijf over. Onder impuls van de nieuwe eigenaars gaat de KMO zich specialiseren in toegangstechnieken (lees: slagbomen, poorten en hekwerk, nvdr.) voor zowel de residentiële -, de bedrijfsmatige - als de overheidsmarkt.
In 2011 neemt Piet Dayers afscheid van Bormet. Ruben en Dries Schreurs, zonen van Ivan, verwerven zijn aandelen. Vader Schreurs is als productiedirecteur in de zaak actief. Dries is verantwoordelijk voor de installaties en de werven, Ruben treedt op als administratief verantwoordelijke.
Nieuwe fase
Maar de KMO snijdt niet alleen qua aandeelhoudersstructuur een nieuwe fase in zijn ontwikkeling aan, ook operationeel breekt voor het 40-jarig bedrijf een nieuw hoofdstuk aan. Zo betrekt Bam® Bormet tijdens de jaarwende een nieuw bedrijfspand in de ambachtelijke zone van Nieuwerkerken. De onderneming lost daarmee een nijpend probleem van zonevreemdheid op.
Ruben Schreurs: “In de Ambachtzone kochten we een bedrijfsterrein van 7.500 m², dat voor 4.000 m² werd bebouwd. Het nieuwe pand, dat in drie blokken is gestructureerd, omvat een 1.650 m² groot productie-atelier, een quasi even grote stockagehal, kantoren en een showroom”.
De investering wordt als “fors” bestempeld.
Sinds 2002 houdt Bam® Bormet een minderheidsbelang aan in Bam® Technics B.V.B.A. (Kortrijk). Dat werd opgericht nadat het lokale dealer-bedrijf in West-Vlaanderen overstag ging. Bam® Technics bedient het westelijk landsgedeelte.
“Om de service-interventies zo flexibel en snel mogelijk te kunnen inplannen, opteerden we voor een lokale aanwezigheid in de buurt van de regionale klanten. Zodoende houden we ook de verplaatsingskosten voor de klanten binnen de perken,” zo nog onze gesprekspartner.
Producten onder eigen merknaam
Bam® Bormet produceert onder de eigen merknaam Bam, verkort voor Belgian Access Management, slagbomen op maat van de klant. Het mechanisch luik wordt in eigen beheer ingevuld, de sturingen worden ingekocht of conform de voorschriften van Bam® Bormet door derden ontwikkeld.
Naast de productie van slagbomen, is Bam® Bormet ook actief in het plaatsen van draaitrommels (tourniquets) en de automatisering van toegangspoorten. De geboden oplossingen zijn integreerbaar met toegangscontrolesystemen.
“In het segment van de slagbomen wordt Bam® Bormet door de markt gepercipieerd als aanbieder van kwalitatief hoogstaande producten. Wat dat betreft schieten de Italiaanse en Duitse concurrenten meestal tekort,” zo nog Ruben Schreurs.
Op de Belgische markt is Bam® Bormet vooralsnog een kleine speler. Schreurs leidt daaruit af dat het bedrijf nog heel wat groeipotentieel op de thuismarkt heeft.
“Die kleinschaligheid biedt momenteel ook voordelen. Ons team service- en installatiemedewerkers draagt heel wat marktinformatie aan die bijzonder nuttig is voor de (door)ontwikkeling van onze producten. Bam® Bormet kan op het stuk van de productverbetering/vernieuwing zodoende heel kort op de bal spelen,” klinkt het.
Sinds de onderneming actief is op de markt van de toegangstechnieken, werden ruim 10.000 installaties geplaatst.
Groeien buiten de landsgrenzen
Nu de voormalige vierkantshoeve in de Zwarteindestraat te Kozen werd ingeruild voor een nieuwbouwpand, acht Bam® Bormet zich ook beter gewapend om zijn ambities voor de toekomst hard te maken. Ruben Schreurs mikt met Bam® Bormet in de toekomst vooral op een uitbreiding van het exportaandeel. Buitenlandse kandidaat-distributeurs worden voortaan ontvangen in een hedendaags, functioneel pand. Dat lag iets moeilijker op de voormalige, verouderde accommodatie.
“In Nederland en Duitsland hebben we al langer distributeurs. Zowat 20% van de omzet halen we in de export. Momenteel lopen onderhandelingen met kandidaat-partners in Ierland en Engeland. Dat is ook het geval in Oman. Begin dit jaar hopen we de distributie-akkoorden te kunnen concretiseren. Uiteindelijk doel is het exportaandeel tegen 2020 tot 80% op te schroeven,” besluit Schreurs.
BORMET B.V.B.A.- BAM BORMET B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.