Getest door dVO: Lexus NX 300h Executive Line

20/01/2015 OM 08:27 - Luc Willemijns
70abec109b88d1767c5887dc0b3511ed
Lexus heeft zich in de afgelopen jaren opgeworpen tot de hybride-specialist bij uitstek. Van ieder model van het Japanse luxemerk zijn enkel hybride versies te verkrijgen. De jongste telg uit het gamma is de NX. Wij voelden de NX Executive Line, die een 2.5 benzinekrachtbron combineert met een elektromotor, aan de tand.

De NX is het antwoord van Lexus op de groeiende aantrekkingskracht van cross-overs. Auto's die een mix in zich hebben van een SUV en een coupé. Tegelijk mikt Lexus ook op het segment van de compacte SUV's, waarin het lijnrecht tegenover de grote Duitse merken komt te staan. Bij Lexus resulteerde dat in een auto met een gedurfde uitstraling, die het midden houdt tussen elegantie en sportiviteit.

Achtergrond

De NX is - als we de nieuwe RC F even buiten beschouwing laten - het zesde model uit het Lexus-gamma. Een gamma dat toch vooral een nicheplaats blijft innemen, zo blijkt uit de marktaspiraties van het merk, die op onze markt nog altijd onder de 1.500 auto's per jaar liggen. Lexus moet het dan ook opnemen tegen grote namen uit de automobielwereld als BMW, Mercedes-Benz en Audi. Een opdracht die niet altijd even eenvoudig is. Zeker als je de in België zeer populaire dieseltechnologie ontbeert. Want ondanks alle mooie woorden over een vergroening van de vloot, blijft de leasing-markt toch vooral zweren bij de steeds zuinigere diesels.

En daar kan zelfs het fiscaal gunstige regime dat voor hybride voertuigen van toepassing is blijkbaar maar weinig aan veranderen. Toch scoort een auto met een elektromotor, die de traditionele krachtbron bijspringt, in voordeel van alle aard gevoelig beter dan die koppelrijke dieselaars. Een verschil dat op een jaar of vier kan oplopen tot een forse 9.000 euro.

De NX wordt in eerste instantie dus enkel met hybride aandrijving aangeboden. En dat zowel met twee- als vierwielaandrijving. Deze laatste versie krijgt er een extra elektromotor van 68 pk bovenop, die voor de aandrijving van de achterwielen moet zorgen. Hoogstaande terreinkwaliteiten hoeven van deze auto niet verwacht. De integrale aandrijving werkt immers enkel in moeilijkere omstandigheden zoals een nat of een besneeuwd wegdek, waarbij de aandrijving op de achterwielen voor meer grip zorgt. Verder werkt de elektromotor op de achterwielen ook als generator om energie te recupereren bij het afremmen.

Rijgedrag

De NX 300h rijdt als een typische Lexus. Dat betekent dat hij bij rustig rijgedrag zeer aangenaam aanvoelt, met een auto die het beste weet te puren uit zijn 197 pk vermogen dat voortspruit uit de combinatie van de 2.5 benzinemotor van 155 pk en de elektromotor, die de voorwielen aandrijft. Zoek je de snellere acceleratie op, dan reageert hij door spontaan de hoge toeren op te zoeken en meer lawaai dan snelheid te maken.

Iets te bruusk gebruik van het gaspedaal is dan ook te vermijden. Dat heeft te maken met de werking van zijn CVT-automaat, die bij een stevige vraag naar vermogen van het gaspedaal reageert door de benzinemotor naar het toerental van zijn maximale trekkracht te jagen. Een consequentie daarvan is uiteraard dat de hybride krachtbron zich met een gemiddeld verbruik van 8,97 l/100 km helemaal niet zo zuinig toont.

De coupé-lijn van de Lexus geeft hem niet de uitstraling van een SUV, maar hij heeft wel de hoge zit die typisch is voor dit soort voertuigen. Dat is best fijn, omdat men daardoor van achter het stuur steeds een goed zicht op de weg en het verkeer heeft. De NX 300h heeft in het bochtenwerk echter geen last van een overhellend koetswerk, dat meestal eigen is aan die SUV's.

Bovendien laat de NX 300h zich vederlicht en toch precies besturen. Het geavanceerde onderstel van de NX (McPherson-veerpoten vooraan en dubbele driehoeken achteraan) vangt vlotjes alle oneffenheden in het wegdek op en doet dat ook wanneer het wat sneller gaat nog altijd met verve.

Veiligheid

De Lexus NX is minimaal met acht airbags toegerust. Het minste wat men kan zeggen is dan ook dat men in de NX aardig beschermd zit. Zij-airbags achteraan staan echter niet op het menu. Ook niet tegen meerprijs.

Ook op andere vlakken komt de Lexus NX 300h goed beslagen op het ijs. Hij beschikt over een radargestuurde snelheidsregelaar, een dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent, een zelfremmend systeem bij onheil en automatische verstralers. Enig nadeel is dat voor de meeste van deze snufjes bijbetaald moet worden.

