Globachem mikt op wereldwijde aanwezigheid

22/10/2015 OM 07:47 - Luc Willemijns
C50baa258283300c52d942b77400c542
Globachem, winnaar van de “Ambiorix”-prijs zet volop in op productdiversificatie en territoriale uitbreiding
Eind 2000 richtten Els Paesmans en Koen Quaghebeur Globachem N.V. op in hun gezinswoning te Wilderen, een deelgemeente van Sint-Truiden. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en commercialisatie van gewasbeschermingsmiddelen, zette sindsdien een steil groeiparcours neer. Vorig jaar boekte de KMO een omzet van 87 miljoen euro. Dit jaar verwacht Globachem de kaap van de 100 miljoen euro te nemen. “Met wat in de pijplijn zitten mikken we op een omzetverdubbeling in de komende vijf jaar, los van de beoogde territoriale uitbreiding. Vooralsnog waren we vooral actief in Europa. Bedoeling is het speelveld tot de hele wereld te verruimen,” stelt managing director Koen Quaghebeur. Globachem focuste tot op heden vooral op de doorontwikkeling van generische producten. In de toekomst wil het bedrijf meer eigen ontwikkelingen in de markt zetten.

Zowel Els Paesmans als Koen Quaghebeur zijn bio-ingenieur van vorming. Ze stammen bovendien beiden af van landbouwers- en fruitttelersfamilies. Met Globachem hielden ze een bedrijf boven de doopvont dat zich toespitste op de ontwikkeling van gewasbeschermingsmiddelen. Die moeten zorgen voor een grotere opbrengst per areaal en een betere bescherming tegen ziektes en aandoeningen.

Initieel specialiseerde Globachem zich in de doorontwikkeling van en nieuwe toepassingen voor generische producten, zeg maar “witte” gewasbeschermingsmiddelen, waarop in eigen beheer ontwikkelde toepassingen worden geënt. De jongste jaren besteedt Globachem meer aandacht aan de ontwikkeling van nieuwe producten (lees: planteigen en natuurlijke producten enerzijds, nieuwe actieve stoffen anderzijds, nvdr.).

“Initieel hanteerde Globachem voornamelijk een niche-gerichte aanpak. In de huidige constellatie belandden we echter steeds vaker in het vaarwater van de grote multinationals. Die proberen we van antwoord te dienen door een hoge mate van flexibiliteit, korte beslissingslijnen en een oordeelkundige productenkeuze,” zo nog Quaghebeur.

Nagenoeg 90% van het productievolume hoorde vorig jaar tot de sfeer van de generische gewasbeschermingsmiddelen. De productie zelf wordt uitbesteed aan maakbedrijven.

“Om een maximale flexibiliteit voor de klant te vrijwaren, verzorgen we de labelling in eigen beheer,” verduidelijkt Els Paesmans.

Brustem Industriepark

In 2003 nam Globachem zijn eerste medewerker in dienst, die zich bekommerde om de omslachtige administratieve molen van de (inter)nationale producterkenning en -registratie. Inmiddels telt de KMO dertig medewerkers, waarvan het gros in Erkenningen en R&D werkzaam is. Begin 2012 verhuisde Globachem naar een 7.500 m² groot nieuwbouwpand in de industriezone Brustem in Sint-Truiden. Dat werd begin dit jaar nog tot 10.000 m² verruimd met een semi-automatisch opslagcompartiment. In Brustem investeerde het SEVESO-bedrijf intussen zowat 7 miljoen euro.

In 2013 nam Globachem CropSafe B.V.B.A. (Sint-Truiden) over, dat in zaadbehandeling was gespecialiseerd. “In de overname van bedrijven zijn we evenwel minder geïnteresseerd. We nemen liever erkenningen over,” benadrukt Els Paesmans.

Globachem beschikt momenteel over ruim 400 producterkeningen in veertig landen, voornamelijk in Europa. Jaarlijks betaalt het bedrijf zowat 4,5 miljoen euro aan studiewerk in het kader van erkenningsprocedures allerhande. Dat belet de KMO evenwel niet in de toekomst steeds meer de kaart van de ontwikkeling van plant-eigen producten te trekken.

Eerder trad Globachem met Fertitrust S.A. (Luxemburg), het bedrijf achter de Libanese meststoffeninvoerder en handelaar Unifert, toe tot de aandeelhoudersstructuur van de biologische gewasbeschermingsfabrikant Bi-PA N.V. (Londerzeel). Dat heeft inmiddels zijn eerste biologisch product (Vintec®) in de markt. Bi-PA werd verzelfstandigd uit de Belchim-groep, waarmee Globachem op distributievlak nauw samen werkt.

Tweeledige groeistrategie

Paesmans en Quaghebeur enten de groeistrategie van Globachem op een dubbele leest, met name productdiversificatie enerzijds, internationalisering anderzijds.

Met Platina en Atilla heeft het bedrijf inmiddels twee eigen producten in de markt. Platina, ontwikkeld op basis van het aminozuur tryptofaan, gaat barstvorming in kersen tegen en bevordert het groeiproces bij peren. Atilla, op basis van kaliumbicarbonaat, wordt gebruikt voor de bestrijding van de perenbladvlo, dat als een sleutelparasiet bekend staat. Inhakend op zijn diversificatiestrategie begaf Globachem zich inmiddels ook op het pad van de omhulling van zaaizaden.

Binnen zijn twee hoofdmarkten, met name de fruitteelt en de grote akkerbouwteelten, zet Globachem voor de toekomst in op verdere internationale groei.

“Schaalgrootte als producent is onvermijdelijk wil je enig gewicht hebben in de onderhandelingen met de distributeurs, die evenmin aan de consolidatiegolf ontsnappen,” beklemtoont Els Paesmans.

De KMO heeft inmiddels zijn eerste referenties beet in Noord-Afrika, Oekraïne, Wit-Rusland, Oceanië en maakt thans werk van de oversteek richting Brazilië. Australië en Zuid-Oost Azië blijven te ontginnen gebieden net zoals de Noord-Amerikaanse markt waar Globachem momenteel actief op zoek naar een distributiepartner is.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.