80-jarige Goossaert diept dienstverlening verder uit

16/04/2015 OM 09:24 - Luc Willemijns
5ddde03f1c5ca81875d7a8cac6ac38f0
Patrick Vinckier (Goossaert B.V.B.A.) wil in de toekomst de markt nog maatspecifieker bewerken
Goossaert B.V.B.A. (Gentbrugge), actief in signalisatie & identificatie, neemt zijn 80ste verjaardag te baat om een strategische denkoefening door te voeren. Zo wil de KMO als “total solution provider” zijn dienstverlening voor zijn sleutelklanten proactief uitbouwen in de diepte. Een hechte klantenrelatie via het aanboren van nieuwe cross-selling mogelijkheden is daarbij het objectief. Daarnaast neemt het bedrijf zich voor op bijkomende doelgroepen te focussen en zodoende nieuwe kansen aan te boren. Evenmin wordt uitgesloten dat een nieuwe merknaam in de markt wordt gezet. De aldus beoogde nieuwe dynamiek moet in de eerstvolgende zeven jaar tot een omzetverdubbeling leiden.

Tachtig jaar terug richtte François Goossaert in het oude industriegebied van de stad Gent, langsheen de Dendermondsesteenweg, Etablissements François Goossaert op. Het bedrijf was aanvankelijk actief in de wegenbouw. Het kon daarvoor met Egit Investment Trust of London op de steun van een Britse risicokapitaalverschaffer “avant la lettre” rekenen. Na de Tweede Wereldoorlog verandert het bedrijf onder impuls van een nieuwe eigenaar het geweer resoluut van schouder wegens de toenemende vraag bij de bestaande klantenbasis naar wegsignalisatie. Ook de ontwikkeling van de Gentse haven wakkerde die behoefte aan.

Goossaert verwierf in eerste instantie op signalisatievlak behoorlijk wat naamsbekendheid met de productie van geëmailleerde publiciteitsborden onder de merknaam Amberflex. Vandaag nog maken brouwerijen er in retro-stijl graag gebruik van.

Via de gebouwensignalisatie belandt Goossaert in de jaren ‘50/’60 ook in de wegsignalisatie. De banden met industriële ondernemingen leidden in een volgende stap naar de intrede in de veiligheidssignalisatie. In de jaren ’70 wordt Goossaert premium distributor van de Amerikaanse multinational W.H. Brady, met vestiging in Zele.

“Het partnership met Brady bleek vooral van belang voor de veiligheidssignalisatie naar bedrijven toe. Het productenaanbod van onze Amerikaanse partner bezorgde ons, via onze klanten in de weg- en gebouwensignalisatie, een intrede in de markt in binnenomgeving, zoals de machinebeveiliging en de pictogrammie,” verduidelijkt Patrick Vinckier, die in 1993 als vijfde eigenaar de controle over het bedrijf van Alex Callant overnam.

Onder impuls van diens voorganger, Frans De Decker, werden de signalisatie-activiteiten ook met graveerwerken aangevuld. Hoewel de werking van Goossaert toendertijd sterk artisanaal was getint, slaagde de KMO er toch in 22.000 signalisatieplaten voor de kerncentrale van Doel te maken, tegen een tempo van duizend per week.

Callant tekent dan weer voor een verder professionalisering van het bedrijf, met aandacht voor hedendaagse marketing-technieken. Onder zijn impuls bouwt Goossaert de beletteringsactiviteit uit nadat een Gents bedrijf gespecialiseerd in die métier, overstag ging. In die periode stapt Goossaert ook in de wereld van het digitaal printen.

Nieuwe eigenaar trekt ook kaart identificatie

In 2003 verwerft Patrick Vinkier, telg uit een ondernemersfamilie, de integrale controle over Goossaert. Hij laat een management-functie in de distributie van auto-onderdelen staan omdat de kwaliteit van zijn gezinsleven er onder leed. Op 40-jarige leeftijd stapt hij in het zelfstandig ondernemerschap. Goossaert, toen nog gevestigd aan de Dendermondsesteenweg, stelde toen vier mensen tewerk.

Vorig jaar klokte de KMO met tien medewerkers af op een omzet die 150% hoger lag dan in het overnamejaar. Met uitzondering van het jaar van de overname en crisisjaar 2009, zette Goossaert jaar na jaar groeiprestaties neer. Op de klantenlijst staan intussen een 6.000-tal referenties, zowel bedrijven als overheden/organisaties.

