Daimler Fleet Management uit de startblokken

In tegenstelling tot andere aanbieders op de multi-merken lease-markt, legt Daimler Fleet Management op transparante wijze de link met zijn moederbedrijf.
“Daimler Fleet Management stelt zich als aparte entiteit binnen Mercedes-Benz Financial Services op als onpartijdige en onafhankelijke multi-merken lease-maatschappij, zonder evenwel onze afkomst te verloochenen,” aldus commercial manager Peter Van Loock.
Hier en daar zal DFM misschien zelfs concurrent zijn voor Mercedes-Benz Financial Services.
“Mercedes-Benz Financial Services blijft als captive lease-maatschappij voor de merken Mercedes-Benz en smart het hele dienstenspectrum aanbieden, gaande van financiële leasing en renting tot en met het aanbieden van huurwagens op lange termijn. Dat gebeurt evenwel uitsluitend met de eigen merken en exclusief via het dealer-netwerk van Mercedes-Benz. Als onafhankelijke aanbieder bewerkt Daimler Fleet Management de fleet-klanten rechtstreeks,” zo nog Van Loock.
Doelgroep: middelgrote fleetowners
Tijdens en in de naweeën van de financieel-economische crisis is DFM zijn doelgroep blijven bewerken, zij het uitsluitend met producten uit de Mercedes-Benz stal. Gevolg is een lease-vloot in België van momenteel 2.100 wagens, die voor de meerderheid uit Mercedes- en smart-voertuigen bestaat. In de toekomst komt hier ongetwijfeld verandering in nu DFM zijn activiteiten als volwaardige multi-merken lessor kan gaan uitspelen.
“Op termijn verwachten we een vlootsamenstelling die met het beeld van de leasing-markt overeenstemt,” zo nog onze gesprekspartner.
Als multi-merken speler zal DFM in de nieuwe constellatie overigens een aanbod formuleren dat specifiek op de noden van de klant aansluit. Geen enkele fleet-klant uit de beoogde doelgroep heeft uitsluitend auto’s uit premium-segment in zijn vloot.
Bijkomend verschilpunt met Mercedes-Benz Financial Services is dat Daimler Fleet Management zich richt op de iets grotere volumes, zeg maar vloten met een wagenpark van minimaal 15 à 20 auto’s en maximaal 300 eenheden.
Peter Van Loock: “Voor een bedrijf als DFM liggen in dat segment kansen weggelegd. Grote leasing-maatschappijen richten hun pijlen doorgaans op 500+ vloten. Gevolg is dat middelgrote vlooteigenaars, met 50 à 250 voertuigen, vaak stiefmoederlijk worden behandeld. Via een sterk persoonlijke service, met onder meer een single point of contact (SPOC) per klant, denken we hier het verschil te kunnen maken”.
Volgens onze gesprekspartner nemen de grote aanbieders in hun communicatie met de klant ook steeds vaker hun toevlucht tot de digitale snelweg. Daardoor wordt de relatie er niet persoonlijker op, zo luidt het.
Toch is ook DFM verplicht zijn bedrijfsprocessen te digitaliseren met het oog op een verdere opwaardering van de kwaliteit van de dienstverlening. Zo werd per 1 oktober j.l. een on-line tool gelanceerd, bestaande uit een open en gesloten luik. In het open gedeelte kunnen prospects en klanten gebruik maken van een “car configurator” over alle merken heen, die automatisch een richtinggevende maandelijkse huurprijs genereert in functie van de ingegeven parameters.
Naast het open luik, dat voornamelijk als “lead generator” fungeert, kunnen de fleet manager of eventueel de individuele bestuurder, via een log-in, offertes aanvragen conform de “car policy” van het bedrijf. In een tweede fase wordt de on-line tool verrruimd met uitgebreide reporting-functionaliteit (schadegevallen, boetes, onderhoudskosten, …). In Fase 3 wordt de on-line tool doorontwikkeld met aandacht voor het gedrag van de bestuurder zodat de fleet manager vitale info verkrijgt voor het eventueel bijsturen van de “car policy”.
Behoedzame natuurlijke groei
Peter Van Loock en zijn 7-koppig team mikken voor DFM op een behoedzame, organische groei. “In de Benelux zijn overnames, om uiteenlopende redenen, momenteel niet aan de orde,” erkent de commercial manager.
Van Loock stelt een heel tevreden man te zullen zijn indien Daimer Fleet Management in België zijn portfolio tegen 2018 weet te verdubbelen.
Na Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië was de Benelux de vierde Europese regio waar de multi-merken lease-maatschappij zijn activiteiten opstartte. Momenteel wordt versneld werk gemaakt van de uitrol van de organisatie over heel Europa, al dan niet in partnership met bestaande lease-maatschappijen. Recent ging DFM in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk van start. Scandinavië verkeert in de opstartfase terwijl in Turkije, Polen en Tsjechië de multi-merken lease-activiteit in de steigers staat.
“Op langere termijn streeft Daimler Fleet Management een nauwe samenwerking tussen de verschillende landelijke vestigingen na,” besluit Peter Van Loock.
In dat geval komen de internationale fleetowners die internationale raamcontracten sluiten in het vizier van DFM. Wat inhoudt dat het bedrijf de huidige bovengrens van 500 voertuigen zal doorbreken om rechtstreeks de concurrentie met de grote lease-maatschappijen aan te gaan.
DAIMLER AG
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.