TelliSys haalt 20% meer laadvolume dankzij ultra-lage koppelschotel

TelliSys is een samenwerkingsverband tussen de IMA van de RWTH Universiteit Aken, de European Intermodal Association, DAF, GEFCO, Goodyear, WECON en WESOB. Doel van TelliSys is om transport van containers met een inwendige hoogte van drie meter mogelijk te maken. In deze containers kunnen drie zogeheten "meter-bakken" gestapeld worden, waardoor laadvolumes tot 100 m³ ontstaan.
Binnen het TelliSys-consortium ontwikkelde DAF een Super-Low Deck-trekker. Door het chassis achter de motor te verlagen en door toepassing van een zeer compacte achterwielophanging in combinatie met 22,5" wielen op de aangedreven as, ontstaat een koppelschotelhoogte van slechts 85 cm. De speciale Low Deck-trekker heeft bovendien een lichte 4,0 tons naloopas met 17,5" wielen om een GVW van 44 ton te realiseren.
Voor het project, ontwikkelde Goodyear voor de gestuurde en aangedreven as, speciale, nieuwe laag-profielbanden, die zich kenmerken door een kleine hoogte maar nietttemin hoog draagvermogen.
Voortbordurend op de koppelschoteltechnologie van slechts 85 cm van de DAF Super Low Deck-trekker, ontwikkelde WECON een speciale lichtgewicht trailer van slechts 3.830 kg. Zeker zo belangrijk is de ontwikkeling van een nieuwe generatie 40 en 45 voets-containers, waarvan de vloer aanzienlijk dunner is, maar met ongewijzigde draagvermogen en torsiestijfheid.
De TelliSys-combinatie is van start gegaan met een uitgebreide veldtest bij logistiek partner GEFCO, die truck, trailer en container intensief zal inzetten binnen zijn intermodale vervoerscactiviteiten over weg, spoor en water.
Meer info: 03/710.14.11.
TELLISYS
GEFCO BENELUX N.V.
DAF TRUCKS BELGIE N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.