Vruchten herstelbeleid Volvo Trucks worden stilaan zichtbaar

03/02/2015 OM 08:32 - Luc Willemijns
Ab60ff0ae1d0045f770042165174f063
De wegtransportdivisie van Katoen Natie sloot een raamakkoord met Volvo Trucks Belgium
Volvo Trucks klimt langzaam maar zeker uit een diep dal. De operationele marge klom vorig jaar van 4,3% naar 4,9%. Die evolutie is positief, maar onvoldoende om op termijn de verwachtingen van de aandeelhouders in te lossen. De meest performante constructeurs zetten percentages neer die met de 10% flirten. Als laatste logische stap in de herstructurering van de groep en onder druk van hefboomfonds Cevian Capital AB, de op één na grootste aandeelhouder van Volvo Trucks, zet de Zweedse constructeur voor het lopende jaar een bijkomend besparingsprogramma van 3,5 miljard SEK (368 miljoen euro) op. Die komen bovenop de besparingen ten belope van 6,5 miljard SEK die binnen het strategisch programma 2013-2015 werden gepland. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Zo zette Volvo Trucks Belgium vorig jaar goede resultaten neer. Bovendien wist het bedrijf met de wegtransportdivisie van Katoen Natie een nieuw raamakkoord te sluiten voor de levering van Volvo-trucks gedurende twee jaar.

Volvo Trucks is al 2,5 jaar in volle reorganisatie. Alleen in Noord-Amerika zet de constructeur momenteel sterke groei neer (3,8% in 2014). Zuid-Amerika en Azië zitten in een dalende spiraal. Europa weet zich te handhaven, niet zozeer qua volumes maar vooral dankzij gunstige wisselkoerseffecten. In 2013 boekte de constructeur een wereldwijde omzet van 268 miljard SEK. Voor 2014 wordt wellicht iets hoger afgeklokt.

“Met deze omzet zit de groep, zoals ook zijn concurrenten trouwens, structureel onder zijn capaciteit,” aldus Peter Himpe, vice-president Volvo Trucks Benelux en Renault Trucks Benelux.

In de States hangt de motorendivisie Volvo Penta nog een geschil van 422 miljoen SEK boven het hoofd. In Europa legde Volvo Trucks alvast een provisie van 400 miljoen euro aan in het licht van een nakende veroordeling door de Europese Commissie wegens jarenlange, vermeende kartelafspraken tussen DAF Trucks, Daimler, Iveco, Scania, Volvo en MAN met betrekking tot de timing van de introductie van de Euro 3-motoren.

Bevredigend jaar

“In weerwil van de reorganisatie, kan Volvo Trucks niettemin op een bevredigend 2014 terugblikken. Getuige de stijging van de operationele winstmarge van 4,3 naar 4,9%. De ingrepen aan kostenzijde worden eindelijk zichtbaar,” zo nog Himpe.

Het politiek instabiele klimaat in Rusland en Oekraïne heeft tot gevolg dat de nieuwe productie-eenheid in het Russische Kaluga, waar zowel Volvo- als Renault-trucks van de band lopen, er momenteel niet slaagt zijn potentieel te verzilveren.

Dit jaar wordt voor Volvo Trucks het laatste in een vierjarig herstructuringsprogramma dat opnieuw heraanknopen met rendabiliteit in het vooruitzicht stelt. Dat drong zich op na een heel agressief acquisitieparcours tussen 1999 en 2011. In die periode nam Volvo Trucks Renault Trucks, Mack Trucks, UD Trucks, Eicher Trucks, Lingong en de graafmachine-business van Samsung over en vonden een tiental kleinere acquisities plaats.

In 2012 en 2013 ging de aandacht vooral naar multi-brand integratie en multi-brand thinking. In Noord-Europa, Oost-Europa, Nederland en Duitsland gingen de concessionarissen zich als verdeler van zowel Renault Trucks als Volvo Trucks positioneren.

“Vandaag profileert Volvo Trucks zich als upper premium brand, dat de concurrentie met Scania en Mercedes aangaat, Renault Trucks is actief in het value-segment, waar het om marktaandeel strijdt met DAF en MAN Trucks,” zo nog Himpe.

2014 stond integraal in het teken van wereldwijde efficiëntiewinst. Zo werden opnieuw enkele duizenden banen geschrapt. In Zweden werden enkele productielijnen gesloten. Dichter bij huis wordt de fabriek in Gent de specialist van de zware vrachtwagens. Ook de Volvo FH16 wordt er thans geproduceerd. De productie van de middelzware vrachtwagens verhuisde van Gent naar het Franse Blainville. In de komende vijftien maanden wordt verder gesneden in de divisie Construction Equipment.

Voorts worden de sales & marketing-divisies voortaan wereldwijd door één centrale organisatie met regionale hoofdkantoren aangestuurd en worden bepaalde IT-activiteiten wellicht uitbesteed.

“Volvo Trucks is lang een Europees Zweeds bedrijf geweest. In de toekomst worden we meer een multinationale global company”, verwoordt Himpe het.

België profiteert van gammavernieuwing

Als gevolg van de volledige vernieuwing van het gamma zag Volvo Trucks Belgium in 2013 zijn marktaandeel verder afkalven. Sindsdien werd de kentering ingezet.

“In 2014 haalde Volvo Trucks in België in het middelzware segment een marktaandeel van 13,3%. Objectief blijft 17%,” aldus Siegfried Van Brabandt, commercieel directeur Volvo Trucks Belgium.

“In het belangrijke zware segment (lees: + 16 ton, nvdr.) zijn we opnieuw marktleider. Het marktaandeel klom tot 22,6%, we komen we heel dicht in de buurt van de beoogde 23%,” wordt daaraan toegevoegd.

Goed nieuws is tevens dat Volvo Trucks Belgium met de wegtransportdivisie van Katoen Natie opnieuw een raamakkoord wist te sluiten. Dat kon zich vinden in de kernwaarden van Volvo Trucks als A-constructeur die staat voor veiligheid, comfort en maximale beschikbaarheid.

Maar uiteraard spelen ook de door Volvo Trucks geboden diensten op het stuk van de IT-monitoring een rol alsook de nauwe samenwerking tussen Volvo Trucks en Katoen Natie Gent, die in 1987 werd opgestart en doorheen de jaren verder werd verruimd. Momenteel bedraagt het aandeel van Volvo Trucks in de Katoen Natie-vloot 50%, maar dat cijfer zal in de toekomst ongetwijfeld aandikken.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.