Comfort

Het interieur is ruim te noemen. Vooral vooraan heeft men een ruime en goede zitpositie. En ook achteraan hebben de inzittenden een riante zitruimte en zitpositie ter beschikking. Een mooi handigheidje is dat de achterbankleuning in verschillende delen elektrisch kan worden neergeklapt. En dat van op drie plaatsen: in de laadruimte, onderaan de achterbankdelen en van op de bestuurdersstoel.

Die bestuurdersstoel zit trouwens erg goed en dankzij de verzorgde afwerking en een goede materiaalkeuze kan de Lexus zeker wedijveren met zijn overwegend Duitse concurrenten. De naar de rechterhand voorgevormde steun maakt het gebruik van het touchpad voor de bediening van het multimediasysteem gemakkelijker. Het rijcomfort is ook goed te noemen. Bovendien kan men de rijmodi zelf kiezen en die hebben ook hun impact op de comfortgraad tijdens het rijden.

Functionaliteit

De NX beschikt over een kofferruimte van 555 liter. Enige keerzijde van de medaille is dat men dan voor een bandenreparatie-kit moet kiezen. In dat geval kan je onder de laadvloer immers nog met gemak een volledige reiskoffer herbergen. Wanneer men de leuning van de achterbank neerklapt, ontstaat trouwens een laadruimte van 1.600 liter.

TCO

De Lexus NX 300h heeft zijn fiscale gunstregime mee, waardoor hij vooral inzake BIV een echt “zaakje” is. Jammer genoeg wordt dat gecompenseerd door twee zware “kostenposten”. Enerzijds is er zijn hoge verzekeringspremie en anderzijds spelen zijn forse reële verbruikcijfers toch ook een negatieve rol.

De hybride NX 300h is niet bepaald bevoordeeld op ons testparcours omdat hij in het heuvelachtige en bochtige parcours vaak in zijn krachtenarsenaal moet putten en de benzinemotor dan in de toeren schiet, wat hem op een hoog verbruikcijfer doet uitkomen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat hij de eerste benzine-SUV is die een plaatsje in onze testdatabank krijgt. Benzinemotoren blijven nu eenmaal dorstiger dan hun dieseltegenhangers en daar verandert de hybride technologie jammer genoeg weinig aan. Behalve dan wanneer men optimaal gebruik tracht te maken van de EV-modus, waarbij de benzinemotor werkloos toekijkt, en het gaspedaal erg gedisciplineerd beroert.

Probleem is echter dat bij de zwaardere modellen bestuurders de hybride technologie toch nog vooral als een extra “boost” beschouwen en veel minder als een middel om zuiniger en milieuvriendelijker te rijden. Wanneer men dat wel doet, houdt de Lexus NX 300h zijn verbruik veel meer binnen de perken, zoals ons stadsgedeelte en het autowegparcours tegen 110 km/u met sprekende cijfers bewijzen. Alleen spijtig dat die cijfers in onze TCO-afrekening te weinig aan bod komen.

“Fleet Flits”-conclusie

Lexus heeft er bij de NX bewust voor gekozen om een auto voor de gebaande wegen te ontwikkelen. Terreinkwaliteiten hoeft u er dan ook niet van te verwachten, maar het is maar de vraag hoeveel potentiële klanten ook echt de modder in willen met zo een auto. Het uiterlijk oogt sportiever dan de werkelijke ambities van deze auto qua rijgedrag. Dat heeft veel te maken met het eerder gezapige karakter van de hybride aandrijving, die zich van zijn beste kant toont, wanneer men er eerder bezadigd mee rijdt.

Op de autosnelweg toont de NX 300h zich bij snelheden van 120 tot 130 km/u met 9,08 l/100 km niet bepaald zuinig, terwijl hij dat bij 110 km/u en gebruik makend van zijn cruise control met 5,96 l/100 km wel doet. Wanneer men hem over berg en dal stuurt, loopt het verbruik zelfs de spuigaten uit, want wij kwamen op dat deel van ons testparcours uit op 12,04 l/100 km.

De weliswaar fiscaal vriendelijke hybride aandrijving van de Lexus NX 300h betekent op dit vlak dus een serieuze handicap tegenover zijn rechtstreekse concurrenten zoals de Audi Q5, de BMW X3 of de Mercedes-Benz GLK.

Lexus biedt ter compensatie echter een aantal sterke troeven aan. We denken hierbij aan zijn opvallende uiterlijk, dat toch best wat bekijks trekt onderweg, zijn verzorgde afwerking en een uitrusting die zeker op peil is.

70abec109b88d1767c5887dc0b3511ed
2052373b26e8e6f1e717fe7ddb513279
E5b2d204b80c546e80a64dc5a841b6bc

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.