TLN en Scania organiseren platooning-demo in Nederland

26/03/2015 OM 10:39 - Luc Willemijns
3a575d32a4229af2d0c2b476309207bb

Vorige maand reed het allereerste konvooi van autonoom rijdende vrachtauto’s in Nederland op de openbare weg. Het innovatieve konvooi van drie Scania’s, dat vertrok uit de Scania-fabrieken in Zwolle, legde op de A28 een traject af. Voor het Nederlands ministerie van Infrastructuur en Milieu is de zelfrijdende vrachtauto een van de speerpunten voor transport en logistiek in Nederland en Europa.

Om het daadwerkelijk mogelijk te maken in een platoon te rijden, zijn wijzigingen in de Nederlandse en Europese wet- en regelgeving nodig. Nederland paste intussen de wetgeving aan zodat grootschalige testen mogelijk zijn.

Bij een konvooi autonoom rijdende vrachtauto’s, ook bekend onder de Engelse naam platooning of gekoppeld rijden, rijden vrachtauto’s die elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn achter elkaar. De voorste vrachtauto fungeert als leider voor de andere voertuigen. Totdat zij aansluiten bij de platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Remt de eerste vrachtauto in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s in real-time met dezelfde dosering af. Wanneer een nieuwe truck een platoon nadert of invoegt, wordt er automatisch met de andere vrachtwagens contact gemaakt.

In de toekomst zullen de chauffeurs in de volgende auto’s de mogelijkheid hebben om iets anders te doen. De chauffeur heeft echter altijd de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig te gaan rijden.

3a575d32a4229af2d0c2b476309207bb
Cbf95ac51b5e946596d3ff72c75c7dbc

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.