DAF en TNO demonstreren “EcoTwin”

DAF en TNO hebben het “EcoTwin”-project gedemonstreerd. Op de N270 bij Helmond was te zien hoe twee truck-combinaties - door middel van Wi-Fi draadloos aan elkaar verbonden - kort achter elkaar reden, waarbij de chauffeur in de tweede truck niet zelf hoefde gas te geven, te remmen en te sturen.
2-Truck platooning heet het concept waarbij twee trucks coöperatief op korte afstand van elkaar rijden met gebruikmaking van technologie van geautomatiseerd rijden. Doel van de EcoTwin-proef met TNO - the Netherlands Organisation for Applied Scientific Research - was te laten zien dat het tweede voertuig technisch in staat is om het voorliggende voertuig automatisch op korte afstand te volgen, gebruik makend van radar en camera-informatie en doordat ze via draadloze communicatie onderling verbonden zijn.
Binnen het project met TNO is de doelstelling de beide vrachtwagencombinaties zo dicht mogelijk achter elkaar te laten rijden, waardoor op termijn brandstofbesparingen van 10% en evenwaardige recuties in de uitstoot van CO2 mogelijk worden.
In februari legde een konvooi van drie autonoom rijdende Scania’s al een traject op de A28 af.
DAF TRUCKS BELGIE N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.