In 2007 investeert Goossaert zowat 750.000 euro in een nieuwbouwpand in een ambachtelijke KMO-zone in Gentbrugge. In de nieuwe accommodatie kan het bedrijf zijn activiteiten ten volle uitbouwen.

“One-stop-shopping”

Patrick Vinckier focust met Goossaert ten volle op identificatie en signalisatie, waarvoor het bedrijf over een breed instrumentarium onder eigen dak beschikt.

“De pijler Signalisatie, die vaak te eng als verkeerbordstoepassingen wordt gepercipieerd, herdoopten we tot “Signs”. Dat omvat veiligheidssignalisatie, gebouwensignalisatie, logistieke en verkeerssignalisatie. Kortom, alles wat in en om een gebouw dient gesignaleerd. De tweede poot, “Identificatie” of labelling, die in het verlengde van de graveer-business ligt, is daarmee sterk verwant en maakt gebruik van dezelfde technologie. Derde activiteitenpijler, ten slotte, is het maatwerk,” aldus de zaakvoerder.

In het eigen atelier worden de materialen voor de specifieke doeleinden bewerkt (snijden, ponsen, lakken, …). Goossaert kan in eigen beheer zowat alle dragers aan. “Doordat we in eigen huis kunnen beletteren, digitaal printen en graveren (zowel frezen als laseren) kunnen we heel snel schakelen en een hoge dosis flexibiliteit in onze dienstverlening inbouwen,” zo nog Vinckier.

“Op de markt zijn heel wat identificatie- en signalisatiebedrijven actief. Heel weinig spelers dekken evenwel het hele spectrum van de dienstverlening af. Sommige zijn enkele actief in het graveren, het beletteren of zeefdrukken, andere focussen dan weer op overheden en minder op industrie. In die markt positoneert Goossaert zich als one-stop-shopping. Labels & Signs zijn overigens voor de meeste bedrijven niet hun core-business. Onze bedoeling is hen terzake maximaal te ontzorgen. De complexe regelgeving maakt het er voor bedrijven bovendien niet makkelijker op om zich op de veiligheidsvoorschriften blijvend te aligneren,” luidt het.

Goossaert werkt met externe plaatsingsbedrijven, preventie-adviseurs en gespecialiseerde leveranciers. “Doorheen de jaren bouwden we een eco-systeem op dat voor bijkomende expertise zorgt en de flexibliteit in de dienstverlening vrijwaart. Dankzij dat netwerk kunnen we op concurrentiële wijze een totaalconcept bieden,” beklemtoont onze gesprekspartner.

Nog meer oplossingsgericht denken

Goossaert, dat naast de identificatie, zowel in de permanente als tijdelijke signalisatie actief is, zoekt constant de uitdaging op in specifieke toepassingen in soms veeleisende omgevingen. Zodoende probeert de KMO de klant een totaaloplossing aan te reiken door van in de pre-fase naar de problematiek van de klant te luisteren en oplossingsgericht te denken. De nieuwe strategie is geënt op proactief klantgericht handelen in de vorm van bijvoorbeeld voorafgaande of tussentijdse audits van een gebouw op het stuk van de signalisatie.

Patrick Vinckier: “In de toekomst willen we die dienstverlening verder uitdiepen. Als consultant en partner streeft Goossaert de status na van een dienstverlener die met een op maat gerichte service voor een bedrijf proactief ageert. Nog meer dan in het verleden zullen we ons toespitsen op productie-, bouw- en installatiebedrijven, steeds weer vanuit een betere aflijning van hun behoeften en een proactieve dienstverlening. Dat kan zich bijvoorbeeld vertalen in een aangepast productenaanbod in functie van hun daadwerkelijke behoeften. Naast de kerndoelgroepen gaan we op zoek naar bijkomende commerciële mogelijkheden in andere marktsegmenten. Bij preventie-adviseurs, facility managers en maintenance managers zullen we peilen naar hun sleutelbehoeften. Mocht blijken dat ze behoefte hebben aan een maatwerkconcept, hetzij sectoraal, hetzij maatspecifiek, zullen we daar navenant op inspelen,” besluit Patrick Vinckier.

Of dat in de toekomst ook onder de merknaam Goossaert zal gebeuren, zal nog moeten blijken.

5ddde03f1c5ca81875d7a8cac6ac38f0
Patrick Vinckier (Goossaert B.V.B.A.) wil in de toekomst de markt nog maatspecifieker bewerken
Bc1fbd001de25ff28f0ed35b0d207276
Goossaert Signalisatie & Identificatie tekent voor een one-stop-shop “Label & Signs Solutions”-concept

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.