Arte/Grossé neemt Franse branchegenoot over
De wereld van het lithurgisch textiel wordt bevolkt door talrijke kleine ambachtelijke ateliers, doorgaans met een heel rijke geschiedenis. De sector is gedwongen tot consolidatie. In die marktevolutie wil Arte/Grossé een actieve rol spelen, geeft directeur Marc Schotte aan.
De geschiedenis van Arte/Grossé gaat terug tot 1783 toen de familie Grossé, afkomstig uit het Zuid-Franse Saint-Jean de Maurienne, zijn activiteiten naar Gent overhevelde. Het familiebedrijf, dat toen veeleer actief was als toeleverancier van biezen, boordsels en toebehoren voor lithurgisch textiel aan kleine confectie-ateliers, stapte snel in de productie van lithurgische gewaden. Onder impuls van Louis Grossé, lid van de vierde generatie, groeide het bedrijf, dat inmiddels naar Brugge was verhuisd, door.
Bij gebrek aan opvolging verwierf Michel Vernimme, schoonvader van de huidige directeur, in 1981 de controle over de zaak. Onder de naam Arte had Vernimme een gelijkaardig bedrijf in uitbating, weliswaar meer gefocust op eigentijdse lithurgische kledij. Arte had voor de beoogde doelgroep eerder ook een metaalactiviteit uitgebouwd (commercialisatie van kelken, monstranzen, kandelaars, …). Sinds 2002 staan Marc Schotte en echtgenote Greet Vernimme aan het roer van Arte/Grossé.
In 2007 verhuisde de KMO van Tillegembos in Sint-Michiels-Brugge naar het Brugse industrieterrein Waggelwater, waar een pand in gebruik werd genomen dat kantoren, een ruime showroom en twee ateliers (confectie- en metaalatelier/zilversmederij) omvat.
Hoewel het metaalatelier ook eigen productie heeft, heeft het overgrote deel van de opdrachten met restauratie te maken. Het confectie-, borduur- en restauratiewerk worden op ambachtelijke wijze verzorgd, doorgaans naar eigen ontwerp. Het gaat zowel om standaard- (kazuifels) als maatwerk (albes en soutanes).
Amerikaanse markt steeds belangrijker
Sinds 1995 is Arté/Grossé actief op de Amerikaanse markt. De echte doorbraak kwam er evenwel pas in 2002 toen het bedrijf, na voordracht door twee peters, toetrad tot de National Church Goods Association (Glen Ellyn, Illinois). Dat is een groepering van toeleveranciers en dealers van kerkgoederen en religieuze artikelen die tot doel heeft de institutionele en retail-markten op ethische wijze te bedienen.
Dat lidmaatschap leidde in 2005 ook tot de overname in Canada van een kleine branchegenoot, Renaissance genaamd en gevestigd in de buurt van Toronto, die op de hele Noord-Amerikaanse markt actief was. Die aanwezigheid op de Amerikaanse markt, bezorgt Arte/Grossé thans een referentie van onschatbare waarde.
Marc Schotte: “Naar aanleiding van het pausbezoek aan Washington mochten we de paus, zijn entourage en de Amerikaanse bisschoppen kleden. Het ging om zowat 350 mijters en een zestigtal kazuifels voor de hoofdcelebranten, dit alles naar een specifiek ontwerp van de aartsbisschop van Washington, die als gastheer optrad. Ook paus Franciscus droeg een gewaad afkomstig uit ons atelier”.
Noord-Amerika is nu al goed voor zowat 50% van Arte/Grossé. Met voornoemde referentie meent Schotte dat dat belang in de toekomst alleen maar zal toenemen.
Franse overname
“Te lang focuste Arte/Grossé op zijn interne markt, een model dat niet houdbaar was omwille van de sterke krimp,” verduidelijkt Jo Lootens, zaakvoerder van Sherpad B.V.B.A. (Brugge) en financieel adviseur van de Vlaamse KMO.
Arte/Grossé zoekt derhalve verdere groei buiten de landsgrenzen, dit niet enkel in Noord-Amerika. Per 1 september j.l. verwierf het bedrijf de controle over branchegenoot Houssard (Avranches), ook al een lid van de National Church Goods Association. Dat beschikt bovendien over een winkelpunt in Parijs, dat zowat de helft van de verkoop realiseert.
“Het productaanbod van Houssard is sterk complementair met het onze. Houssard werkt voornamelijk op basis van geweven stoffen, die geen verdere bewerking meer behoeven. Arte/Grossé positioneert zich productmatig iets hoger omwille van zijn sterk ambachtelijke insteek en het gebruik van meer kwaliteitsvolle stoffen, die met bijkomend hand- en borduurwerken verder worden opgewaardeerd. De overname van Houssard, dat tot Arte/Houssard wordt herdoopt, bezorgt ons bovendien een intrede op de Franse markt,” aldus Marc Schotte.
Arte/Grossé voerde zijn producten in Europa vooralsnog enkel uit naar Nederland, Luxemburg, Duitsland en Groot-Brittannië. In de laatste twee landen werkt de onderneming met agenten. Als gevolg van de acquisitie zit Arte/Grossé zijn geconsolidieerd omzetvolume van 1,2 miljoen tot 2 miljoen euro oplopen.
Groeistrategie geschoeid op drie pijlers
Wereldwijd zijn in de sector van het lithurgisch textiel nog een vijftiental belangrijke spelers bedrijvig, waaronder een drietal Amerikaanse. Daarnaast zijn nog bijzonder veel kleinschalige, lokale en artisanale spelers aan de slag, doorgaans met een heel rijke traditie. Ook Houssard bijvoorbeeld kan op een voorgeschiedenis van ruim honderd jaar terugblikken. Noord-Amerika blijft een bijzonder grote markt, die in hoofdzaak door de Europese producenten wordt gedomineerd.
“Bedoeling van Arte/Grossé is daar meer dan ooit het verschil te maken met een kwaliteitsvol aanbod, waarbij we onze rijke traditie (sinds 1793) en de uitstraling van Brugge als cultuurhistorisch erfgoed ten volle zullen uitspelen. De referentie die paus Franciscus en de Amerikaanse bisschoppen ons thans bezorgden, is van vitaal belang voor de verdere uitbouw van het bedrijf, zowel op het Amerikaanse continent als in Europa,” zo nog Schotte.
Zowat 95% van zijn omzet puurt Arte/Grossé in het katholieke geloof dat, in bepaalde regio’s, nog steeds groeit, weet Lootens. “De groeistrategie van Arte/Grossé gaat geschoeid op drie pijlers, met name de doorontwikkeling van de bestaande groeimarkten (het bedrijf is nog maar actief in een deel van Noord-Amerika, nvdr.), de uitrol van een performante, makkelijk te internationaliseren web shop, en het ontginnen van nieuwe markten,” wordt daaraan toegevoegd.
Wat dat laatste betreft, lijkt Italië momenteel in pole position te liggen.
“Mocht Arte/Grossé de kans krijgen in Italië hetzelfde scenario te herhalen als in Frankrijk, zullen we die wellicht te baat nemen. Momenteel voeren we er voorzichtige gesprekken omtrent een eventuele overname,” besluit Marc Schotte.
ARTE/GROSSE B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.