Een beetje mysterie is spannend maar niet als het om klanten gaat...

30/11/2015 OM 15:11 - Ingrid Witvrouwen
4b95b56717a792a5a13281b0542ad57d
Nieuwe klanten? Fijn! Maar voordat u met hen in zee gaat, wilt u uiteraard weten of ze de rekening wel kunnen betalen. In België blijft gemiddeld 2,7% van alle facturen onbetaald. En maar liefst 25% van alle faillissementen zijn te wijten aan onbetaalde facturen.

De meeste bedrijven streven er – terecht – dagelijks naar nieuwe klanten aantrekken. Ze brengen extra inkomsten met zich mee. Dit betekent meer veiligheid voor een bedrijf waardoor het kan groeien. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er ontbreekt vaak een heleboel informatie waardoor het bedrijf zowel financieel als commercieel geconfronteerd wordt met heel wat onzekerheden:

Kan deze nieuwe klant zijn facturen betalen? En zelfs al kan hij ze betalen, dat betekent nog niet dat hij het ook effectief zal doen. De kans bestaat dat zijn bedoelingen niet oprecht zijn. Om het nog erger te maken, misschien is deze persoon in het verleden zelfs al klant geweest en heeft hij nog facturen van toen open staan. Doordat klantinformatie vaak zo verspreid is kunnen bedrijven de betalingsgeschiedenis vaak niet linken aan trouwe klanten.

Hoe ziet het profiel van deze klant eruit?

Bij nieuwe klanten is er geen klantengeschiedenis voorhanden om een correct profiel op te stellen. Gepersonaliseerde aanbiedingen en communicaties zijn vaak een echte uitdaging waardoor cross –en upsell mogelijkheden moeilijker te realiseren zijn. In het slechtste geval kan het er toe leiden dat u de klant verliest. Uw nieuwe klant wordt zo een one shot sale. En dat kost een bedrijf vaak meer dan dat het opbrengt.


Kortom, door een gebrek aan informatie over nieuwe klanten kan uw bedrijf potentiële inkomsten mislopen. Of erger… inkomsten verliezen. Hoe kan uw bedrijf zijn inkomsten beschermen, klanten behouden en sales maximaliseren? Een paar tips:

Creëer een single customer view: een belangrijk hulpmiddel om uw klant zowel financieel als commercieel te leren kennen.

Zo kunt u zich niet alleen focussen op gepersonaliseerde communicatie, maar ook op gepersonaliseerde aanbiedingen om op deze manier uw ROI drastisch te verhogen. De weg naar omnichannel marketing ligt zo binnen handbereik.

Bovendien is uw financieel departement in staat alle betalingsinformatie aan elkaar te linken. Alleen op deze manier kunt u een compleet betalingsprofiel per klant creëren. Leg bij uw commerciële inspanningen de focus op de positieve profielen. De impact op de cashflow van uw bedrijf zal gigantisch zijn.

Vul de ontbrekende informatie aan met externe informatie.

Beeld u even in wat de impact op uw communicatie en zelfs uw salesprocessen kan zijn als u uw klant echt zou kennen. Of hoeveel geld u kunt besparen door simpelweg te weten hoe ze hun andere leveranciers betalen.

Mogelijke oplossing van een leverancier:

Qualify Customer Value Management is een nieuwe service ontwikkeld door Bisnode in een nauw partnership met Intrum Justitia. In slechts één muisklik creëert u een volledig klantenprofiel, beoordeelt u het betalingsgedrag van uw klanten, checkt u de identiteit van uw klant en lost u zelfs data quality problemen op.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.